<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

۴ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

به نام خدا

گلهای نرگس باغچه ما چند روز است نمایان شده اند و در این روزهای زمستانی مرا هر روز به یاد "گل نرگس" می­ اندازند. و چقدر اسم با مسمایی است "گل نرگس"! نمی دانم چه کسی اول بار به آن وجود نازنین و آن امید واقعی دلها لقب "گل نرگس" داده است، اما می دانم که او ثمره نرگس(مادرش) و حضرت ابا محمد العسکری (علیهما السلام) است و آنچنان که از اشعار عربی بر می آید زمانی که مادرش به این نام نامیده شده گل نرگس نیز به این نام نامیده می شده است. او در زمستان سرد سختی­ها خواهد آمد و همچون گل نرگس خود نیز چشم به راه است. او همچون گل نرگس نوید بهار می دهد و عطری دارد که همچون گل نرگس واقعی از گلهای دروغین به واسطه این عطر شناخته می شود و همچون گل نرگس عطرش شفای بیماری زمستان است. ای کاش همین زمستان، قبل از اینکه گلهای نرگس باغچه ما پژمرده شوند نوید آمدن "گل نرگس" را بدهند. 

۱ نظر ۳۰ دی ۹۳ ، ۲۰:۴۳
عبد منیب

به نام خدا

شاید وقتی آیه مبارکه زیر را که آیه 71 سوره توبه است می خوانیم به ذهنمان برسد: اینکه مردان و زنان مومن امر به معروف و نهی از منکر می کنند یعنی چه کار می کنند؟!

«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ  یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ  أُوْلَئکَ سَیرَْحَمُهُمُ اللَّهُ  إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم»

ترجمه: مردان و زنان باایمان، ولىّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهى از منکر مى‏ کنند، نماز را بر پا مى‏ دارند و زکات را مى‏ پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى‏ کنند. به زودى خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار مى‏ دهد زیرا خداوند توانا و حکیم است. 

مسلما می توان در مورد امر به معروف و نهی از منکر و مفهوم و شرایط و حد و حدود آن سخن گفت و این قضیه را واضح کرد. اما آنچه می تواند به  خوبی یک مسئله را آشکار کند بیان مصداقهاست. اگر در مورد امر به معروف و نهی از منکر بخواهیم یک مصداق و مثال آشکار بیان کنیم می توان سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران را نام برد و شهادت داد که به حق سخنان آقای رحیم پور ازغدی مصداق آشکار امر به معروف و نهی از منکر بود.

لینک متن سخنرانی

۰ نظر ۳۰ دی ۹۳ ، ۱۹:۵۵
عبد منیب

به نام خدا

در کتاب شریف "الکافی" از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که:

    نوح(علیه السلام) 2500 سال[در این دنیا] زندگی کرد. 850 سال قبل از مبعوث شدنش به نبوت و 950 سال[پیش از طوفان] در میان قومش به تبلیغ پرداخت و 500 سال هم پس از پایین آمدن از کشتی که شهرهایی را بنا کرد  و فرزندانش را در آنها سکونت داد. آن گاه فرشته مرگ نزد او آمد در حالی که او زیر نور خورشید بود. گفت: سلام بر تو، نوح(علیه السلام) جواب داد. فرمود: چه می خواهی ای فرشته مرگ؟ گفت: آمده ام که قبض روحت کنم. فرمود: اجازه بده تا به سایه بروم. گفت: بله. نوح جا به جا شد و فرمود: ای فرشته مرگ! سالهایی که بر من گذشت همه مانند جا به جایی من از آفتاب به سایه بود. آنچه به آن امر شده ای را انجام بده. آنگاه قبض روح شد.(ج8، ص284)

   این روایت نشان از یک حقیقت دارد که چند آیه از قرآن از آن پرده بر می دارد و آن، زندگی چند لحظه ای در این دنیاست. جالب است که قرآن کریم زود گذر بودن زندگی انسان پیش از قیامت را از زبان کسانی که از دنیا رفته اند و الآن برای حساب و کتاب در صحنه قیامت حاضر شده اند بیان می کند.  برای مثال در سوره مومنون آیات 112 و 113 آمده است:

«قالَ: کَمْ لَبِثْتُمْ فِی الْأَرْضِ عَدَدَ سِنینَ؟/ قالُوا: لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ؛ فَسْئَلِ الْعادِّینَ»

(خداوند) مى‏گوید: «چند سال در روى زمین توقّف کردید؟»  مى‏ گویند: «تنها به اندازه یک روز، یا قسمتى از یک روز، از آنها که مى‏ توانند بشمارند بپرس!» (1)

   جالب است که دقیقا تجربه های دنیایی افرادی که قبض روح شده و سپس به این دنیا باز گشته اند نیز چنین است که قرآن دو مورد از آن را برای ما بیان می کند. در داستان عُزَیرِ پیامبر که صد سال از دنیا رفت و سپس بازگشت در آیه 259 سوره بقره آمده است که وقتی خدای متعال فرمود: چقدر ماندی؟ عزیر گفت: یک روز یا قسمتی از روز ماندم.( قالَ: کَمْ لَبِثْتَ؟ قالَ: لَبِثْتُ یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ)(2) 

    در مورد اصحاب کهف نیز در آیه 19 سوره کهف چنین است که وقتی پس از 309 سال از خواب برخاستند، یکی از آنها گفت: چقدر اینجا ماندید؟ گفتند: یک روز یا قسمتی از روز اینجا ماندیم.( قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ: کَمْ لَبِثْتُمْ؟ قالُوا: لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ.)(3)

حال، مائیم و این چند لحظه و زندگی جاودانه در آخرت!

***************************************************************************************************

1- آیات زیر را نیز می توانید ببینید:

- وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ کَأَنْ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنَ النَّهارِ یَتَعارَفُونَ بَیْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ وَ ما کانُوا مُهْتَدینَ (یونس/45)

- یَوْمَ یَدْعُوکُمْ فَتَسْتَجیبُونَ بِحَمْدِهِ وَ تَظُنُّونَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلیلاً (الإسراء/52)

- وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَیْرَ ساعَةٍ کَذلِکَ کانُوا یُؤْفَکُونَ (الروم/55)

- فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ ما یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنْ نَهارٍ بَلاغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلاَّ الْقَوْمُ الْفاسِقُونَ (الاحقاف/35)

- کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَها لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِیَّةً أَوْ ضُحاها (النازعات/46)

2- کل داستان چنین است:

أَوْ کَالَّذی مَرَّ عَلى‏ قَرْیَةٍ وَ هِیَ خاوِیَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها قالَ أَنَّى یُحْیی‏ هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ کَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‏ حِمارِکَ وَ لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ کَیْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَکْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (البقره/259)

3- آیه کامل به این صورت است:

وَ کَذلِکَ بَعَثْناهُمْ لِیَتَسائَلُوا بَیْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ کَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدینَةِ فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْکى‏ طَعاماً فَلْیَأْتِکُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْیَتَلَطَّفْ وَ لا یُشْعِرَنَّ بِکُمْ أَحَداً (الکهف/19)


۲ نظر ۱۴ دی ۹۳ ، ۱۲:۱۹
عبد منیب

  

  

به نام خدا

جرجی زیدان (م 1914) در کتاب مشهور خود «تاریخ آداب اللغة العربیة» در مورد شیعه چنین نوشت: شیعه طایفه‌ای بود کوچک و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون شیعه‌ای در دنیا وجود ندارد، این شد که شیخ آقا بزرگ تهرانی(م1389) و دو همردیف و دوست علمیش، سید حسن صدر (م1354) و شیخ محمد کاشف الغطاء (م 1373) هم پیمان شدند تا هر یک در باب معرفی شیعه و فرهنگ غنی تشیع کاری را بر عهده گیرند و به این صورت پاسخ سخن جرجی زیدان را بدهند. بر پایه این پیمان قرار شد علامه سید حسن صدر با نگارش کتابی سهم شیعه در تأسیس و تکمیل علوم اسلامی را نشان دهد که با نگارش کتاب «تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام» این کار را انجام داد. این کتاب در 445 صفحه در سال 1370 ه.ق چاپ شد.
علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء نیز متعهد شد کتاب «تاریخ آداب اللغة» جرجی زیدان را نقد کند که این کار را کرد و در جزء دوم کتاب "النقود والردود" یا "المراجعات الریحانیه" چهار جلد کتاب جرجی زیدان را نقد علمی نمود.
از این بین شیخ آقا بزرگ تهرانی مأمور شد فهرستی برای تالیفات شیعه بنویسد که حاصل آن کتاب الذریعة إلی تصانیف الشیعه  شد. این اثر 29 جلدی در 11554 صفحه، 55095 کتاب و رساله از شیعه را از صدر اسلام تا زمان زندگی مولف معرفی می کند.

۱ نظر ۰۳ دی ۹۳ ، ۱۳:۱۰
عبد منیب