<>

عبد منیب

عبد منیب

سلام
محسن توکلی دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث هستم.
این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

به نام خدا

   شاید یکی از ماندگارترین آهنگها، آهنگ تیتراژ سریال امام علی(علیه السلام) در سال 1375 است. این آهنگ ساخته­ ی آهنگ ساز معروف ایرانی فرهاد فخر الدینی است. ایشان این آهنگ را با رمزگشایی از ابیاتی که عبدالقادر مراغه ای (شاعر و موسیقیدان قرن نهم) در کتاب "جامع الألحان"( باب دوازدهم، فصل سوم) با استفاده از اعداد و حروف ابجد نغمه نگاری کرده، ساخته است. آن طور که خود ایشان می گوید برای فهم چنین نغمه ای سی سال کار کرده است.  متن شعر را آقای صدیق تعریف به آواز در آورده است. این متن شامل سه بیت عربی و دو بیت فارسی است که تقریبا ترجمه همان اشعار عربی است. متأسفانه به دلیل عدم آشنایی با زبان عربی این شعر  بعضا به اشتباه در فضای مجازی منتشر شده است و حتی صدیق تعریف نیز از این قاعده مستثنا نیست و در خواندن دچار اشتباه شده است. ظاهرا اشعار عربی این متن سروده خود مراغه ای نیست تا جایی که عده ای از اهل تصوف با نقل احادیثی شعر را منسوب به صفه نشینان زمان پیامبر اکرم(ص) می دانند که یکی از آنها در حضور حضرت خواند و ایشان از این ابیات لذت بردند و شاید به همین دلیل در میان اشعار ابن فارض، سهروردی و مراغه ای و ... دیده می شود.  متن ویرایش و اعراب گذاری شده این شعر را به همراه صوت آن برای کسانی که با شنیدن آن به یاد آن امام بزرگ می افتند در زیر قرار می دهم.


کلَّ صُبْحٍ وَکُلَّ إشراقٍ [أیا]              تبکِی عینی بِدمعِ مُشتاقٍ [أیا]

قَدْ لَسَعَتْ حَیَّةُ الهوى کَبِدی            فَلا طَبیبَ لها ولا راقیَ

إلّا الحبیبَ الذی شَغَفْتُ بِهِ            فَعِنْدَهُ رُقْیَتی وَتِریاقی


زد مار هوا بر جگر غمناکم              سودی نکند فسونگر چالاکم

آن یار که عاشق جمالش شده ام      هم نزد وی است رقیه و تریاکم



دریافت

۱۴ نظر ۳۰ خرداد ۹۴ ، ۰۷:۱۱
محسن توکلی

به نام خدا

شاید این آیه زمان آمدن آن فرستاده نهایی خدای متعال را برای ما روشن کند:

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ؛ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ: مَتى‏ نَصْرُ الله؟ أَلا إِنَّ نَصْرَ الله قَریبٌ. (البقره/ 214)

ترجمه:

آیا گمان کردید داخل بهشت مى ‏شوید، بى ‏آنکه حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که فرستاده خدا و افرادى که با او ایمان آورده بودند گفتند: «پس یارى خدا کى خواهد آمد؟!» (در این هنگام به آنها گفته می شود:) آگاه باشید، یارى خدا نزدیک است!

با توجه به این آیه ایشان وقتی خواهند آمد که صبر مومنان لبریز شود و از غیر خدا دل ببرند و با تمام وجود از او طلب یاری کنند. 

۰ نظر ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۰
محسن توکلی

 بسم الله الرّحمن الرّحیم
 صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود برفراز میهن اسلامی برافروختند، و صلوات و تحیّات خدا بر شهیدان مظلوم غوّاص که با ظهور و حضور خود، این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند و پرچم یادهای عزیز و گرانبها و ذخیرههای معنوی ملّت را با شکوهی هر چه تمامتر در کشور برافراشتند.
سلام بر دستهای بسته و پیکرهای ستمدیدهی شما. و سلام بر ارواح طیّبه و به رضوان الهی، بالگشودهی شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید. و سپاس بیپایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظههای نیازِ این ملت خداجوی و خداباور، بشارتهای تردیدناپذیر را بر دلهای بیدار نازل می فرماید و غبارها را می زداید. و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه، مسئولیّتپذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی میشناسید و می نیوشید و پاسخ می گویید.
 حضور پُرمضمون امروز شما در تشییع این دُردانههای به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنیترین حوادث انقلاب است؛ رحمت خدا بر شما، و سپاس بیحد از خدای مالک دلها، و سلام بیپایان بر حضرت بقیّةالله (روحی فداه) که صاحب این ثروت عظیم است.
    والسّلام علیکم و رحمةالله
    سیّد علی خامنه‌ای
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
۱ نظر ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۳۲
محسن توکلی

به نام خدا

   یکی از زمینه های مطالعاتی بنده زبانشناسی است. به نظرم شناخت زبانها به عنوان یکی از نشانه های قدرت و حکمت خداوند علاوه بر بالا بردن معرفت انسان نسبت به خدای متعال، در درک بهتر قرآن کریم به ما کمک فراوان می کند. در این زمینه تا به حال کمتر مطلب گذاشته ام چون مخاطب آن خاص است. چند روز پیش در بین یادداشتهام جستجو می کردم، چشمم به یادداشت مختصری خورد و به ذهنم رسید آن را برای استفاده دیگران منتشر و مأخذ آن را معرفی کنم.  

   میشل مالرب یک جهانگرد فرانسوی است که کتاب "زبان‌های مردم جهان" را که حاصل جهانگردی وی است، منتشر کرده است. این کتاب را عفت ملّا نظر ترجمه کرده و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی آن را در سال 1382 در تهران به چاپ رسانده است. هر چند این کتاب در زمینه زبانشناسی تخصصی نیست ولی برای شناختن زبان‌های زنده‌ی دنیا مفید است. برخی مطالب آمده در این کتاب:

ا - میزان دشواری برخی زبان‌ها از آسان به سخت: 

1- پرتغالی و اسپانیایی و ایتالیایی 

2- انگلیسی و ترکی

3- آلمانی، فارسی، ارمنی، روسی: آلمانی دستوری دشوار اما املاء و آواشناسی ساده‌ای دارد درست بر عکس انگلیسی، در فارسی آواشناسی و دستور ساده امّا مشکل اساسی ناشی از خط عربی است و واژگان به دلیل وجود ساخت‌های مؤدبانه دشوار است.

4- عربی و عبری: در عربی، آواشناسی و دستور بسیار دشوار است. واژگان بسیار غنی. یادگیری عربی"همه‌کاره" یا عربی جدید مفیدتر از عربی لهجه‌‌ای با کاربرد محدود است. تطابق عربی جدید با عربی لهجه ای ساده و عکس آن دشوار است.(ص 554)

5- ژاپنی، چینی، گرجی، کره‌ای: در چینی خط اندیشه نگار فوق العاده پیچیده، آواشناسی دشوار و دستور ساده است و در ژاپنی خط ترکیبی بسیار دشوار، دستور دشوار و آواشناسی ساده است. مشکل عمده در مورد کاربرد شیوه‌های گوناگون بیان بر اساس میزان احترام است.(ص 555) 

 ب - فهم عمیق یک زبان یعنی رسیدن به شناخت درونی آن به تدریج صورت می‌گیرد و مستلزم تماس‌های مداوم با کشور خارجی مربوط است.(ص 552)

پ- کودکان، زبان مادری خود را به طور کامل می‌آموزند، زیرا در محیطی که به این زبان تکلم می‌شود غرق شده‌اند. بزرگسالان... باید هر چه بیشتر خود را به چنین شرایطی نزدیک کنند.( ص 550)

ت- کارکرد ذهن یک بزرگسال، به ویژه فرد تحصیل‌کرده، با کودک متفاوت است و دلیل آن کسب عادت‌ها و مکانیسم‌هایی است که موجب کندی برخی از واکنش‌ها شده، امّا امکان درک عمیق‌تر یا نظام‌یافته‌تری از زبان را فراهم می‌کند .(ص 550)

ث- هر ذهنی کارکرد و ویژگی‌های خاص خود را دارد ... شیوه‌ی یادگیری فردی که دارای حافظه‌ی بینایی خوبی است، با فردی که دارای حافظه ی شنیداری خوبی است، تفاوت دارد. راه حل میانگین عبارت است از ترکیب یادگیری جمله‌های متداول آماده با شناخت مکانیسم‌های دستوری، به طوری که بتوانیم با واژگان اندکی متفاوت، مشابه جملاتی را که آموخته‌ایم، به سادگی بسازیم.(ص 552) 


۰ نظر ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۵
محسن توکلی

به نام خدا

چند روز پیش پیامکی عجیب برای بنده آمد: من یکی از عشایر لرستان هستم؛ دنبال گوسفندها بودم و حدود دو هزار سکه با دو مجسمه پیدا کردم و با استخاره به قرآن کریم شماره شما آمد. اوز (عوض) برادر این سکه ها را برای من بفروش نسم(نصف) من نسم(نصف) شما. به خدا و عزیز زهرا دارم راست میگم....

به او پیامک دادم: متوجه نشدم؛ چه کار باید برای شما بکنم....

زنگ زد و با لهجه لری گفت: برادر مو دنبال گوسفندا بودُمه ......

گفتم: آخه من معلم قرآنم. تو این کارها نیستم که، اگه میخوای با کسی مشورت کنم و اگه کسی بتونه برات کاری بکنه بهت معرفی کنم.   گفت: باشه.

تلفن که قطع شد بهتر دیدم که اول با قرآن عزیزم استخاره کنم. این آیه اومد: روزی که چشمهایشان را به زیر انداخته اند و همچون ملخ های پراکنده از قبرها خارج می شوند و به سوی دعوت کننده خود گردن می کشند و کافران می گویند: این روز سختی است.(القمر/7 و 8)

آیه قبلش را که در صفحه قبل بود نگاه کردم: از آنها رو بگردان روزی که دعوت کننده به سوی امر وحشتناکی دعوت می کند.

کاملا ملتفت آیه نشدم و گفتم: خب من نباید این کار را بکنم. استخاره گرفتم که این کار را به کسی بسپارم یا نه؟ آیه آمد: فرشتگان را می بینی که اطراف عرش حلقه زده اند....(الزمر/75)

- استخاره خوبه.

به شخص مورد نظر که میدونستم میتونه این کار را بکنه تلفنی خبر دادم و......

تلفن زنگ زد: فلانی! این قضیه دروغه. داشتم با تو صحبت می کردم، کنار دستیم فهمید. بعد از تلفن تو گفت: پارسال همچین پیامکی برای همسایه ما اومد. چند نفر شدند و رفتند اونجا. یک سکه طلا بهشون داده بود و گفته بود برید اصفهان قیمت کنید. من دوهزار تا از اینها دارم. نصف پول را بیارید و همه رو ببرید. سکه راستکی بود. به زور ده میلیون پل جور کرده بودند و اونجا رفته بودند. یک دفعه مثل مور و ملخ دورشون رو گرفته بودند و پولهاشون رو با ماشینشون گرفته بودند و تو بیابون رهاشون کرده بودند. تازه شانس آوردند زنده موندند ....... آیات قرآن در وجودم مثل خون می رفت و میومد:

فَتَوَلَّ عَنْهُمْ  یَوْمَ یَدْعُ الدَّاعِ إِلىَ‏ شىَ‏ْءٍ نُّکُرٍ، خُشَّعًا أَبْصَارُهُمْ، یخرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ کَأَنّهمْ جَرَادٌ مُنتَشِرٌ، مُّهْطِعِینَ إِلىَ الدَّاعِ،  یَقُولُ الْکَافِرُونَ هَذَا یَوْمٌ عَسِرٌ(القمر/8-6)

به صاحب استخاره ی دروغی پیامک دادم. تو که اهل استخاره ای!!! استخاره من این اومد.... دیدی چطور قرآن منو از افتادن در مهلکه نجات داد؟! حالا نیمخوای به این کتاب آسمونی ایمان بیاری و دست از کارت برداری؟!

فردا بهش زنگ زدم.... دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می باشد...   

۱ نظر ۲۰ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۵۷
محسن توکلی

به نام خدا

 قرآن کریم  بیش  از 1400 سال قبل نازل شده اما به بیان خود این کتاب برای همه مکان ها و همه دوران ها تا روز قیامت است و همه آنچه بشر برای پیدا کردن راه نیاز دارد تا روز قیامت در این کتاب آمده است و به بیان امام صادق (علیه السلام ) هیچ امر بحث بر انگیزی نیست که در قرآن نیامده باشد(البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص: 31) و این کار برای نازل کننده این کتاب که خدای متعال عالم به همه چیز  آسان و ممکن است. یکی از مهمترین این حوادث ظهور منجی بشر در آخر الزمان است. سیستم بیان مطالب در قرآن نیز به بیان معصوم سیستم "به در بگو تا دیوار بشنود" و کنایه ای است. آشنایی با این سیستم برای مخاطب این کتاب الهی ضروری است تا بتواند هر چه بیشتر از این معجزه الهی بهره ببرد. برای مثال، آشنا با این سیستم با بررسی این کتاب در می یابد که آیات پیرامون حضرت مهدی و منجی آخر الزمان را باید در آیات معاد و داستان های قرآن و عمدتا داستان بنی اسرائیل جستجو کرد. برای مثال یکی از این آیات، آیه 148 سوره مبارکه بقره است که به ظاهر در مورد قیامت است اما طبق روایتی از امام باقر (علیه السلام) در مورد یاران حضرت مهدی(عج) است:

 «فَاسْتَبِقُواْ الْخَیراتِ؛ أَیْنَ مَا تَکُونُواْ یَأْتِ بِکُمُ الله جَمِیعًا؛ إِنَّ الله عَلىَ‏ کلِّ شَىءٍ قَدِیر»

ترجمه: در کارهای نیک از هم سبقت بگیرید؛ هر کجا باشید خدا همه شما را خواهد آورد زیرا خدا بر هر کاری تواناست.

در روایتی از امام باقر (ع) آمده است که پس از ذکر این آیه فرمودند:

«یعنى أصحاب القائم، الثلاث مائة و البضعة عشر رجلا، هم و اللَّه الأمة المعدودة، قال: یجتمعون و الله فى ساعة واحدة قزع کقزع الخریف»:

" منظور اصحاب امام قائم (ع) هستند که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از" امة معدودة" آنها هستند، به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مى ‏شوند همچون پاره‏ هاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مى ‏گردد!" «تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص: 140».

بنابر این روایت، ویژگی خاص یاران حضرت مهدی سبقت گرفتن در هر کار خیری است. به این امید که با پیش قدم شدن در هر کار خیری به خود بیابیم و متوجه شویم در میان سپاهیان حضرت مهدی علیه السلام قرار گرفته ایم.

۳ نظر ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۴۵
محسن توکلی