<>

عبد منیب

عبد منیب

سلام
محسن توکلی دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث هستم.
این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

به نام خدا

     خدای متعال در قرآن کریم در آیات مبارکه 151 تا 153 سوره الأنعام ده فرمان به بشر داده است که در آیات 23 تا 39 سوره مبارکه الإسراء شرح و توضیح آنها آمده است. عبارت ده فرمان برای صاحبان دین الهی عبارت آشنایی است. بنابر آنچه معروف است زمانی که حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام) به کوه طور رفت با ده فرمان از جانب خدای متعال که در لوحه هایی ثبت شده بود بازگشت. هر چند این ده فرمان آنطوری که در کتاب تورات فعلی یهودیان(سفر خروج، فصل بیستم) آمده، در چهار مورد متفاوت است اما همین شباهت شش موردی نشان از حقیقت یگانه دین خدا در همه دورانها دارد که اگر کسی با انصاف به این قرآن نگاه کند؛ یهودی باشد یا مسیحی یا زرتشتی یا مسلمان، شهادت می دهد که قرآن به عنوان آخرین نسخه و طبعا کاملترین نسخه کتاب الهی، همه کتاب های پیشین را تصدیق می کند و حاکم بر آنها و نگهدارنده آنها از تحریف و دگرگونی و بنابر خود قرآن در آیه 48 سوره مبارکه  مائده"مصدّق و مهیمن کتب الهی" است.

این ده فرمان را از قرآن کریم اینجا ذکر می کنم به این امید که با انتشار این ده مورد، بشر با پایبندی به آنها سعادت خود را در این جهان و جهان آخرت تضمین کند:

1- قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً: بگو بیایید تا آنچه را پروردگارتان برای شما حرمت داده تلاوت کنم: اینکه چیزی را شریک او قرار ندهید،

2- وَبِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً: و به پدر و مادرتان نیکی کنید.

3- وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ: و فرزندانتان را از فقر نکشید که ما شما و آنها را روزی می دهیم. 

4- وَلا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ : و به کارهای بسیار زشت نزدیک نشوید چه آشکار باشد و چه پنهان؛

5- وَلا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ: و کسی را که خدا حرمت داشته جز  به حق نکشید. این آن چیزی است که شما را به آن توصیه کرده، امید است که اندیشه کنید.

6- وَلا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتِیمِ إِلاَّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ: و به مال یتیم جز برای بهتر کردن آن نزدیک نشوید تا اینکه به بلوغ برسد.

7- وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ بِالْقِسْطِ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها: و با عدالت پیمانه و ترازو کنید. البته هر کس را تنها به اندازه توانش تکلیف می کنیم. 

8- وَإِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبى‏: و هر گاه سخن گفتید عدالت را رعایت کنید هر چند در مورد خویشاوند باشد. 

9- وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ: و به پیمانی که با خدا می بندید وفادار باشید. این آن چیزی است که شما را به آن توصیه کرده است. امید است که به خاطر داشته باشید. 

10- وَأَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ: و این راه مستقیم من است. از آن تبعیت کنید و از راههای دیگر تبعیت نکنید که شما را از راه او جدا کند. این آن چیزی است که شما را به آن توصیه کرده است. امید است که خویشتندار باشید.

 (الأنعام/151- 153)


۲ نظر ۲۸ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۱۹
محسن توکلی

به نام خدا

خدای متعال در آیه 21 سوره مبارکه احزاب می فرماید که رسول خدا برای همه کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد می کنند سرمشق و الگوست. طبعا اولین کسی که پیامبر اکرم (ص) را الگوی خود قرار داد امیر المومنین علی(علیه السلام) بود. در قسمتی از خطبه 160 نهج البلاغه خود حضرت به یک درس از درسهایی که از پیامبر گرفته اند اشاره کرده اند. ما معمولا چنین احادیثی را با لطائف الحیلی توجیه می کنیم و از عمل کردن به آنها سرباز می زنیم. مسلما برای عمل به این حدیث نباید پیراهن وصله دار پوشید اما آیا کسی که چند میلیون وسیله تزیینی در خانه دارد و ماشین چند صد میلیونی سوار است می تواند بگوید من به این حدیث عمل کرده ام؟! دلیل ساده زیستی را نیز خود حضرت در یک جمله زیبا گفته اند: «صبحگاهان رهروان شب ستایش می شوند»؛ یعنی ساده زیستی سبب سرعت کار  ما در حرکت به سوی سعادت می شود. بنابراین هر چند مالت حلال باشد که کار بسیار سختی است، باز زیاد از نیاز خرج کردن وزر و وبال است و این قضیه صبح قیامت مشخص خواهد شد. به هر حال حدیث را در زیر برای دوستداران محمد(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او آورده ام که خط گم نشود:

إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ مُحَمَّداً (صلى‏ الله‏ علیه ‏وآله) عَلَماً لِلسَّاعَةِ: خداوند «محمد» (ص) را نشانه قیامت، 

وَ مُبَشِّراً بِالْجَنَّةِ وَ مُنْذِراً بِالْعُقُوبَةِ: بشارت دهنده به بهشت و هشدار دهنده نسبت به عقوبتها و کیفرها قرار داده است، 

خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا خَمِیصاً وَ وَرَدَ الْآخِرَةَ سَلِیماً: او با شکم گرسنه از این جهان رفت و با سلامت روح و ایمان به سراى دیگر وارد شد، 

لَمْ یَضَعْ حَجَراً عَلَى حَجَرٍ حَتَّى مَضَى لِسَبِیلِهِ وَ أَجَابَ دَاعِیَ رَبِّهِ : او تا آن دم که از این دنیا رفت و دعوت حق را اجابت نمود، سنگى روى سنگ نگذاشت. 

فَمَا أَعْظَمَ مِنَّةَ اللَّهِ عِنْدَنَا حِینَ أَنْعَمَ عَلَیْنَا بِهِ سَلَفاً نَتَّبِعُهُ وَ قَائِداً نَطَأُ عَقِبَهُ: چه منت بزرگى خدا بر ما گذاشته که چنین پیشوا و رهبرى به ما عنایت کرده تا راه او را بپوئیم!

وَ اللَّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِی هَذِهِ حَتَّى اسْتَحْیَیْتُ مِنْ رَاقِعِهَا: به خدا سوگند آن قدر این پیراهن خود را وصله زدم که از وصله کننده آن شرم دارم، 

وَ لَقَدْ قَالَ لِی قَائِلٌ أَ لَا تَنْبِذُهَا عَنْکَ: کسى به من گفت: چرا این لباس کهنه را بیرون نمى‏ اندازى؟ 

فَقُلْتُ: اغْرُبْ عَنِّی: گفتم: از من دور شو؛ 

فَعِنْدَ الصَّبَاحِ یَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى: «صبحگاهان رهروان شب ستایش مى‏ شوند»

 قسمتی از خطبه 160 نهج البلاغه

۰ نظر ۲۷ بهمن ۹۳ ، ۰۷:۲۹
محسن توکلی

به نام خدا

به امید اینکه جوانان بیشتری در اروپا و آمریکای شمالی نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) را بخوانند و ان شاء الله اخبار خوبی را در این کشورها بشنویم نامه را اینجا(here) منتشر می کنم. نامه، اول بهمن امسال(1393) خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در پی حوادث اخیر فرانسه به زبان انگلیسی از سوی دفتر ایشان منتشر شده که ترجمه آن به شرح زیر است:

بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم

به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی

حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار می دهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما می بینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمی کنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند. 

سخن من با شما درباره‌ی اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ی تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه می گردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمی خواهم به «هراس‌های» گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخ نگاری‌های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی می کنند.

این به‌خودی‌خود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگو کردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما می خواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری می شود؟

شما به خوبی می دانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه‌ی مشترک تمام آن سودجویی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من می خواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین می گردد؟ پس خواسته‌ی اوّل من این است که درباره‌ی انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.

خواسته‌ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیش داوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن می گریزانند و می ترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمی کنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه می گویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟

من از شما می خواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بی طرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس به‌صورت فردی نمی تواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما می تواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا می تواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار می دهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیش داوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

سیّدعلی خامنه‌ای

1/بهمن/1393

لینک کلیپهای صوتی این نامه  به زبانهای گوناگون(sound)

۱ نظر ۱۱ بهمن ۹۳ ، ۰۰:۳۳
محسن توکلی

به نام خدا

در کتاب شریف کافی از وجود نازنین امام صادق (علیه السلام) نقل شده که روزی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) یاد کردند و بعد از قول امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:

مَا بَرَأَ اللَّهُ نَسَمَةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله)

خدا هیچ انسانی را بهتر از محمّد (صلی الله علیه و آله) خلق نکرده است.

(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 440)

۲ نظر ۰۸ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۲۱
محسن توکلی

به نام خدای زیبا و زیبا آفرین

آیا تا به حال به آیه زیر توجه کرده اید که خدای متعال ارتباط بین حس زیبایی دوستی بشر و طبیعت زیبا را چگونه بیان می کند؟! 

وَ لَکُمْ فِیهَا جَمَالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُون (النحل/6)

و در آنها[چهارپایان] براى شما زیبایى است، آن گاه که آنها را از چراگاه برمى‏ گردانید، و هنگامى که آنها را به چراگاه مى‏ برید.

به نظرم می رسد این نشان از یگانگی خدای این جهان و انسان به عنوان اشرف مخلوقات دارد! 

به نظر شما از این آیه چه می توان فهمید؟


۱ نظر ۰۵ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۴۹
محسن توکلی