<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

     

به نام خدای عزیزم
   قرنها پیش از آنکه دانشمندان شرق و غرب عالم به فکر فرو روند و از حقوق جانداران دفاع کنند و یا در قالب یک رشته دانشگاهی، اخلاق زیست محیطی را به عنوان یک علم مدون مطرح کنند، خدای شرق و غرب در ذکر حکیمش، قرآن،  ما را به جهان اطراف خود متوجه کرده و برای همه جنبندگان زمین حقوقی قائل شده است. شاید امثال ابوسفیان و ابوجهل و ابولهب بسیار متعجب شده اند وقتی شنیدند که قرآن می گوید:
«وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ » الأنعام : 38
«هیچ جنبنده‏اى در زمین، و هیچ پرنده‏اى که با دو بال خود پرواز مى‏کند، نیست مگر اینکه امتهایى همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى‏گردند.»
شاید با خود می گفتند محمّد چه می گوید؟ ما برخی از انسان ها را نیز می خریم، استثمار می کنیم و هر وقت دیگر نیازی به آنها نداشتیم می فروشیم. امّا قرآن نه تنها جنبندگان بلکه موجوداتی که در نظر ما بی جانند نیز دارای شعور خاصی می داند. شعوری که خدا را می شناسد، او را تسبیح می گوید و برایش نماز می گزارد:
 «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُونَ » النور : 41
«آیا ندیدى تمام آنان که در آسمانها و زمینند براى خدا تسبیح مى‏کنند، و همچنین پرندگان به هنگامى که بر فراز آسمان بال گسترده‏اند؟! هر یک از آنها نماز و تسبیح خود را مى‏داند و خداوند به آنچه انجام می دهند داناست.»
شاید عده ای گمان می کردند که تسبیح و نماز، زبان حال موجودات عالم است. اما قرآن به صراحت از تسبیح موجودات به زبان قال سخن گفته و می آورد:
«تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً » الإسراء : 44
«آسمانهاى هفتگانه و زمین و کسانى که در آنها هستند، همه تسبیح او مى‏گویند و هر موجودى، تسبیح و حمد او مى‏گوید ولى شما تسبیح آنها را نمى‏فهمید او بردبار و آمرزنده است. »
  قرآن از کوهها و پرندگانی مثال می زند که همراه داود نبی ذکر می گویند:
«إِنَّا سَخَّرْنَا الجِبَالَ مَعَهُ یُسَبِّحْنَ بِالْعَشىِ وَ الْاشْرَاقِ/ وَ الطَّیرَ مَحشُورَةً  کُلٌ لَّهُ أَوَّاب‏» ص: 19-18
«ما کوه‏ها را مسخّر او ساختیم که هر شامگاه و صبحگاه با او تسبیح مى‏گفتند!
پرندگان را نیز دسته جمعى مسخّر او کردیم (تا همراه او تسبیح خدا گویند) و همه اینها بازگشت‏کننده به سوى او بودند! »
عجیب است پس چگونه ما بدون توجه به این همه موجود با شعور هر گونه می خواهیم با آن ها رفتار می کنیم؟! گویی راه گم کرده ایم. نکند آنها می دانند که ما چه می کنیم و خوب و بد ما را هم می فهمند. نکند هدهدها و مورچه های زمان سلیمان نبی با هدهدها و مورچه های زمان ما فرقی ندارند؟! قرآن کریم از زبان هدهدی که به ملکه سبا و مردمش اعتراض کرد، می آورد:
«أَلَّا یَسْجُدُواْ لِلَّهِ الَّذِى یُخرِجُ الْخَبْ‏ءَ فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ یَعْلَمُ مَا تُخفُونَ وَ مَا تُعْلِنُونَ/ اللَّهُ لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» النمل: 26-25
چرا براى خداوندى سجده نمى‏کنند که آنچه را در آسمانها و زمین پنهان است خارج (و آشکار) مى‏سازد، و آنچه را پنهان مى‏دارید یا آشکار مى‏کنید مى‏داند؟!
خداوندى که معبودى جز او نیست، و پروردگار عرش عظیم است!
یا آنجا که مورچه گفت:
«قالَتْ نَمْلَةٌ یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ » النمل : 18
«مورچه‏اى گفت: «به لانه‏هاى خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند در حالى که نمى‏فهمند!»
نمی دانم تا به حال آواز نهنگها را شنیده اید؟! خیلی حس غریبی دارد. من از وقتی آواز نهنگ را شنیده ام عاشق تر شده ام.
   ما در قبال جانداران نیز مسئولیم که جان آنها را نیز حفظ کنیم، امّت آنها را به هم نزنیم. مبادا کوچکی موجودی همچون مورچه سبب شود حق حیات آنها را به رسمیت نشناسیم!
در اینجا برایتان کلیپی از نهنگ را گذاشته ام شاید شما هم عاشق شوید! کلیپ را از سایت شبکه خبری العالم دانلود کرده ام.

 


دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 29 ثانیه


نظرات  (۷)

یادش به خیر وقتی اولین بار در دوران کودکی این آیات را شنیدم دیگه نگاهم به موجودات و حتی کوه ها و درختان عوض شد یادمه سحر ها میرفتم روی پشت بام و به همه ی درختان و ...خیره میشدم و یک جورایی این احساسو درک میکردم و به حال خودم و بقیه آدما (البته بعضی ها)غبطه میخوردم که  این لحظه های ناب را همینجوری از دست میدیم نمیدونم چرا این پست شما اینقدر بوی سحر و لحظه ی دلنشین اذان صبح داد برام.
پاسخ:
به نام خدا
1- والصبح اذا تنفس
 2-  الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ(آل‏عمران :191)
هر که سحر ندارد ز خود خبر ندارد.
۱۵ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۴۵ مرتضی شایان
سلام 
قرآن کتابی است جامع که هرچه علم گسترش می یابد اعجاز و حقانیت ان اشکار تر می شود.
در فقه ما نیز 32 ماده به حقوق حیوانات اختصاص دارد.
ذکر یک نکته هم خال از لطف نیست، نظر بالایی را که خواندم ناگهان یاد دو نکته افتادم:
1- امام علی علیه السلام می فرمایند از دست دادن فرصت غصه است
2- یاد این بیت شعر افتادم:
 بادر الفرصة والحذر فوتها         فبلوغ العز فی نیل الفرس ...
پاسخ:
سلام
مرحبا بناصرنا، بیتک جمیل. اظن هکذا: فبلوغ العز فی نیل الفرص.
۱۵ بهمن ۹۲ ، ۲۲:۲۸ محمد علی ابراهیمی
سلام برادر
وبلاگ قشنگی دارید، با مطالب خوب
چون اسلام سیاست است (امام خمینی رحمه الله ) پس از سیاست هم بنویسید
لینک دانلود جزوه:
http://bayanbox.ir/id/7935030974319761220?download

پاسخ:
به نام خدا
سلام عزیز
متشکرم. بله بخش روزنوشته ها را برای همین گذاشته ام .

سلام

کلیپ نهنگها را دیدم ترسیدم. اما باید بگم سبحان الله. 1 آیه قرآن برای چندین روز من کافیست چون خیلی در مورد هر کدام از آیات فکری می شوم... فقط واسه خودم تأسف می خورم...

التماس دعا

پاسخ:
به نام خدای مهربون
سلام
متشکرم که منو از احساس خود با خبر کردید حقیقتش نمیخواستم حس ترس منتقل بشه . من قبلا صدایی از نهنگ یا نمیدونم وال را شنیده بودم که خیلی حس غریبی داشت ولی هرچی گشتم پیداش نکردم که اینجا بذارم. نمیدونم شاید اون صدا مال زمانی بوده که مثلا این حیوان بچه اش را گم کرده و صدایی که تو این کلیپه مال زمونیه که احساس خطر کرده. نمیدونم تا حالا به آواز گنجشکها توجه کردید. با هم فرق میکنه. مثلا گنجشکها تو بهار یک آواز خاصی را زیاد میخونن.
۱۶ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۵۷ مرتضی شایان
اسلام علیک یا اخی
شکرا جزیلا من توجهک الی نظری

سلام ممنون از پاسختون

از این کلیپ ها زیاد دیدم ولی خوب از بعضیهاش میترسم مثل این صحنه ها که یه پرنده مثل عقاب یا کلاغ جوجه ی یه پرنده کوچیک را میخوره.

در کل از مطالب قرآنیتون استفاده میکنم فقط اگه امکانش هست فونت نوشته هاتون را عوض کنید خیلی کوچیکه!

با تشکر

پاسخ:

به نام خدا

سلام

ان شاء الله خدا توفیق بده مطالب قرآنی بعدی را با فونت بزرگتر میذارم. ولی به هر حال اگه تو این وبلاگ یا هر جای دیگه دیدید فونت مطالب کوچیکه با فشار دادن کلید (کنترل و مثبت) هم زمان، اندازه صفحه را بزرگتر میکنه و نوشته ها نیز برای خوندن بزرگتر میشن.

سپاس

 

سلام

ممنون از توضیحتون

پاسخ:
سلام
سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">