<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

شجریان ها زیر گنبد مسجد امام اصفهان + کلیپ

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۰۴:۲۷ ب.ظ

به نام خدا

چند روز پیش کلیپی را روی تلفن همراه کسی دیدم که یک روحانی زیر گنبد مسجد امام اصفهان آیه شریفه "ربنا لا تزغ قلوبنا" را با صدای بسیار زیبا می خواند. یکدفعه به خود آمدم که عجب ما چقدر تنگ نظر شدیم که گمان کردیم اگر محمد رضا شجریان در صدا و سیما نخواند ماه خدا در آسمان زیبا ظاهر نخواهد شد و معنویت الهی بر اندیشه ها نخواهد بارید. به ذهنم رسید اصلا ماجرای نامه نوشتن محمد رضا شجریان در ایام فتنه 88 به صدا و سیما و درخواست پخش نکردن صدای وی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی و رفتن به محل شبکه در لندن و عکس گرفتن با عوامل این شبکه و عکس گرفتن با خواننده های طاغوتی  و ... به یک کنار، بحث اینجا است که چرا این همه در حق ملت بزرگ ایران ظلم شده و با نادیده انگاشتن این همه استعداد، آن قدر صدای ربنای شجریان از صدا و سیما پخش شد و او به این واسطه در میان مردم مومن محبوبیت پیدا کرد که حال بخواهیم او را در یک کنار ببینیم و این همه ظرفیت عظیم استعدادهای ایرانی مسلمان را در کنار دیگر! این چه معادله ای است ما برقرار کرده ایم!؟ کلیپ را گرفتم و برای شما اینجا قرار دادم. ببینید و احساس خود را بیان کنید



دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 50 ثانیه

نظرات  (۶)

۲۰ مهر ۹۳ ، ۰۹:۴۰ غلط املایی
سلام...

موسیقی و مسائل آن در حوزه....

شاید دور نباشید  روحانیون پاپ،رپ،گنگ و راک هم بخوانند.

آن روحانی مسجد امام مرغ سحر استاد شجریان رو هم میتواند بخواند؟
پاسخ:
سلام
مگر ملودی ربنا افرغ علینا حرام است یا متناسب شئون مسجد نیست؟!
۲۱ مهر ۹۳ ، ۰۸:۴۹ دوست قدیمی
سلام دکتر جان
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابی طالب علیه السلام
عید سعید غدیر بر شما مبارک
واقعا قشنگ میخونهشما تصور کن اگر تو استودیو ضبط بخونه صداش چقدر قشنگ تر میشه! بالبداهه و بدون هیچ آمادگی اینجوری خوندن واقعا عالیه
به نظرم شجریان به همون جائی تعلق داره که از اونجا تغذیه میشه و خط میگیره

پاسخ:
سلام عزیز
الحمد لله، عید بر شما مبارک.
۲۲ مهر ۹۳ ، ۰۰:۱۵ غلط املایی
سلام..
بازی با کلمات در حوزه علمیه را از یاد بردم و گرنه نظرم تغییر می کرد و مثل بالا نبود.البته اگر خاطرتان باشد بنده از تمام دین اسلام بر سر مسئله موسیقی گیر کرده ام و یه جورایی این نظراتی که از قول دین اسلام نقل میکنند را قبول ندارم.

ربنایی که شجریان میخواند در دسته آواز قرار دارد.البته ملودی یه جورایی چراغ خاموش است یعنی حد و حدودش مشخس نیست این هم از نمونه های بازی با کلمات است البته.بنابر این در این گونه موارد می تواند در لباس آواز ظاهر شود.ولی با نام ملودی.پس بد نیست آن روحانی نظرش را هم در مورد آواز میگفت بعد می خواند.
البته بنده در رابطه با مکانش صحبتی نکرده ام.ولی هر چیزی اصلش بهتر است بخصوص که مرغ سحر استاد شجریان جزء آوا های ماندگار است.
پاسخ:
سلام
مگر از قول اسلام چه چیز می گویند؟
۲۴ مهر ۹۳ ، ۰۰:۳۶ غلط املایی
سلام...
من با افراد زیادی در این مرود صحبت کرده ام ولی نمی توانم قبول کنم که موسیقی غنایی برای چه حرام است و چرا نباید رقصید.البته من یک چیزی را همین جا روشن کنم که از نظر بنده آن موسیقی که موجبات رقص را فراهم میکند پایین ترین درجه موسیقی است،و به نوعی برایش ارزشی قاعل نیستم.آن نت هایی که انسان را به فکر کردن دعوت میکند آن نت ها از نظر من مقدس است من آن موسیقی را دوست دارم.
ولی خوب من با این که موسیقی غنایی حرام است و نباید رقصید هم موافق نیستم.هر کاری هم که کردم نتواستم قبول کنم.

راستی ملودی هم دیدم که رپ می خواند برای امام حسن مجتبی(ع) ولی با کلمات بازی کردند و میگویند ملودی.مثل آن قضیه است که یکی از خلفای نا حق گفته بوده شراب را با آب مخلوط کنید تا دیگر حرام نباشد.حالا رپ برای امام حسن باشد حرام نیست ولی برای مسائل اجتماعی چرا!!
ملودی سبک بی سبکی است.لااقل یکی پیدا شود برود به این روحانی مسجد امام بگوید داری آواز میخوانی نه ملودی...

پاسخ:
سلام علیکم
اگر شما پذیرفته اید که خدایی که ما را آفریده و دین او بهتر از خود ما صلاح ما را می داند نیاز نیست که حتما بدانید موسیقی غنایی متناسب مجالس لهو و لعب چرا حرام است؛ همین که متخصص دین بگوید حرام است پذیرشش عقلانی و عقلایی است هر چند که حرمت موسیقی غنایی حرام مسلما فلسفه و مصلحتی دارد. همانطور که اگر مثلا چشم درد بگیرید و به متخصص چشم مراجعه کنید و او دارویی تجویز کند، اگر او را متخصص بدانید از او نمی پرسید چرا این دارو خوب است. در این زمینه یا باید متخصص بود و یا به متخصص مراجعه کرد. 
نمی دانم شما از ملودی چه برداشتی کرده اید؟ تعریف من از ملودی همان آهنگ کلام است که می تواند با صدای انسان یا غیر آن بوجود آید و می تواند حرام یا حلال باشد. اگر متناسب مجالس گناه باشد حرام وگر نه حلال است. مسلما هدف وسیله را توجیه نمی کند و خواندن برای امام حسن نمی تواند ملودی حرام را توجیه کند و استفاده از ملودی حرام برای اشعار امام حسن مسلما حرام است.
الآن متوجه شدم: فکر کنم شما ملودی(با کسره حرف میم به معنی آهنگ) را با مولودی(شعر خواندن در میلاد بزرگان دین) اشتباه گرفته اید؟!
سلام ، استاد کجای کارین که صدا و سیمای ما خیلی وقته داره راهو اشتباه میره این چند وقت اخیر که دیگه چه عرض کنم .. نقلش نا گفتنیه ؛متأسفانه خیلی ها هم فکر میکنند دیگه هر چیزی تو صدا و سیما پخش بشه مجازه ! حالا سوای موسیقی هایی که پخش میشه فیلم ها هم اکثراً تبلیغ زرق و برقه و توی هر کدومم بلا استثنا یه قضیه ی عشق و عاشقی هست.. مثلاً میخوان برنامه هامون جذابیت لازمو داشته باشه که مردم جذب برنامه های غربی نشن ،غافل از اینکه ما باید فرهنگ اصیل خودمون، موسیقی ارزشی و اصیل خودمون و سبک صحیح و اسلامی زندگی خودمون رو حمایت کنیم نه اینکه یه چیزایی که صرفاً جذابیت داشته باشه پخش کنیم. واقعاً چه باید کرد؟؟!
پاسخ:
سلام بر شما
درسته، چه میشه کرد جز اینکه اطلاع رسانی کنیم و حد اقل یک گروه مومن در جامعه بوجود بیاد مثل مومنان کشورهای اروپایی و آمریکایی که برخی از برنامه های رادیو تلویزیونی را بر خودشون حرام کرده اند؟!
۰۱ آبان ۹۳ ، ۱۳:۰۸ غلط املایی
سلام...
لازم به ذکر است خدمت جناب عالی عرض نمایم که بنده کتابی هم در این رابطه خواندم ولی آن طور که نماز خواندن یا آن طور که به ولایت علی(ع) ایمان دارم به همان نسبت ایمانی به حرام بودن موسیقی غنایی ندارم.فکر کنم باید متخصص شوم و گر نه اگر صد بار دیگر هم به دنیا آمده و بمیرم دلایلی که برای حرام بودن هست را نمی توانم قبول کنم حالا یا دلایل را به خوبی برای بندهشرح نداده اند یا...چطور می شود در این زمینه متخصص شد؟

در رابطه با ملودی بنده منظور شما را خوب متوجه شدم و اشتباه نکردم.
اگر امکانش هست به آدرس زیر مراجه کنید و مطلبی را که در مورد حجاب و ورزشکارن است را مطالعه نمایید و نظرتان را با بنده حقیر در میان بگذارید.البته نظر بنده با آن پست کاملا موافقانه است و نظراتم ذیل آن نمایش داده شده است.فکر کنم مطلب از آیت ا.. جوادی آملی است.آدرس را به صورت خصوصی ارسال میکنم.

یا علی
پاسخ:
سلام
حالا تا متخصص نشده اید چاره ای ندارید که به متخصص مراجعه کنید. باید ده پانزده سالی در حوزه علمیه خوب درس بخوانید.
ان شاء الله مطلب را می بینم و نظر میدم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">