<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

به نام خدا

یکی این سوال را ازم پرسید.   گفتم:
اول اینکه هر چی قرآن میگه درسته و عین واقعیت. «و من اصدق من الله قیلا»(النساء/122) یعنی چه کسی راستگوتر از خداست. بنابراین وقتی قران میگه حورعین هست حتما هست. اشخاصی از جمله علامه طباطبایی نیز تو همین دنیا حور عین را همانطور که خودشون نقل کرده اند دیده اند و دلشو سوزوندند البته دل خودشون هم سوخته. 
دوم اینکه "حور" به معنی سفید پوستان است و "عین" به معنی چشم درشتان و بنا بر این "حورعین" میشه سفید پوستان چشم درشت. بنابراین معلوم نیست "حورعین" فقط مخصوص مردا باشه. هر چند تعبیر «قاصرات الطرف عین»(الصافات/48) یعنی زنان چشم پاک درشت چشم و «حور مقصورات فی الخیام» (الرحمن/72) یعنی سفید پوستانی که در خیمه های بهشتی از نا محرمان دورند، چون با تعابیر مونث اومدند مطمئنا زنند اما لفظ "حور عین" هم میتونه مذکر باشه و هم مونث. نکته ی قابل توجه اینه که تو قرآن وقتی فعل ها مذکر به کار برده میشند زنها را هم در بر میگیره مثلا وقتی گفته میشه «یا ایها الذین آمنوا» یعنی ای اهل ایمان چه مرد و چه زن، و اگه جایی فقط مردها منظور باشند از قراین باید فهمید و اگر ضمایر و فعل ها مونث به کار برده شوند پیداست زنها به طور ویژه مورد خطابند.
خب اگه حالا اثبات بشه "حور عین" فقط زنه یا حداقل در دو مورد که مشخصه زنه باید بگیم این قضیه و تاکید قرآن روی این موضوع هم حتما لازم بوده و برای مردا جنبه تربیتی داره. چرا که مردها بنابر مصالح اجتماعی و با شرایطی گاهی مجازند چند تا زن بگیرند، حالا گاهی موقت و گاهی دائم. تازه اگه مقید به شریعت باشند و اهل حلال که بنا را بر همین میذاریم. خب اگه مردی قانع نباشه و خودش رو رها کنه سیر نمیشه، نمونه اش هم فتحعلیشاه و ماجرای حرمسراشه. اینجا یه تشویقی از جنس همون خویشتنداری که کرده میخواد و اون حورعینه که به کسانی میدن که حواسشون جمع باشه، از خودشون محافظت کنند و به حلال و داشتشون قانع بشند تا این قضیه سراسر نیازهاشون را نگیره و سعادتشون خدشه دار نشه.
سوم اینکه فقط قضیه "حورعین" نیست، در برخی از آیات قرآن صحبت از ولدان(الإنسان/19) و غلمان(طور/24) است به معنی پسران که ماموران پذیرایی بهشتند و قرآن میگه وقتی نگاه میکنی انگار مروارید درخشان این طرف و اون طرف پراکنده شدند و همیشه هم شاداب و جوانند. در برخی از آیات هم صحبت از "ازواج مطهره" (برای مثال بقره/25) یعنی همسران پاک است. این همسران نیز میتونند همون حوریان باشند یا همسرانشون که در دنیا باشون زندگی کرده اند، آخه تو سوره رعد آیه 23 اومده که برخی بهشتیها با پدران و فرزندان و همسران شایستشون وارد بهشت میشند. ذکر این نکته که آلوسی در تفسیر روح المعانی گفته و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اون را می پذیرند جالبه که در سوره انسان صحبت از همه نعمتهای بهشتی هست اما صحبت از حورعین نیست این هم به خاطر اینه که بهشتیهای این سوره اهل بیت(علیهم السلام) هستند و در میان اونها حضرت فاطمه(سلام الله علیها) هستند و خدا به احترام ایشون حرفی از "حور عین" نزده. در روایات اسلامی هم داریم زنان مومن بهشتی مقامشون از حور عین بالاتره.
شاید اگه زنهای جامعه همه مومن بودند خدا در هیچ سوره ای حرف از "حور عین" نمی زد!

نظرات  (۹)

۲۶ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۱۷ دوست قدیمی
سلام
این حرف آخرت رو اصلا قبول ندارم چون مشکلات اساسی کلامی داره.
به این نکته هم باید توجه بشه که قرآن در خیلی از موارد با حیا و ادب حرف میزنه
مسلما در تخصیص نعمتهای بهشتی هیچ تفاوتی میان زن و مرد نیست
چون قران میگه هر کی ایمان بیاره چه زن و چه مرد.
ممکنه قرآن از روی استحیا بحث ازواج بهشتی رو برای زنان مطرح نکرده باشه.
به نظرم بهتره بیشتر رو این مساله تاکید بشه.

پاسخ:

به نام خدا

با حذف حور عین بحث ازواج باقی میمونه البته فکر کنم مشکل کلامی منظورتون اینه که قرآن جور دیگه ای بیاد، نه، این هم مشکل کلامی نداره چون قرآن با توجه به شرایط جامعه تا روز قیامت برای بشر و شاید جن اومده اگه  بشر جور دیگه ای بود قرآن جور دیگه میومد. در مورد استحیاء دیدم یه نفر همین حرف رو زده ولی دل چسب نیست چون ان الله لا یستحی من الحق شیئا. به نظرم حتی مطرح کردن زن بهشتی کمتر با حیا سازگاره تا مرد بهشتی. 

۲۸ اسفند ۹۲ ، ۱۹:۴۱ مرتضی شایان
با سلام متن خوبی نوشته بودی و جمله اخر که با خط قرمز نوشته شده است، بار مثبت کل متن را از بین برد.
واقعا که
پاسخ:
سلام
در مورد جمله آخر شاید منظورم را بد رسونده ام یا شما بد برداشت کرده اید. به هر حال منظورم اینه که مقام زن مومنی که اهل بهشته بالاتر از حور العین است. بر طبق برخی روایات زنان بهشتی به زیباترین شکل وارد بهشت میشوند و هم از نظر زیبایی ظاهری و هم باطنی بالاترند بنابراین با وجود آنها دیگر نیازی به ذکر حور عین نبوده است. در آیات سوره انسان که صحبت از حور عین نیست نه اینکه در بهشت حور عین نیست بلکه علت اینه که بهشتیهای این سوره که وصفشون کرده اهل بیتند و در میان انها حضرت زهراست بنابراین ذکر حور عین در این سوره در جایی که حضرت زهرا وجود داره با وجود اینکه حور عین خیلی پایین تر از حضرت زهراست جایی نداشته. حالا در سوره های دیگه که در مورد بهشتیهای معمولی است و در اون میون مردهایی هستند که زناشون قراره ازشون جدا بشند و احیانا مرد بهشتی بشه و زن جهنمی اینجا یه جایگزین میخواد که همون حور عینه. اگه مخاطب که الآن یک زن و شوهرند هر دو بهشتی بودند خدا به احترام اون زن بهشتی باز حرف از حور عین نمیزد.  نمیدونم تونستم منظورم را برسونم.    

سلام

آقای توکلی علامت تعجب گذاشتند و شوخی کردند در جمله ی آخر!!

اگه بی حجابی زیاد شده دلیلش خیلی چیزا هست و باید ریشه یابی بشه.

من کسایی را میشناسم که خانواده شهید هستند تا چند سال پیش میگفتند این بی حجابا خون شهدای ما را پای مال کردند اما الان خودشون چادر از سر برداشتند که هیچ تیپ هایی میزنند که حداقل از یک خانواده شهیدبعید هست دلیلشون هم این هست که اونهایی که بی حجابند خریدار بهتری دارند و ازدواج راحت تری دارند حتی یک بار من بهشون گفتم آدم ازدواج نکنه خیلی بهتر از این هست که خودش را عرضه کنه و تیپهای آنچتانی بزنه که تمام زیباییهای وجودش را به نمایش بذاره اما در جواب گفتند ما چادری بودیم خریدار نداشتیم حالا که این تیپی شدیم خریدار داریم...

پاسخ:
به نام خدا
سلام بر شما
بله قبول دارم که یک مشکل بی حجابی محیط جامعه است. پاسخ شما به این دسته از خانمها هم کاملا درسته و به این خاطر شما را می ستایم.
موفق باشید
سلام تشکر اما من لایق ستایش شدن نیستم خودم میدونم جلو اونی که باید سر بلند باشم سرم پایینه... التماس دعا
پاسخ:
تحیة و سلاما،
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّابا،
إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُور
سلام تشکر به خاطر اینکه پاسختون باعث شد ساعتها در مورد خودم فکر کنم...
پاسخ:
سلام
لیس للانسان الا ما سعی
و من الله التوفیق
موفق باشید
راجع به خطبه 80 نهج البلاغه توضیح بده یعنی چه
اقای بی سواد نفهم جواب جواب از نهج البلاغه تان دفاع کن
پاسخ:
با سواد با سواد!!! نهج البلاغه نیاز به دفاع نداره! این کتاب این قدر در طول تاریخ درخشیده که مسیحیها را هم به خودش جذب کرده. چند روز پیش به دوستم مرتضی شایان(وبلاگش اینه: http://morshayan.blog.ir) گفتم من حدس میزنم مرتضی همون "ق.ر" یا "علی" سابق باشه که به سایت من سر میزد و میخواست دعوا درست کنه. منم از اون زرنگ ترم صبر میکنم ببینم اگه توهین کرد خودشه. راستشو بگو تو روزی چند دلار میگیری تا حرف امام خامنه ای در مورد اتحاد مسلمونها را خصوصا در مورد زنان پیامبر به هم بزنی؟ اگه تو هم نگیری اربابات میگیرند پس جهنم مفتی برا  خودت نخر.
ههههههههههههه برو بچه جوجه بسیجی من امثال شمارا می برم لب رود تشنه برمی گردانم بزرگترات هم نتونستن به این سوال جواب بدن  از جوابت کلی خندیدم از این بابت تشکر میکنم  هنوز خیلی کودن هستی تا بتوانی به این چاله های فکری جواب گو باشی
با سلام.
اقای توکلی خدا قوت.این ادمای بی ادب را اصلا جوابشون را ندی بهتره
پاسخ:
سلام بر شما
بله، سپاس.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">