<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

نقدی بر زنان در نهج البلاغه

شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۴:۱۱ ب.ظ

به نام خدا

     در خطبه هشتادم نهج البلاغه از زبان امیر المومنین (علیه السلام) به این مضمون نقل شده که زنان در ایمان و بهره اقتصادی و عقل نقص دارند چون آنها در ایام عادت ماهانه نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند و شهادت دو زن مانند شهادت یک مرد است و ارث زنان نیز نصف ارث مردان است. 

شخصی به نام مرتضی در مورد این حدیث جواب خواسته. هر چند این مرتضای تقلبی، معاند است و قصد دارد به قول خودش ضربه ای به پیکره نهج البلاغه و از این طریق به شیعه و مدعیاتش بزند؟! و آب به آسیاب دشمن بریزد اما بالاخره سوال کرده و قرآن می فرماید "وأما السائل فلاتنهر". از طرف دیگر برای هر کسی که این خطبه را شنیده باشد سوال بوجود می آید که این کلام چگونه از زبان امیر المومنین علی (علیه السلام) جاری شده، کسی که قرآن ناطق است و نشان آن، کلام زیبا و شیوای او در نهج البلاغه است. کسی که سرچشمه جکمت و دانش است، چگونه گفته که زنان چنین و چنانند؟! مگر فاطمه، دختر رسول خدا (علیهما السلام)، همسر او نبود و فاطمه بنت اسد(علیها سلام) مادرش و زینب (سلام الله علیها) دخترش؟! مگر او نیست که در نامه 31 نهج البلاغه می فرماید: زن گل است نه خدمتکار؟!  

این سؤال را یکی از دانشجویان دختر نیز چند وقت پیش در دانشگاه آزاد از بنده کرد و گفت دوست من میگه به خاطر خطبه هشتاد دیگه نهج البلاغه ای را که خیلی هم دوست داشتم نمی خوانم. من آنجا به ایشان و سایر دوستانشان نکته ای کلی در پاسخ این سوال گفتم و آن اینکه همانطور که قرآن شأن نزول و محکم و متشابه دارد، احادیث اهل بیت (علیهم السلام) نیز چنینند. و بعد در مورد "محکم و متشابه" و "شأن نزول" که البته در مورد احادیث تعبیر به "مورد صدور" می کنند، توضیحاتی دادم. اما در اینجا مطلب را جور دیگری و آسان تر برای همه دوستداران امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می گویم:

در مورد خطبه هشتادم نهج البلاغه بحث زیاد شده و برخی این خطبه را از امیر المؤمنین(ع) نداسته اند. یادم است یکی از اساتید ادبیات عرب می فرمودند که من این خطبه را در کتاب "البیان والتبیین" جاحظ (از ادبای قرن دوم و سوم هجری) یافتم و این خطبه از حضرت علی(ع) نیست.

اما به نظر بنده بهتر است به تشخیص سید رضی(ره)، جمع آورنده نهج البلاغه، که خود ادیب و اسلام شناس بزرگی بوده اعتماد کنیم و بگوییم که اتفاقا این خطبه از امیر مؤمنان(ع) است با این توضیح که همان طور که خدای متعال از گفتن حق حیا نمی کند(آیه 25 سوره مبارکه بقره) امیر مومنان نیز چنینند و اصلا خدای متعال به همین خاطر این خاندان را پیشوا و امام قرار داده است. آنان به جای آنکه همانند برخی از مصلحان دروغین اجتماعی وقتی جلوی زنان قرار گرفتند مجیزگویی زنان را بکنند و آنقدر ببافند که زن را در رسیدن به کمالات بالاتر از مرد بدانند و در جلسات خصوصیشان با مردان، زنان را پایین تر از مردان و در کنار آب و غذا معرفی کنند، این بزرگواران حقایق را دیده و بیان کرده اند. دراینجا چیزی که هست این است که زن عادت ماهانه دارد و در این دوران از نماز و روزه باز می ماند. زن مسلما غلیان احساساتش از مرد بیشتر است و لذا شهادت دو زن در جایی که امکانش باشد لازم است. هر دو مورد می تواند سبب نقص زن شود. اگر زن خود را از عبادات خاص همچون قرائت قرآن و جلسات ذکر و دعا و همچنین از عبادات عام مثل انجام دادن هر عملی که رضای خدا در آن است به قصد تقرب الهی مثل تربیت فرزند، خانه داری، شوهر داری، وظایف اجتماعی و ... دور کند ایمانش ضعیف خواهد شد و همچنین اگر زن تنها بر احساسات خود سوار شود، از علم آموزی خود را دور کند، اندیشیدن را تمرین نکند و احساسات خود را در جای خود به کار نگیرد و به جای کسب کمالات، تنها و تنها به جمال خود توجه داشته باشد عقل او نقصان می یابد. در مورد مسائل اقتصادی نیز به جای نیمی از ارث، خدای متعال مهر و نفقه را برای او قرار داده که اگر زن این دو مورد را هدر دهد در بهره اقتصادی نیز ناقص می شود. پس این حدیث بیش از اینکه به کار مردان بیاید به کار زنان می آید و باید آن را قدر بدانند و مواظب خود باشند و نعمت ولایت را شاکر باشند که حق را بیان می کند و ما را از غفلت بیرون می برد. زن و مرد مشترکات بسیاری دارند و طبعا هر دو نقطه ضعفهای مشترک هم دارند که باید خود را تحت تربیت الهی قرار دهند و خود را رشید و بالنده کنند و به سعادت برسند. مسلما وقتی قرآن می گوید انسان کفور(ناسپاس)، ظلوم(ستمگر)، هلوع(کم ظرفیت)، عجول، یئوس(زودرنج) و قتور(بخیل) است زن و مرد هر دو را شامل می شود که منظور زن و مرد تربیت نشده است. به قول استاد مطهری(ره) انسان بالفعل انسان خلق نمی شود بلکه باید انسانیت خود را کسب کند. و از آنجا که زن و مرد تفاوتهایی هم دارند بنابراین نقطه ضعفهای متفاوتی هم دارند. مردها جور دیگری ایمان و عقل و اقتصادشان نقص می گیرد. مرد بد اخلاق، متکبر و بی تدبیر، هم ایمانش نقص دارد و هم عقل و اقتصادش که چون حدیث در مقام بیان آن نبوده در اینجا ذکر نشده و در روایات دیگر ذکر شده است. در واقع در این روایت که بعد از جنگ جمل واقع شده، حضرت نگاهی به زنانی که جاهلیتِ مردان آنها را از حقوقشان از جمله علم و اندیشه و ثروت باز داشته انداخته اند و وصف زنانی را کرده اند که نتوانسته اند همچون فاطمه (سلام الله علیها) و برخی دیگر از زنان عقل و ایمان خود را بالنده کنند. 


نظرات  (۱۰)

۰۲ اسفند ۹۳ ، ۱۹:۲۸ مرتضی شایان
احسنت.
بسیار عالی بود.

سلام خداقوت، پاسخ شما بسیار جامع و کامل بود و همچنین با اینکه خیلی تخصصی بحث نکردین ولی به نظر من پاسخی درست است و همه فهم! 
درپناه حق موفق و مؤید باشید.
پاسخ:
سلام بر شما
سپاس
ومن الله التوفیق
۰۹ اسفند ۹۳ ، ۰۸:۰۹ غلط املایی
سلام...

راه دیگری هم هست که متوجه شد این خطبه اصالت دارد یا نه.راهش نیز جالب است و البته کمی هم پر درد سر، ولی خب نتیجه می دهد.

نظر خصوصی مرا خواندید؟

یا علی
پاسخ:
سلام علیکم
آن راه دیگر چیست؟
نظر خصوصی را خواندم. در مورد یک مسئله سیاسی بود که به نظرم صرفا یک تهمت بدون مدرک است.
۱۰ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۲۳ غلط املایی
سلام علیکم

بر طبق روشی تحت عنوان"اطلاعات، آرشیو، تجزیه" می توان صحت این که این خطبه از نظر محتوا صحیح است یا نه را تا حدودی تشخیص داد.که بهتر است حضوری صحبت کنیم. شما سه شنبه ها مسجد مهدیه هستید؟

دقیقابا همین تهمت ها است که در 88 و در 92 انتخابات چرخش چرخید. آیا ان موقع که گقت آیت ا.. اکبر هاشمی رفسنجانی دزد است در دادگاهی صالحه بررسی شده بود و طبق نظر قاضی بود؟ آیا بود یا نه بود؟ چطور حالا تهمت است ولی در سال 88 تهمت نبود؟ آن موق با همین نوع سخن رای قطعی از خود صادر می کردند و دیگران را دزد و خود صالح امور می نامیدند، حالا شد تهمت؟

از مهم ترین اصول اخلاقی اسلام که از اتفاق در همین وبلاگ هم نشر نمودید این است که هر چه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. شاید قریب به اتفاق سخن هایی که بعضی بخصوص جبهه پایداری می زند بر همین اساس است که در لینک ارسالی بود. بخصوص در 88 هم 99% حرف هایشان بر همین اساس بود. حالا آِیا همیشه تهمت، تهمت است؟ یا در سال 88 تهمت نبود؟
خیلی دوست دارم بدانم که چگونه به این نتیجه رسیدید این لینک تهمت است؟

یا علی
پاسخ:
سلام بر شما
بله در پاسخگویی به این شبهه تا حد امکان همین روش پیاده شد اما شما گفتید برای تشخیص اصالت خطبه به این مفهوم که این خطبه را حضرت فرموده اند یا خیر؟ 
متاسفانه الآن اونجا جلسه ای ندارم.
من یادم نمیاد آقای احمدی نژاد جایی خود آقای هاشمی را به دزدی متهم کرده باشه. تا آنجا که یادم است در جلسه مناظره آقای احمدی نژاد گفت پسر آقای هاشمی داره چه کار میکنه در این مملکت یا در مورد رواج اشرافیت در جامعه توسط ایشون بحث شد اما در مورد اینکه ایشون دزده و .. را تا حالا جز از دهان مردم عادی چیزی نشیده ام. در مورد پسر ایشون هم که کار از یک اتهام گذشته و پرونده بیست هزار صفحه ای داره و ...
اما اینکه کسی بیاد بگه پولهای کثیف و رانتخواری ها در زمان آقای احمدی نژاد بوده و بابک زنجانی پولها را برده تا در وقت مناسب برای رای آوردن احمدی نژادی ها خرج کنه و اگه رد پای پولها را بگیری به ولنجک می رسه و بعد هم مدرک نداشته باشه ارائه کنه و بگه باید وزرات اطلاعات خط این بحث را بگیره تا مشخص بشه، این معلومه که یک تهمت بزرگ است. جالبه که این آقای حیدر پور خودش نماینده مجلسه و میگه هر کس میخواد الآن نماینده بشه باید 400، 500 میلیون پول خرج کنه و در دوره قبل  این رقم 200 میلیون بود، پس ایشون هم وقتی نماینده شد 200 میلیون خرج کرده و الآن هم دنبال جور کردن 500 میلیون پوله دیگه! ارث پدری داره دیگه! تموم هم نمیشه! یکی بر سر شاخه بن می برید.
لطفا در این قسمت نظراتتون را دیگه نذارید چون بحث چیز دیگه ایه و من مجبور میشم تاییدش نکنم. نظراتی از این دست را ذیل همون بحث آقای هاشمی بذارید تا با دیدن ایشون یه اشکی هم بریزید و یه دعایی هم به ما بکنید.
۱۶ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۰۹ هادی داوودی
جناب توکلی جواب این مساله را رک و صریح در یک جمله میتوان گفت: اگر زنان ناقص العقل اند مردان نیز ناقص الاحساس اند!
پاسخ:
همه زنان ناقص العقل نیستند.
سلام علیکم 
یک سوال مگر معنای نقصان تفاوت نیست؟!
اگر معنای نقصان را تفاوت بگیریم 
و ن نقص یا کمی کاملا مساله حل میشود
زن و مرد هر کدام تفاوت هایی دارند 

ایا در مسترک های نهج البلاغه و مستندات ان سلسه سندی و یا شاهدی براین خطبه ک از زبان حضرت است وجود دارد یا خیر؟!
پاسخ:
سلام بر شما
نقصان به معنای تفاوت نیست. کتاب العین که کتاب معتبری در واژه است نقص را "الخسران فی الحظ" ترجمه کرده.
در مورد مستدرک های نهج البلاغه باید مراجعه کنم.
و یک نکته دیگر اینکه به نظر بنده میشد عکس بهتری برای این مطلب مفید استفاده کرد
پاسخ:
سپاس از اظهار نظر، این عکس را گذاشتم تا نمونه ای از غلیان احساسات را در برخی زنان به طور عینی نشان دهم که عقل را تحت تاثیر قرار می دهد. 
اقایی که ادعای پیروی از اهل بیت داری بر چه مجوز عقلی شرعی نظرات مخالف نظر خودت را از سایت حذف می کنی
پاسخ:
بر اساس این مجوز:
ایجاد اختلاف و دو دستگی در میان امت اسلامی، امروز یکی از برنامه های اصلی دشمنان است، بنابراین همه باید مراقب باشند تا مبادا فریاد اختلاف سر دهند و بلندگوی دشمنان اسلام و قرآن شوند. (امام خامنه ای)
اقا کارتون درسته

سلام 
میشه درمورد حجاب هم دلایلی رو ذکر کنید که زنان باید حجاب داشته باشند.
خیلی ممنون
پاسخ:
سلام علیکم
در جای دیگری در همین وبلاگ در مورد حجاب صحبت کرده ام. حجاب هم مربوط به زن است و هم مرد. اما اگر مراد شما حجاب زن است قرآن می فرماید هدف اصلی آن این است که شخصیت دینی و اجتماعی زن مشخص شده و خدایی ناکرده موجبات اذیت و آزار او فراهم نشود (ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین) در واقع زن باید بدون جلوه گری های زنانه وارد اجتماع شود تا بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند. بدون اینکه جسم خود را در معرض نمایش قرار دهد. بدون اینکه نظر مردی را به خود جلب کند و آرامش خود یا مرد و زن دیگری را به هم بزند.
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">