<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

یک دعای زیبا برای دلتنگ های قرن 15 هجری

دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ق.ظ

به نام خدا
    ابراهیم کفعمی از دانشمندان قرن دهم هجری، متولد در کفرعیمای جبل عامل لبنان در کتاب خویش "جُنة الأمان الواقیة و جَنة الإیمان الباقیة"(سپر نگهدارنده امنیت و بهشت جاودان ایمان) که به "مصباح کفعمی" معروفه، دعای کوتاهی را از امام سجاد(علیه السلام) نقل کرده. کوتاهی دعا و عجله خواهی در مضمون دعا سبب شده تا این دعا باب میل ما که در عصر فشرده سازی و کم حوصلگی به سر می بریم، باشه. لذا این دعا را همراه با ترجمه ی روان اون برای شما و خودم قرار دادم تا ان شاء الله اونو حفظ کنیم و بتونیم در لحظات دلتنگی و زمانی که حاجتی داریم به وسیله ی اون از خالقمون بخواهیم برامون فرجی حاصل کنه.

مَرْوِیٌّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (ع‏): «إِلَهِی کَیْفَ‏ أَدْعُوکَ‏ وَ أَنَا أَنَا؟! وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ؟! إِلَهِی إِذَا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِیَنِی؟! إِلَهِی إِذَا لَمْ أَدْعُکَ‏ فَتَسْتَجِیبَ لِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبَ لِی؟! إِلَهِی إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی‏ فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمَنِی؟! إِلَهِی فَکَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَى عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ نَجَّیْتَهُ، أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ، وَ تُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجاً عَاجِلًا غَیْرَ آجِلٍ، بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»
المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص: 293

خداجون! چطوری تو رو صدا بزنم در حالی که من منم؟!
و چطوری از تو قطع امید کنم در حالی که تو تویی؟!
خداجون! اگه از تو نخوام که به من بدی پس از کی بخوام که بم بده؟!
خداجون! اگه تو را صدا نزنم تا جوابمو بدی پس کیا صدا بزنم که جوابمو بده؟!
خداجون! اگه پیش تو گریه و زاری نکنم تا بهم رحم کنی پس پیش کی زاری کنم تا بهم رحم کنه؟!
خداجون! همانطور که دریا را برای موسی(علیه السلام) شکافتی  و نجاتش دادی از تو میخوام که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و منو از اونچه که درش هستم نجات بدی،
و با فضل و مهربونیت زود زود راهی برام باز کنی ای مهربون مهربونا.

نظرات  (۹)

سلام
خداقوت
به پریشانیات ماهم سر بزنین
مایل به تبادل لینک بودین بگین تا لحاظ کنیم
Www.parishaniat.blog.ir
یاعلی
پاسخ:
سلام
وبلاگ شما رو دیدم، وب شما ارزشمند است و ان شاء الله مخاطبان وبلاگ بنده از مطالب ارزشمند آن استفاده خواهند کرد.
ومن الله التوفیق

سلام تشکر

دعا را خوندم معنیشو که خوندم خیلی به دلم نشست دیروز که روز مادر بود خیلی دلم شکست چون خبری در مورد مادرم شنیدم که روز مادری شد و عیدی که به گریه گذشت...

التماس دعا

پاسخ:
سلام علیکم
نمیدونم چه اتفاقی افتاده، ان شاء الله هر چه هست به حق پنج وجود مقدس به سلامتی بر طرف شود.

سلام

ممنون بخاطر دعاتون

پاسخ:
سلام
وظیفه بود
سلام.
ممنون از ترجمه زیبایی که برای دعا گذاشتید.
فقط اینکه شما میدونید طریقه ختم این دعا به چه صورتی است؟یعنی باید چند بار یا چند روز خونده بشه تا جواب بگیریم؟
ممنونم
پاسخ:
سلام بر شما
این دعا کیفیت خاصی برای خوندن نداره و هر وقت حس و حالش باشه و دل آدم تنگ باشه و به قول معروف سیم وصل بشه ان شاء الله مستجابه. البته در روایت داریم دعا بعد از خوندن قرآن، موقع نزول باران، هنگام اذان، در جنگ با دشمنان خدا، هنگام طلوع فجر و هنگام ظهر(موقع اذان ظهر) که درهای آسمان باز است به استجابت نزدیکتر است.
ممنون از شما بزرگوار.التماس دعا
من این دعا رو تا حالا چندین بار خوندم چون معنیشو دوست داشتم اما هیچوقت هیچ اثری نداشته!!!!!!!!!!
پاسخ:
مگه میشه! از کجا میدونید اثر نداشته؟
ای انسان
سلام
برادر من یه دعا خوندی انتظار معجزه داری؟
و سوال پیش آمده: معیار شما واسه ارزیابی و سنجش میزان تاثیرات دعا چیست؟با ذکر مثال توضیح دهید. 
با تشکر فراوان
پاسخ:
سلام
اگر جواب را از بنده خواسته اید:
چون خدا فرموده "ادعونی استجب لکم" پس حتما دعا اجابت میشه، ولی اجابت دعا به داده شدن عین درخواست ما نیست. معیار سنجش میزان تأثیر دعا هم میتونه اعتبار و سند دعا باشه مثلا دعای کمیل چون از زبان امیر مومنان است مسلما نسبت به دعایی که سند نداره و معلوم نیست از زبان چه کسی است ارزشمندتر است. اخلاص دعا کننده نیز یک معیار برای سنجش میزان تأثیر دعاست برای مثال جملات ساده ای که شخص از ته دل بر زبان می آورد گاهی اثرش از هزار دعای معتبری که بدون توجه خوانده می شود بیشتر است. تجربه بزرگان و عرفا از یک دعا یا حتی تجربه شخصی هر فرد نیز  برای خودش می تواند یک معیار باشد. درجات افراد متفاوت است و هر فرد ممکن است با یک دعا مأنوس شود و آن دعا بر وی اثر بگذارد.
سلام.
چه کار کنم از دعایی که بخونم حاجتم هر چی سریعتر بگیرم؟

پاسخ:
سلام بر شما
به خدا هر چه می توانید خوشبین تر باشید.
سلام 
ترجمه روان و خوب بود ولــــــــــــی اشتباه ...
ترجمه زیر از سایت :yjc.ir است
"خدایا چگونه تو را بخوانم و حال آنکه من منم، و چگونه امیدم را از تو قطع کنم و حال آنکه تو تویى، خدایا! آنگاه که از تو نخواهم که به من عطا کنى پس کیست که از او درخواست عطا کنم؟ خدایا! آنگاه که تو را نخوانم تا مرا اجابت کنى، پس کیست که او را بخوانم تا اجابتم کند؟ ، خدایا! آنگاه که به سوى تو زارى نکنم تا به من مهرآورى، پس کیست که به جانب او زارى کنم تا به من مهر آورد، خدایا! چنان که دریا را براى موسى (درود خدا بر او) شکافتى و نجاتش دادى، از تو درخواست مى کنم بر محمّد و خاندانش درود فرستى و از آنچه در آن گرفتارم

مرا رهایى بخشى، و بر من گشایش دهى گشایشى فورى نه دیر، به فضل و مهربانى ات، اى مهربان ترین مهربانان."
دقت فرمایید این ترجمه درست باشد

پاسخ:
سلام بر شما
متوجه اشتباه ترجمه ام نشدم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">