<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

انواع قلب

دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۵۸ ق.ظ

به نام خدا
حدیث زیر را در تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره) ذیل آیه 22 سوره ملک دیدم. اصل حدیث در کتاب شریف کافی (ج2، ص423) آمده است و می دونید که کافی کلینی از کتب معتبر شیعه است. حدیث از ابوجعفر یعنی امام باقر(علیه السلام) است. حدیث با ترجمه به شرح زیر است:
«إِنَّ الْقُلُوبَ أَرْبَعَةٌ؛ قَلْبٌ فِیهِ نِفَاقٌ وَ إِیمَانٌ، وَ قَلْبٌ مَنْکُوسٌ، وَ قَلْبٌ‏ مَطْبُوعٌ‏، وَ قَلْبٌ أَزْهَرُ أَجْرَدُ. فَقُلْتُ: مَا الْأَزْهَرُ؟ قَالَ: فِیهِ کَهَیْئَةِ السِّرَاجِ، فَأَمَّا الْمَطْبُوعُ فَقَلْبُ الْمُنَافِقِ، وَ أَمَّا الْأَزْهَرُ فَقَلْبُ الْمُؤْمِنِ؛ إِنْ‏ أَعْطَاهُ شَکَرَ، وَ إِنِ ابْتَلَاهُ صَبَرَ، وَ أَمَّا الْمَنْکُوسُ فَقَلْبُ الْمُشْرِکِ. ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ " أَ فَمَنْ یَمْشِی مُکِبًّا عَلى‏ وَجْهِهِ أَهْدى‏ أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ‏".  فَأَمَّا الْقَلْبُ الَّذِی فِیهِ إِیمَانٌ وَ نِفَاقٌ، فَهُمْ قَوْمٌ کَانُوا بِالطَّائِفِ فَإِنْ أَدْرَکَ أَحَدَهُمْ أَجَلُهُ عَلَى نِفَاقِهِ هَلَکَ وَ إِنْ أَدْرَکَهُ عَلَى إِیمَانِهِ نَجَا »
قلب چهار قسم است: 1- قلبى است که در آن هم نفاق است و هم ایمان، 2- و قلبى است به کلى زیر و رو شده، 3- و قلبى است مهر و موم شده، 4- و قلبى است أزهر، پرسیدم قلب أزهر کدام است؟ فرمود: قلبى است که در آن نورى چون چراغ هست.
و اما قلب مهر و موم شده، قلب منافق است. و قلب أزهر، قلب مؤمن است؛ اگر خدا به او نعمتى دهد شکر مى‏گزارد، و اگر مبتلایش کند صبر مى‏کند. و اما قلب منکوس قلب مشرک است، آن گاه این آیه را در معناى قلب زیر و رو شده تلاوت کرد:" أَ فَمَنْ یَمْشِی مُکِبًّا عَلى‏ وَجْهِهِ أَهْدى‏ أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ"، و اما قلبى که هم نفاق در آن هست و هم ایمان قلب مردمى است که در طائف بودند، اگر أجل یکى از آنها در حال نفاق مى‏رسید، هلاک شده بود، و اگر در حال ایمان مى‏مرد نجات مى‏یافت.
آنگاه علامه می فرماید منظور از "قوم کانوا بالطائف" شهر طائف نیست بلکه قلبی است که شیطان طوافش می کند.(المیزان، ج‏19، ص: 605)
از این حدیث پیداست که غیر از مومن و مشرک و منافق دسته ای دیگر هم هستند بین مومن و منافق!
خدا روز قیامت به قلبامون نگاه میکنه. حالا قلب شما جزء کدوم دسته است؟



۹۲/۱۱/۱۴

نظرات  (۷)

۱۴ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۱۲ مرتضی شایان
درود
اینکه کسی قلبش میا مومن و منافق باشد چگونه است؟توضیح بیشتر بده.
ایا مثالی هم از اینگونه افراد در طول تاریخ داریم؟اگر هست و می دانید ذکر کنید.
تشکر
پاسخ:
به نام خدا
سلام
با توجه به اینکه در قرآن افراد سه دسته شده اند سابقون که اهل بیت و اولیای الهی هستند، اصحاب یمین که عموم مومنان هستند و اصحاب شمال که کافران و منافقان و مشرکانند و در این روایت مشرکان و منافقان که در واقع کافرند و همچنین مومنان مطرح شده است و با توجه به اینکه در این روایت ویژگی مومنان را قلبی آکنده از نور همراه با صبر  و شکر می داند به نظر منظور سابقون هستند بنابراین قلب همراه نفاق و ایمان باید قلب دسته سوم یعنی اصحاب یمین باشد که شامل بسیاری خواهد شد.  
۱۴ بهمن ۹۲ ، ۱۶:۱۴ مرتضی شایان
سلام
یعنی نفاق داشتن همراه ایمان مثل وجود خورشید در روز ابری است؟یا بهتر بگم وجود ماه در بعضی از روز های سال در اسمان.
در دوره امام علی علیه السلام یا پیامبر نمونه بارزی از افراد مذکور هست؟
حالا راه برون رفتن نفاق از قلب اینگونه افراد چیست؟
پاسخ:
به نام خدا
سلام
بله تقریبا همینه. راه برون رفت چند چیزه. یکی کار کردن روی اعتقادات خصوصا توحید و معاده. دیگه مباحث رفتاریست. مثلا رفیق شدن با منافقان یا کسانی که اینطوری هستند یعنی منافق نیست اما قلبش مریضه آدم  را مریض میکنه.در روایت آمده برخی چیزها نفاق را از دل بیرون میکنه مثلا صلوات بلند فرستادن یعنی آشکارا ادم اعتقاداتش را فریاد بزنه. اخه تو صلوات هم توحید هست هم معاد و هم نبوت.دیگه استغفاره. در قران آمده مومن کسی است که وقتی گناهی کرد زود برگرده و استفغفار کنه. حتی پیامبر اکرم هم استغفار میکردند. روایت داریم پیامبر اکرم بعد از هر بار که در مجلسی می نشستند 25 مرتبه استغفار می کردند. چون ارتباط با دیگران بالاخره یک غباری داره که آدم باید زود برگرده اصلا عبد منیب بودن به همین معناست. منم اسم این وبلاگ را به این نام گذاشتم فقط برای خودم که حواسم را  بیشتر جمع کنم. ان شاء الله.

بسم رب المهدی

تشکر

 مطلب جدید و جالبی بود

مطلبتون خوب بود فقط یه جمله کم داشت اونم اینه که هر چی که بشکنه قیمتی نداره اما دل که بشکنه قیمتی تر میشه...

 آقای نوکلی دعا کنید منم عبد منیب باشم همیشه.

پاسخ:
به نام خدا
بله متشکرم، ان شاء الله، منم اداش را در میارم شاید آروم آروم عبد منیب شم. آخه عبد  منیب بودن خودش یه مقام عالیه. در تشهد نماز اول میگیم عبده و بعد میگیم و رسوله. خدا تو دو تا آیه قرآن از دو تا از پیامبراش با تعبیر "بنده ای که دائم به من رجوع میکنه" تعریف کرده. انگار خداجون خیلی خوشش اومده از این دو بنده اش. یکی تو سوره ص آیه 30 است که میگه: داود چه بنده ی خوبی بود او دائم به من رجوع میکرد. یکی هم تو همین سوره آیه 44 در مورد حضرت ایوبه.

سلام ممنون از جوابتون که خیلی خوب بود.

واسه من مهم نیست که شما عبد منیب باشید یا نه مهم اینه که مطالبی که اینجا میخونم را بهش عمل کنم و عالم بی عمل نباشم. میگن نبین کی چی میگه ببین چی میگه. انشاالله خدا کمک همه کنه که عبد منیب باشیم نه فقط به حرف و ظاهر بلکه به عمل.

پاسخ:

به نام خدا

سلام

در روایاتی از حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه هست که اگر صبور نیستی خودت را به صبر بزن چرا که کمه کسی خودش را شبیه گروهی کنه اما مثل اونها نشه. ان شاء الله خودمون را شکل عبد منیب کنیم تا کم کم عبد منیب شیم.

سپاس فراوان

بله قبول دارم باز هم ممنون از توضیحتون.

بعضی افراد دین را به افراد میشناسند نه به حقیقت و خود دین، به همین دلیل میگم به عمل عبد منیب باشیم و نه به حرف شاید ما موجب شدیم کسی به سمت خدا بره و شاید کسانی که به ظاهر مومن هستند یک رفتار اشتباهشان باعث شود کوته فکرانی که دین را به افراد میشناسند از خدا دور شوند. انشاالله که خداوند رفیق واقعی ما باشد و دستمون را ول نکند حتی اگه ما از درگاهش دور شدیم.

پاسخ:
به نام خدا
همینه، سپاس فراوان

با سلام به نظر من اولین پله برای عبد منیب شدن ادب است اگه ادب داشتیم اینقدر گستاخی و نافرمانی نمیکردیم هر چی خدا میگفت هر چه که میدادو هرچه که میگرفت میگفتیم:

چشم اوستا هرچی شما بگین راضی راضیم

پاسخ:

سلام

سپاس فراوان، همین طوره، خدا همه مان را به ادب الهی مودب کند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">