<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

به نام خدا

    در شب شهادت صادق آل محمد(علیه السلام)، آن امام زیبای زیبا آفرین، که مصادف با شب جمعه است، دعایی را تقدیم خوانندگان می کنم به این امید که با انس گرفتن با این دعا و عمل به مضامین آن از شیعیان واقعی ائمه(علیهم السلام) باشیم.  این دعا از حضرت مهدی(جانم فدایش) به دست ما رسیده است که کفعمی آن را در "البلد الأمین"(ص350) نقل کرده است. این دعا ضمن اینکه یک دعای خوب برای ماست، به خاطر مضمونی که دارد نشان می دهد که امام زمانِ ما از فرد فرد ما چه انتظاری دارند و برای ما از خدای متعال چه می خواهند. در فرازهای ابتدایی دعا آنچه ما باید همه به دنبالش باشیم آمده است حال در هر منصب و سطحی که باشیم و در فرازهای بعدی وظایفی خاص برای قشرهای خاص جامعه آمده است.
اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَکْرِمْنَا بِالْهُدَى وَ الِاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَةِ وَ امْلَأْ قُلُوبَنَا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنَا مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکْفُفْ أَیْدِیَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السَّرِقَةِ وَ اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیَانَةِ وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِیبَةِ
خدایا! به ما توفیق بده تو را اطاعت کنیم و از نافرمانی تو دور باشیم، اینکه نیت راست داشته باشیم و حرام را بشناسیم، راه درست و پایداری در آن را به ما کرامت کن، و زبان ما را فقط به سخنهای درست و سنجیده وادار، و دلهای ما را با دانش و شناخت پرکن، و شکمهایمان را از مال حرام و شبهه ناک پاک کن، و دستهایمان را از ستم کردن و دزدی باز دار، و دیده هایمان را بر گناه و خیانت ببند و گوشهایمان را از شنیدن حرف بیهوده و غیبت در امان دار. 
وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ     و به دانشمندان ما پارسایی و خیرخواهی عنایت کن،
وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجَهْدِ وَ الرَّغْبَةِ     و به دانشجویان ما تلاش و رغبت عنایت کن،
وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ  وبه شنوندگان پیروی و پندگیری عنایت کن،
وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ  و به بیماران مسلمانان شفا و راحتی عنایت کن،
وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ  و بر مردگانشان مهربانی و رحمت بفرست،
وَ عَلَى مَشَایِخِنَا بِالْوَقَارِ وَ السَّکِینَةِ و به پیرانمان وقار و آرامش عنایت کن،
وَ عَلَى‏ الشَّبَابِ بِالْإِنَابَةِ وَ التَّوْبَةِ  و به جوانان توبه و بازگشت به خودت را عنایت کن،
وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّةِ  و به زنان حیا و پاکدامنی عنایت کن،
وَ عَلَى الْأَغْنِیَاءِ بِالتَّوَاضُعِ وَ السَّعَةِ  و به ثروتمندان فروتنی و بخشندگی عنایت کن،
وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ  و به نیازمندان صبر و قناعت عنایت کن،
وَ عَلَى الْغُزَاةِ بِالنَّصْرِ وَ الْغَلَبَةِ  و به رزمندگان یاری و پیروزی عنایت کن،
وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلَاصِ وَ الرَّاحَةِ  و به اسیران رهایی و راحتی عنایت کن،
وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ  و به مسئولان عدالت و دلسوزی عنایت کن،
وَ عَلَى‏ الرَّعِیَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّیرَةِ  و به مردم انصاف داشتن و خوشرفتاری عنایت کن،
وَ بَارِکْ لِلْحُجَّاجِ وَ الزُّوَّارِ فِی الزَّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ مَا أَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ

و به مال و بهره حاجیان و زائران برکت ده و آنچه از حج و عمره بر آنان واجب کردی بر آورده ساز

بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین به فضل و مهربانیت ای مهربانترین مهربانان.

۱ نظر ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۰۲
عبد منیب

به نام خدا
    دوستی از بنده پرسید: درست است که حادثه ی یازده سپتامبر بیش از 1400 سال قبل در قرآن پیش بینی شده بوده است؟ بنابر آنچه نقل می کنند در این حادثه که در یازدهم سپتامبر(نهمین ماه) سال 2001 میلادی اتفاق افتاد برجهای دوقلوی تجارت جهانی که دارای 109 طبقه بوده اند به طرز عجیبی در اثر برخورد هواپیما تخریب می شوند. این برجها در خیابان "گلف هار" نیویورک واقع شده بود.   حال در آیه 109 سوره مبارکه توبه یعنی سوره نهم در جزء یازدهم و حزب بیست و یکم که دارای 2001 کلمه است، صحبت از بنیانی است که بر لبه پرتگاهی(جرف هار) بنا شده و فرو می ریزد.  این تشابه ارقام و اسم باعث شده تا برخی این را یکی از معجزات عددی قرآن و یک پیش بینی واقع شده بدانند. در مقابل، عده ای به شدت بر این نظر تاخته، این عدد و ارقام را اتفاقی و این نظر را خرافه ای مدرن دانسته اند. حال پاسخ چیست؟
      آنچه به نظر بنده می رسد این است که از یک طرف مسلما قرآن دارای اعجاز عددی نیز می باشد، نه به این معنا که هر آنچه در مورد اعجاز اعداد در قرآن گفته اند مطابق با واقع بوده و درست باشد بلکه به این معنا که حداقل در برخی موارد این اعجاز عددی غیر قابل انکار است. از طرف دیگر این اعداد و ارقام و این اسم نیز نمی تواند همه با هم اتفاقی بوجود آمده باشد و حداقل احتمال آن بسیار ضعیف است. بنابراین اگر واقعا این برج 109 طبقه بوده باشد و اسم خیابانی که این ساختمان در آن واقع شده گلف هار باشد احتمال دوم مردود است و شاید احتمال اول درست باشد و قرآن چنین پیش بینی کرده باشد و چیز بعیدی نیست. اما یک احتمال سومی وجود دارد که به نظر بنده برخی نشانه ها این احتمال را قوی می کنند. بلکه به نظر بنده همین درست است و آن اینکه با توجه به آنچه که می گویند روز حادثه هیچ یهودی در این دو ساختمان نبوده اند و از طرفی این دو برج به طور عجیب و حساب شده ای فرو ریخته اند و بلافاصله حادثه به مسلمانها ربط داده شد و بهانه ای شد برای حمله به مسلمانها در افغانستان و بعد عراق و ... و همچنین طبق نظر بعضی حتی نوع فرو ریختن این دو برج قبلا در دلار پیش بینی شده بوده است، بنابراین انجمنهای مخفی یهود سالها قبل با دیدن این آیه قرآن به فکر فرو رفته اند؛ خیابانی طراحی کرده اند به اسم "گلف هار" و سپس ساختمانی 109 طبقه در این خیابان بنا نهاده اند و سپس با فرا رسیدن تاریخ از قبل مشخص شده یعنی 2001/9/11 آن را طبق نقشه قبلی تخریب کرده اند و سپس کار را به گردن مسلمانها انداختند و آن را بهانه ای برای حمله به افغانستان کردند. اگر شما از نمادگرایی دیوانه وار انجمنهای مخفی یهودی مطلع باشید و ضمنا کتاب "فرقان الحق" را که در واقع یک قرآن تقلبی یهودی است دیده باشید این احتمال را منتفی نمی دانید بلکه آن را احتمالی با درصد بالا می دانید. در کتاب "فرقان الحق" با دقت آیاتی که در واقع برخلاف آیین تحریف شده صهیونیستهاست حذف شده و آیات دیگری در تایید نظرات آنها جایگزین شده اند. این کتاب نشان می دهد که این یهودیان شاید بیش از بسیاری از ما مسلمانها از قرآن اطلاع دارند.
    اگر این احتمال سوم درست باشد نشان می دهد که یهودیان برای مسلمانان نقشه های چند صد ساله و به قول استاد شهید مطهری چهار صد ساله دارند و این وظیفه مسئولان فرهنگی و سیاسی را سنگین کرده و از یک طرف ما را وا می دارد تا هوشیاری چند برابر داشته باشیم و از رصد کار یهود بلکه پیش بینی نیرنگ های این قوم شوم بر حذر باشیم که دستور قرآن است و از طرف دیگر خوب است ما از این کتاب بزرگ الهی و این ذخیره الهی بیش از پیش بهره مند باشیم و آیاتش را بهتر باور کنیم.
۴ نظر ۲۸ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۵۸
عبد منیب
 
بسم الله الرحمن الرحیم
دلم نمی خواست که در شرایط فعلی رجانیوز خراب شود. چرا که این سایت از معدود سایتهایی است که در شرایط فعلی از ارزشهای انقلابی دفاع می کند. اما از آنجا که با خود عهد بسته ام که از حقیقت دفاع کنم ولو به ضرر خودم باشد، به نقد دو مقاله ای که در رجانیوز منتشر شد و موجد شبهه ای در سطح جامعه شد، پرداختم و برای این سایت فرستادم اما متأسفانه پس از چند روز هیچ خبری از پاسخ به آن یا انتشار آن نشد، لذا مجبور شدم در اینجا آن را منتشر کنم، شاید این شبهه زایل شود و قدمی در راه روشنگری در سطح جامعه باشد. این دو مقاله با عنوان ( یادداشتی تحقیقی از حجت الاسلام حسین سوزنچی/ آیا نام مبارک امام علی علیه السلام در قرآن کریم آمده است؟) و (مقاله عالمانه حجت الاسلام دهقانی در بسط مقاله حجت الاسلام سوزنچی /در بسط مقاله «آیا نام علی(علیه‌السلام) در قرآن آمده است؟) منتشر شدند. نقد این دو مقاله نشان خواهد داد که آن یادداشت، آنچنان هم تحقیقی نبوده و آن بسط، عالمانه نبوده است.
پیشگفتار:
 آن زمان که در شهر مقدس قم مشغول تحصیل بودم(تقریبا ده سال قبل) کتابی منتشر شد که تمام آیاتی که به ادعای نویسنده نام امیر مومنان و اهل بیت در قرآن آمده را در خود جمع کرده بود. این کتاب خیلی زود مورد نقد برخی از فضلای حوزه علمیه قم قرار گرفت و ظاهرا دیگر تجدید چاپ نشد تا اینکه چند شب پیش دوستی دوباره از وجود نام مقدس امیر المومنین(علیه السلام) با نام "علی" در قرآن سخن گفت و بنده در رد آن عرایضی را بیان کردم تا اینکه ریشه این کار برایم آشکار شد که برخی سایتها از جمله سایت رجانیوز با انتشار دو مقاله، یکی از حجه الاسلام سوزنچی و دیگری از حجه الاسلام دهقانی در تایید آن، بر خلاف نظر بیشتر مفسران شیعه، این شبهه را بوجود آورده که در چند مورد نام علی در قرآن صریحا آمده است. این نظر علاوه بر اینکه دلایل علمی محکم و غیر قابل خدشه ای ندارد که ان شاء الله بیان خواهد شد، نوعی انحراف بحث از مسیر اصلی خود و آن هم در شرایط حاضر است که بیش از هر زمانی شیعه و سنی نیازمند وحدت و همدلی هستند. به راستی با وجود آیاتی مانند آیات تبلیغ، أولی الأمر، ولایت، مباهله، صادقین، تطهیر و ... چه نیازی به چنین بحث ضعیفی است؟!  مگر باید نام علی(ع) صراحتا در قرآن آمده باشد تا ما مطمئن بشویم که خلیفه بلافصل بعد از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) علی(ع) است؟! به راستی مفسرانی همچون علامه طباطبایی که در مورد آیات ذکر شده بحث کرده و به کمک آن ها عالمانه به دفاع از حقانیت شیعه پرداخته اند چه ابایی داشته اند که در صورتی که نام علی صراحتا در قرآن آمده باشد و بتوانند با دلایل محکم آن را اثبات کنند چنین کاری را انجام ندهند؟! آیا بحث از وجود نام علی(ع) در قرآن و بعد آوردن دلایل ضعیف، بد دفاع کردن از این وجود مقدس نیست؟! و آیا در شرایط فعلی، شیعه را در سایر مباحث حقه ای که شیعه و سنی به آن اذعان کرده اند مورد تهمت قرار نخواهد داد که شاید سایر مسائل نیز همین گونه بدون دلیل محکم است؟! لذا بنده بر این شدم تا قبل از اینکه یکی از برادران اهل سنت این مقاله ها را نقد کنند خود به نقد آنها بپردازم  و این گونه به دفاع از آیین تشیع بپردازم و امیدوارم که نویسندگان این مقاله ها خود به اشتباه خویش پی ببرند و شرایط حاضر را به خوبی درک کنند. همچنین دست اندر کاران سایت رجانیوز و ان شاء الله در شرایط حاضر دیگر چنین مقالاتی منتشر نشود.
۳۱ نظر ۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۴
عبد منیب
به نام خدا
سلام
سوال بالا را یکی از مخاطبان عبد منیب پرسیده. در این چند روز، چند نفر تا کنون این سوال را از بنده پرسیده اند. از آنجا که احتمال دادم این سوال در اثر مطالعه دو مقاله ای باشد که رجانیوز منتشر کرده و در آنها ادعا شده که نام علی(علیه السلام) صراحتا در قرآن آمده است، مقاله ای را در رد آن دو مقاله نوشتم و برای رجانیوز فرستادم. اگر رجانیوز منتشر کرد که لینک آن را در اینجا قرار خواهم داد و در غیر این صورت طی یکی دو روز آینده ان شاء الله در این وبلاگ منتشر می کنم.
ومن الله التوفیق

۲ نظر ۱۸ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۴۱
عبد منیب

به نام خدا

ماه مبارک رمضان بهار قرآن بود(1) و در روزهای این ماه بیش از هر ماه دیگری در سال تلاوت قرآن شد. اما ای کاش هر روز سالمان بهاری باشد و این سفره پربرکت الهی همیشه در منزلهایمان پهن باشد(2) ای کاش همه شیعیان همچون مولایمان، امام مهربان، حضرت رضا بشوند که هر سه روز یک بار قرآن را ختم می کرد و می فرمود: «اگر می خواستم می توانستم در کمتر از سه روز قرآن را ختم کنم ولی از هیچ آیه ای نمی گذرم مگر این که در آن تفکر می کنم، به همین خاطر در سه روز قرآن را ختم می کنم.» (3) یا حداقل به حرف امام صادقمان گوش کنیم که فرمود: «قرآن پیمان نامه خدا با بندگانش است. شایسته هر مسلمان است که هر روز در این پیمان نامه نگاه کند و روزی پنجاه آیه از آن را بخواند.»(4) ان شاء الله برای کسانی که تازه تصمیم می گیرند تلاوت قرآن را بعد از ماه مبارک ادامه دهند سوره یس آغاز کار باشد. چرا که از وجود نازنین پیامبر اکرم و امام صادق(ع) نقل شده است که: «هر چیز قلبی دارد و قلب قرآن سوره یس است.» (5) و باز از ایشان نقل شده که دوست دارم سوره یس در قلب هر یک از شما جای گیرد. (6) شاید علت اینکه این سوره قلب قرآن نامیده شده این باشد که اعتقاد به یگانگی خدا، جهان آخرت و نبوت یعنی اصول قرآن همچون خون در رگهای این سوره مجتمع است و از اینجا به سراسر قرآن جریان دارد. لذا ارتباط با این سوره پیوند عمیقی با روح و جان خداجوی ما برقرار می کند و ان شاء الله ایمان و انگیزه ما را افزایش خواهد داد.(7)  یکی از کارهای زیبای هنری قرآنی که تا کنون دیده ام تصویر سازی سوره مبارکه یس به کمک فیلمها و تصاویر زیبای طبیعت است. کلیپی از آن را برای شما اینجا قرار دادم. این کلیپ حدود 5 دقیقه از این فیلم با کیفیت و واقعا زیباست که برای من واقعا لذت بخش است و دوست دارم بارها و بارها آن را ببینم. دوستانی که از کارهای دیگری شبیه این کار خبر دارند لطفا عبد منیب را با خبر سازند.



دریافت
مدت زمان: 4 دقیقه 36 ثانیه

(1) و ربیع القرآن شهر رمضان؛ الکافی، ج2، ص630
(2) إنّ هذا القرآن مأدبة الله؛ امالی سید مرتضی، ج1، ص354
(3) أمالی صدوق، ص660
(4) الکافی، ج2، ص609
(5) تفسیر نور الثقلین، ج4، ص373
(6) منبع روایت را نیافتم.
(7)الطراز الاول مدنی شیرازی، ج2، ص414

۲ نظر ۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۳۳
عبد منیب

به نام خدا
    خوشبختانه وصیتنامه امیر المومنین علی (علیه السلام) به صورت مکتوب برای ما مانده است و سید رضی(رحمت الله علیه) این نامه سرگشاده را در قرن چهارم در نهج البلاغه آورده است. حضرت این نامه را تقریبا در چنین ایامی یعنی زمانی که در بستر شهادت بودند برای امام حسن و امام حسین نگاشتند یا بیان کردند. حال به راحتی می توان تشخیص داد که کی شیعه است و کی فقط ادعا داره؟! مسلما هر کس به این وصیت نامه عمل کنه و عمل به اون در زندگیش ظاهر باشه شیعه یعنی پیرو علی(علیه السلام) است و هر کس چنین نباشه حداکثر چیزی که میتونیم در موردش بگیم اینه که محبّه یعنی دوستدار علی(علیه السلام) است نه شیعه. برای مثال میتونیم بگیم اونهایی که اعتقاد دارند "نه غزه نه لبنان" شیعه نیستند چون حضرت در این وصیت می فرمایند: دشمن ظالم باشید و یاور مظلوم. اگه نگیم که چنین اشخاصی به معنای واقعی کلمه مسلمان هم نیستند! چون از وجود نازنین پیامبر اکرم نقل شده که فرمودند: «هر کس ندای مسلمانی را بشنود که می گوید ای مسلمانان به دادم برسید و به یاری او نشتابد مسلمان نیست.»(الکافی، ج2، ص 164) حال برای اینکه باز هم خودمون را محک بزنیم این نامه شریف را از نسخه نهج البلاغه صبحی صالح (نامه 47، ص422) همراه با ترجمه برای شما قرار دادم و از امروز تصمیم گرفتم توجه ویژه ای به آن بکنم. ان شاء الله.
۶ نظر ۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۵۴
عبد منیب