<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

به نام خدا

امروز به جای یکی از دوستان به مدرسه رفته بودم. بار اولی بود که به این مدرسه می رفتم و طبعا نه دانش آموزان شناختی از من داشتند و نه من شناختی از دانش آموزان. وسط کلاس بود که دانش آموزی در زد.

- بله  

- آقای ناظم کارتون دارند! 

- منو؟ 

- بله

- (با تعجب) چه کار دارند؟!

- نمی دونم. گفتند بیایید دفتر.

- شما از کجا منو میشناسید؟

- گفتند معلمِ کلاس اول سه را صدا بزنم.

- (با خود گفتم)خب حتما کاری پیش اومده دیگه! 

به همراه اون دانش آموز از راه پله ها پایین اومدم و به دفتر ناظم رفتم. 

- سلام، با من کاری داشتید؟

ناظم مدرسه یکدفعه جا خورد و گفت:

- ای وای! آقا معذرت میخوام. (با صدای بلند)کاظمی من چی بهت بگم. آقا می بینید دانش آموزان با هوش ما رو! من گفتم:

معلّم، کلاس اول سه، نه معلّمِ کلاس اول سه! معلّم اسم یکی از دانش آموزهاست.

این قضیه من را به یاد این نکته علمی انداخت که چند ماهی است ذهنم را به خودش مشغول کرده و آن اینکه:

قرآن یک متن است و دارای زنجیره سخن. بنابراین واحدهای زبرزنجیری مثل آهنگ، تکیه و درنگها در کلام می تواند معنای آن را تغییر دهد. چیزی که معمولا به علت عدم ورود پژوهشهای نو در مورد قرآن کریم مورد غفلت قرار گرفته است. بیشتر قاریان ما از آوردن واحدهای زبرزنجیری درست در هنگام قرائت قرآن غفلت می کنند و همین منجر می شود که معنا و مفهوم به درستی به مخاطب منتقل نشود. بخشی از این امر به خاطر عدم آموزشهای لازم در این زمینه است که آن هم به خاطر کمبود پژوهشهای لازم است و بخشی هم به خاطر تقلید از دیگران و مهمتر شدن صوت و لحن نسبت به معانی آیات شریفه قرآن کریم است. برای روشن تر شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید:

«والسابقون السابقون اولئک المقربون» (واقعه، 11-10)

بر اساس آهنگ کلام و اینکه بر "السابقون" اول درنگ انجام گیرد یا بر "السابقون" دوم، حد اقل دو معنا حاصل خواهد شد:

و سبقت گیرندگان، پیشگامند. آنها هستند که مقرّبند. 

یا

و پیشگامان پیشگام، همان مقربان هستند.


۳ نظر ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۷:۰۸
عبد منیب

به نام خدا

آیت الله شیخ نمر باقر النمر امام جمعه شهر العوامیه استان شیعه نشین قطیف در شرق عربستان به تازگی از سوی دادگاهی در عربستان به اعدام محکوم شده است. با آرزوی آزادی این مرد مبارز و حق طلب و سرنگونی نظام جبار آل سعود. برای آشنایی با این مرد شجاع به لینک زیر مراجعه کنید.

خلاصه ای از زندگی نامه شیخ نمر باقر النمر

۳ نظر ۲۷ مهر ۹۳ ، ۱۷:۱۲
عبد منیب

بسم الله الرحمن الرحیم

قَالَ رَسُولُ اللٌّه (صلّى الله علیه و آله) فی یوم الغدیر:

  «اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَى إِکْمَالِ الدِّینِ وَ إِتْمَامِ النِّعْمَةِ وَ رِضَى الرَّبِّ بِرِسَالَتِی وَ بِوِلَایَةِ عَلِیِّ بْنِ أبِیطَالِب مِنْ بَعْدِی»


ترجمه فارسی:


رسول اکرم (صلّى الله علیه و آله) در روز غدیر فرمودند:

  «الله‌اکبر بر کامل ‌شدن دین و تمام گشتن نعمت و رضایت پروردگار به رسالت من و ولایت علی پس از من»


ترجمه انگلیسی:


 :The messenger of Islam (peace be upon him and his family) said in Al-Ghadir day

Allah u Akbar (Allah is the Greatest) for the 'Completion of Religion' and 'Perfection of (Allah's) Blessings' and Allah's Satisfaction of my mission and Ali's Imamate after me


ترجمه فرانسوی:


   Le messager de l'Islam (que la paix soit sur lui et sa famille) a dit dans la journée Al-Ghadir

 Allahu Akbar (Allah est le plus Grand) pour le «Achèvement de la religion» et «Perfection de (Allah) Bénédictions» et la satisfaction d'Allah de ma mission et l'Imamat de Ali après moi

*****

منبع: شواهد التنزیل، ج 1، ص 158 و 157 – مناقب خوارزمی، ص 80.


source: Shavahed AL-Tanzil, V. 1, P. 157&158, Mnagheb Kharazmi, P. 80


۰ نظر ۲۰ مهر ۹۳ ، ۲۰:۰۷
عبد منیب

به نام خدا

چند روز پیش کلیپی را روی تلفن همراه کسی دیدم که یک روحانی زیر گنبد مسجد امام اصفهان آیه شریفه "ربنا لا تزغ قلوبنا" را با صدای بسیار زیبا می خواند. یکدفعه به خود آمدم که عجب ما چقدر تنگ نظر شدیم که گمان کردیم اگر محمد رضا شجریان در صدا و سیما نخواند ماه خدا در آسمان زیبا ظاهر نخواهد شد و معنویت الهی بر اندیشه ها نخواهد بارید. به ذهنم رسید اصلا ماجرای نامه نوشتن محمد رضا شجریان در ایام فتنه 88 به صدا و سیما و درخواست پخش نکردن صدای وی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی و رفتن به محل شبکه در لندن و عکس گرفتن با عوامل این شبکه و عکس گرفتن با خواننده های طاغوتی  و ... به یک کنار، بحث اینجا است که چرا این همه در حق ملت بزرگ ایران ظلم شده و با نادیده انگاشتن این همه استعداد، آن قدر صدای ربنای شجریان از صدا و سیما پخش شد و او به این واسطه در میان مردم مومن محبوبیت پیدا کرد که حال بخواهیم او را در یک کنار ببینیم و این همه ظرفیت عظیم استعدادهای ایرانی مسلمان را در کنار دیگر! این چه معادله ای است ما برقرار کرده ایم!؟ کلیپ را گرفتم و برای شما اینجا قرار دادم. ببینید و احساس خود را بیان کنید



دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 50 ثانیه
۶ نظر ۱۹ مهر ۹۳ ، ۱۶:۲۷
عبد منیب

به نام خدا

طنز، ابزار موثری در جهت نقد افکار، رفتار و گفتارهاست. اهمیت این ابزار وقتی مشخص می شود که بدانیم انتقاد به جد همیشه امکان پذیر نیست و ممکن است با واکنش های تند کسی که مورد انتقاد قرار می گیرد، رو به رو شده و گاهی حتی منجر به حذف انتقاد کننده شود . بنابراین اگر از این وسیله درست استفاده شود و در جهت صلاح افراد و جامعه قرار گیرد امری پسندیده و مثبت است. البته ظاهرا طنزپردازی کار هر کسی نیست و علاوه بر استعداد ویژه ای که می طلبد و در برخی بیشتر نهفته است، طنز پردازی یک مهارت است و با تمرین و تکرار بدست می آید. طنز انتقادی معمولا ظاهری شیرین و باطنی تند و تیز و گاهی تلخ دارد و یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است؛ به همین جهت طنز انتقادی می تواند یک امر مقدس باشد و در جهت اهداف متعالی قرار گیرد و از آنجا که هدف وسیله را توجیه نمی کند در صورتی که طنز انتقادی هدف مقدسی داشت نباید خود آلوده شود. تمسخر شخصیت افراد نه افکار و گفتار و رفتار غلط آنها، دروغ، سیاهنمایی یا بزرگنمایی و ... از جمله آسیبهایی است که ممکن است طنز انتقادی به آنها دچار شود. یکی از طنزهای انتقادی که عمدتا به مسائل سیاسی و گاهی به مسائل فرهنگی می پردازد مستند طنز دکتر سلام است که تا کنون 56 قسمت از آن منتشر شده است.  این مستند هر چند در برخی قسمتها دچار برخی از آسیبها شده اما به نظر بنده در کل طنز انتقادی خوبی خصوصا برای دانشجویان و مروری بر اخبار هفته است. این طنز ضمن اینکه سبب می شود مسئولان کشور دقت بیشتری در رفتار و گفتار خود داشته باشند بعضا با به سخره گرفتن زر و زور و تزویر مانع از این خواهد شد که ارزش های انقلابی، فراموش شده و از آنها تنها پوسته ای باقی بماند. به همین جهت لینک قسمتهایی از آن را برای شما اینجا قرار داده و از این پس هر هفته لینک قسمت جدید را اضافه خواهم نمود صرفا به این جهت که قدمی در راه روشنگری در جامعه برداشته باشم و ان شاء الله مانع از این شویم که جامعه مومن و انقلابی ما در فرهنگ غربی استحاله شود. 

لینک دانلود قسمت 56

لینک دانلود قسمت 57

لینک دانلود قسمت 58

لینک دانلود قسمت 59

۰ نظر ۱۹ مهر ۹۳ ، ۱۴:۴۸
عبد منیب

به نام خدا

مستند مردی با کاپشن بهاری یکی از مستنداتی است که بی بی سی فارسی آن را ساخته و منتشر کرده است. این مستند ملغمه ای از راستی ها و ناراستی ها در مورد جمهوری اسلامی ایران و به ویژه دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد است. شاید بیننده این مستند در نقد آن، موارد زیر را تصدیق کند و با بنده همراه شود که:

1- ظاهرا این مستند در جهت القای این مطلب است که نظام ایران به دلیل وجود ولایت فقیه یک نظام استبدادی است و احمدی نژاد یکی از قربانیان آن است و باز هم این مستند مانند مستند قبلی (خط و نشان رهبری) در جهت خط و نشان کشیدن برای رهبری جمهوری اسلامی ایران است. 

2- این مستند این هدف شوم را دنبال می کند که در بین مردم ایجاد نا امیدی کند. همه سیاستمداران ایرانی در این فیلم تشنگان قدرتی نمایش داده می شوند که تنها برای بدست آوردن قدرت به نفع خویش با یکدیگر می جنگند.

3- آنچه در این مستند به آن توجهی نمی شود این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران یک قانون اساسی تنظیم شده و در آن تفکیک قوا شده و وظیفه هر قوه مشخص است.

4- آنچه سازندگان این مستند از درک آن عاجزند تشنه خدمت بودن برخی از مسئولان از سر ایمان به خدای یگانه و امید داشتن به وعده راستین الهی در جهت ظهور حجت خدا در زمین است.

اما با این حال این مستند حقایقی را در میان خود نهفته دارد که شاید بتوان موارد زیر را متذکر شد:

1- رهبر ایران، امام خامنه ای، موجب ثبات سیاسی و امنیت ملی است و دشمن این را به خوبی می داند.

2- دکتر احمدی نژاد از متن مردم برخاسته بود با همان اهداف انقلابی اسلامی و با وجود برخی نقدهایی که به وی وارد است تفکر سیاسی وی از بسیاری از سیاستمداران به امام خامنه ای نزدیک تر است و تنها مشکل دکتر احمدی نژاد در شیوه ی اجرا بود.

3- شیوه امام خامنه ای در شرایط حاضر جوابگوتر است و گویی دکتر احمدی نژاد به این زمینه توجه نداشت و ضمن پیروزی هایی که داشت همین موجب شد وی در برخی موارد به خصوص در عرصه سیاست داخلی با شکست مواجه شود.


۵ نظر ۰۶ مهر ۹۳ ، ۲۳:۰۸
عبد منیب