<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

چند لحظه توقف در دنیا

يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹ ب.ظ

به نام خدا

در کتاب شریف "الکافی" از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که:

    نوح(علیه السلام) 2500 سال[در این دنیا] زندگی کرد. 850 سال قبل از مبعوث شدنش به نبوت و 950 سال[پیش از طوفان] در میان قومش به تبلیغ پرداخت و 500 سال هم پس از پایین آمدن از کشتی که شهرهایی را بنا کرد  و فرزندانش را در آنها سکونت داد. آن گاه فرشته مرگ نزد او آمد در حالی که او زیر نور خورشید بود. گفت: سلام بر تو، نوح(علیه السلام) جواب داد. فرمود: چه می خواهی ای فرشته مرگ؟ گفت: آمده ام که قبض روحت کنم. فرمود: اجازه بده تا به سایه بروم. گفت: بله. نوح جا به جا شد و فرمود: ای فرشته مرگ! سالهایی که بر من گذشت همه مانند جا به جایی من از آفتاب به سایه بود. آنچه به آن امر شده ای را انجام بده. آنگاه قبض روح شد.(ج8، ص284)

   این روایت نشان از یک حقیقت دارد که چند آیه از قرآن از آن پرده بر می دارد و آن، زندگی چند لحظه ای در این دنیاست. جالب است که قرآن کریم زود گذر بودن زندگی انسان پیش از قیامت را از زبان کسانی که از دنیا رفته اند و الآن برای حساب و کتاب در صحنه قیامت حاضر شده اند بیان می کند.  برای مثال در سوره مومنون آیات 112 و 113 آمده است:

«قالَ: کَمْ لَبِثْتُمْ فِی الْأَرْضِ عَدَدَ سِنینَ؟/ قالُوا: لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ؛ فَسْئَلِ الْعادِّینَ»

(خداوند) مى‏گوید: «چند سال در روى زمین توقّف کردید؟»  مى‏ گویند: «تنها به اندازه یک روز، یا قسمتى از یک روز، از آنها که مى‏ توانند بشمارند بپرس!» (1)

   جالب است که دقیقا تجربه های دنیایی افرادی که قبض روح شده و سپس به این دنیا باز گشته اند نیز چنین است که قرآن دو مورد از آن را برای ما بیان می کند. در داستان عُزَیرِ پیامبر که صد سال از دنیا رفت و سپس بازگشت در آیه 259 سوره بقره آمده است که وقتی خدای متعال فرمود: چقدر ماندی؟ عزیر گفت: یک روز یا قسمتی از روز ماندم.( قالَ: کَمْ لَبِثْتَ؟ قالَ: لَبِثْتُ یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ)(2) 

    در مورد اصحاب کهف نیز در آیه 19 سوره کهف چنین است که وقتی پس از 309 سال از خواب برخاستند، یکی از آنها گفت: چقدر اینجا ماندید؟ گفتند: یک روز یا قسمتی از روز اینجا ماندیم.( قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ: کَمْ لَبِثْتُمْ؟ قالُوا: لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ.)(3)

حال، مائیم و این چند لحظه و زندگی جاودانه در آخرت!

***************************************************************************************************

1- آیات زیر را نیز می توانید ببینید:

- وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ کَأَنْ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنَ النَّهارِ یَتَعارَفُونَ بَیْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ وَ ما کانُوا مُهْتَدینَ (یونس/45)

- یَوْمَ یَدْعُوکُمْ فَتَسْتَجیبُونَ بِحَمْدِهِ وَ تَظُنُّونَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلیلاً (الإسراء/52)

- وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَیْرَ ساعَةٍ کَذلِکَ کانُوا یُؤْفَکُونَ (الروم/55)

- فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ ما یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنْ نَهارٍ بَلاغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلاَّ الْقَوْمُ الْفاسِقُونَ (الاحقاف/35)

- کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَها لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِیَّةً أَوْ ضُحاها (النازعات/46)

2- کل داستان چنین است:

أَوْ کَالَّذی مَرَّ عَلى‏ قَرْیَةٍ وَ هِیَ خاوِیَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها قالَ أَنَّى یُحْیی‏ هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ کَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‏ حِمارِکَ وَ لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ کَیْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَکْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (البقره/259)

3- آیه کامل به این صورت است:

وَ کَذلِکَ بَعَثْناهُمْ لِیَتَسائَلُوا بَیْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ کَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدینَةِ فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْکى‏ طَعاماً فَلْیَأْتِکُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْیَتَلَطَّفْ وَ لا یُشْعِرَنَّ بِکُمْ أَحَداً (الکهف/19)


نظرات  (۲)

موت را که بپذیری،همه ی غم و غصه ها می رود وبی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن، بعد ازاین آمادگی، عمردنیا بسیار پر ارزش خواهد بود. ذکر موت دنیا را در نظر کوچک می کند وآخرت را بزرگ. حضرت علی (ع) فرمود: یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم.
آمادگی باید داشت ، نه عجله برای مردن.      *حاج اسماعیل دولابی*
۱۷ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۵۶ مرتضی شایان
بسیار عالی است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">