<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

توافقنامه ژنو

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۲، ۰۲:۳۷ ب.ظ

به نام خدا

به توافقنامه ژنو که در سال جاری توسط دولت دکتر روحانی با اعضای 5+1 انجام شد نقدهای بسیاری وارد است و دوست و دشمن معترفند که این توافقنامه دستاوردهای چندان با ارزشی برای کشورمان نداشته است. برای روشن شدن این موضوع مطالعه پیرامون آن لازم است. کتابی که در اینجا برای شما قرار دادم فکر می کنم کتاب جامع و خوبی باشد

دریافت
حجم: 1.09 مگابایت


۹۲/۱۰/۲۸
عبد منیب

توافقنامه ژنو

نظرات  (۳۹)

سلام  
من واقعا این فایلی که گذاشته بودید همین که به تعداد صفحاتش نگاه کردم شوکه شدم  هنوز مهر این توافق خشک نشده است که کارشناسان مرکز مطالعات اسلامی 106 صفحه درباره آن به تحلیل پرداختند و 2000نسخه از آن چاپ شده و احتمالا تجدید چاپ هم میشود اگر واقعا این قدر توانایی کارشناسان این مرکز بالا است یک برنامه ریزی می کردند که طی این 23 سال پس از جنگ اقتصاد ما از نفت خود کفا میشد و رهبر معظم انقلاب در این باره با مردم درد و دل نمیکرد (اشاره به سخنرانی اول سال 92) !
اینکه هر اقدامی که صورت میگیرد چون از طرف هم حزبی های ما نیست به آن انتقاد میکنیم واقعا مشکل بزرگی است 
پاینده باد ایران اسلامی اعتدال 
۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۴:۰۹ مرتضی شایان
سلام محسن جان
نظر بالایی نظر جالبی است.
به نظر من هم به جای هزینه بیت المال در چاپ و نشر اینگونه انتقادات طرحی برای از کار انداختن تحریم ها یا دور زدن آنها ارائه کنند  در پایان باید گفت به عمل کار براید   به سخنرانی نیست!
پاسخ:

به نام خدا

سلام

این 106 صفحه خیلی هم نقد نیست عین متن توافقنامه به زبان انگلیسی و فارسی با چندتا سوال است. ضمنا فکر نکنم چاپ کاغذی شده باشه به طور دیجتالی منتشر شده. بله ظاهرا دوستمون میخواند بفرمایند که نباید صرفا حزبی عمل کرد و باید واقعیات را دید و هم همین اعتقاد را دارم و جزء حزب و گروه سیاسی خاصی نیستم و میگم نباید از نقد کردن ترسید و حزبی عمل کرد. اتفاقا کسی حزبی عمل میکنه که بترسه با نقد کردن، حزبش خراب بشه. در مورد اینکه گفتید به سخنرانی کردن نیست اتفاقا من هم همین اعتقاد را دارم. با اعتدال اعتدال کردن و امید امید کردن چیزی ذرست نمیشه. شما یک سری به پرونده ی برخی مسئولان معرفی شده به مجلس از طرف آقای روحانی بزنید تا معنای اعتدال را بفهمید. راه حل مشکلات این کشور شایسته سالاری به مفهوم واقعی آن است. صداقت و عدالت به معنای واقعی آن است. برای مثال آخه مجید انصاری که در دادگاه به حکم حیف و میل کردن اموال وقفی مدرسه کرمانیها مجرم شناخته شده و اصلا آقای خامنه ای را به عنوان ولی فقیه قبول نداره و در دانشگاه شیخ مفید به آن تصریح کرده را چطور میشه به عنوان معاون پارلمانی معرفی کرد و بعدش هی ولایت فقیه ولایت فقیه و اعتدال اعتدال کرد؟! کدوم را باور کنیم؟! 

با سلام

1- دوست عزیز اگر چاپ کاغذی نشده چرا در ان تعداد شمارگان 2000 خورده است؟

2- اینکه می فرمایید بعضی از انتصاب ها مشکل ساز است به دو دلیل قابل قبول نیست.

اولا مجلس اصولگرای محترم به اکثر وزرا و همچنین تیم اقتصادی دولت با رای بالا اعتماد نموده است.

ثانیا اتصاباتی که به مجلس مربوط نیست ، مجلس می تواند با اختیارات قانونی در آن حوزه وارد شده و دولت را به چالش بکشد(نمونه بارز آن انتصاب اقای مرتضوی در دولت دکتر احمدی نژاد)

ثالثا رئیس جمهور با انتخاب اکثر مردم اتخاب شده و اتصاباتی را که انجام می دهد بر مبنای شعارهای داده شده و خط فکری ایشان که مورد قبول اکثریت ملت است ،واقع شده است. بنابراین چون تفکر افرادی با جریان حزب اللهی درون کشور متفاوت است بنابه نظر مقام معظم رهبری نمی توان به آنان برچسب ضد ولایت فقیه چسبانید.

رابعا اگر مسئولی مشکل قضایی دارد اصلا نمی تواند در پست های دولتی قرار بگیرد مگر انکه اتهام او اثبات نشده باشد که اگر اینگونه باشد مجلس باید جلوی این حرکت را بگیرد

در پایان از شما خواستارم بجای اینکه مترصد یک فرصت برای تشویش اذهان عمومی باشید در جهت همبستگی و وحدت کشور گام بردارید و به یاد داشته باشید دوران پایانی دولت قبل را که هر روز منتظر واقعه ای اسفناک بودیم که دل رهبری را بدرد اورد و فرمود من فعلا نصیحت میکنم

پاسخ:

به نام خدا

سلام

متشکرم که اصلا حزبی عمل نمی کنید و بدون اینکه ببینید اصلا این بحث من اتهام است یا واقعیت نظر میدید؟! ا کاری نداریم مجلس چه کار می کند یا کرده یا خواهد کرد. اگه اینی که من گفتم واقعیت داشته باشه درسته اقای روحانی ایشون را معرفی کنند؟! بحث اینه.

ای بی سوادها!
ای از جای خاص ارتزاق شونده ها!
ما تعلیق کردیم؟؟ تکمیییل کردیم!!!!!!!!!!!
ای داد بیداد
من از بیگانگان هرگز ننالم
که با من هرچه کرد آن آشنا کرد

الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم واخشونی...

من از نفهمی دوست بیشتر میترسم تا دشمنی دشمن
متاسفانه ملت در سال 92 بد انتخاب کرد و متاسفانه عده ای هنوز در خواب خرگوشیند...
۲۴ اسفند ۹۲ ، ۰۱:۵۵ مرتضی شایان
با سلام حضور برادر معتدل!
یه باره می نوشتی ملت در سال 92 خر شد و این انتخاب را کرد.
خجالت نکشی یه وقت.
هم قماشات از این حرف ها زیاد می زنند.
بگو
طوری نیست
من از بیگانگان دیگر ننالم
که با من هرچه کرد آن آشنای تند رو  کرد
هم تندرو اصول گرا و هم تندرو اصلاح طلب.

با سلام
خدا میدونه ما آخرش نفهمیدیم این اعتدال یعنی چه؟ یا به قول برره ای ها " این که وگوئی یعنی چه؟ ها!"
الحمد لله که فعلا دولت اعتدال افتخار نداده به ملت بگه مفاد توافقنامه "ژنو چای" چیه؟ یه سری کلیات رو برای ما گفتن و دیگر هیچ!
آره دیگه دانستن حق مردم است!
راستی چطور از سال 84 تا 92 ایران نتوانست یک سطر حتی یک سطر توافقنامه با طرف های غربی امضاء کنه !؟ ولی در کمتر از چند ماه دولت تدبیر و امید(سبد کالا،گرانی آب برق گاز خودرو) و اعتدال(توهین های مکرر به مقدسات در روزنامه ها،دعوت از شاعرهای ضد انقلاب و..) یه توافقنامه چند صفحه ای امضاء کرد؟
صدا و سیما هم ظاهرا بنا رو بر این گذاشته که فقط واقعیات رو بگه!!!
کورش بیدار شو گندش در اومد!
پاسخ:
سلام علامت سوال
فکر کنم تصمیم گرفتی حال دولتو بگیری ها، تو چه آدم بی فکری هستی، نکنه دوباره میخوای ظریف کمردردش اود کنه بره بیمارستان. ببین نکن این کارو!!
دیپلماسی لبخند نتیجه خواهد داد! نگران نباشید
سنگرهای ما در حال تسخیر شدن هستند
ما فقط باید بخندیم،دست بدهیم،اشتون را ببریم تفریح در سفارت اتریش!
آمریکائی ها در اجلاس آیپک و سابان هیچ چیزی نگفته اند و حرفهایشان مصرف داخلی دارد!
ما که گرسنه نیستیم تا شرمن برای ما سبد کالا بفرستد!
و ....

پاسخ:
ای بیسواد! ای از جای خاص تغذیه شونده!
۲۸ اسفند ۹۲ ، ۱۹:۳۶ مرتضی شایان
اخ
نا شناس و علامت سوال؟
یکی نیستند؟
گرانی اب و برق و گاز و خودرو و ... که اصلا ربطی به ارثیه دولت  احمدی نژاد نداره؟
یه باره همه مشکلات در این دولت ایجاد شده.
جالب است پاسخ هایی که نویسنده وبلاگ به نظراتی که موافق نظر خودش باشه، میده. و اصلا هم حزبی عمل نمیکنه
تعجب از نوع فــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــراوان
پاسخ:
نه دولت قبلی هم مشکل داشته. حزبی عمل نکردن به این معنا نیست که انسان طرفدار نظر یا سیاست خاصی نباشه یا به نظر یا سیاست خاصی انتقاد نداشته باشه. من احمدی نژاد را معصوم و بدون اشتباه نمیدانسته و نمیدانم اما به خاطر رفتارهایی که داشت و همینطور رفتارهایی که روحانی داره احمدی نژاد را بیشتر دوست دارم.

با سلام

قبول کنید هر کسی بیاد نمیتونه واسه این مردم کاری بکنه آخه کاندیاهای ما کیا بودند؟ مردم از بین بد و بدتر انتخاب کردند در مناظره ها آقای غرضی وقتشو بلد نبود برنامه ریزی کنه چطور میخواست واسه ملت قدم برداره؟؟؟؟؟؟

آقای ولایتی که در سفرهای خارجشون...

آقای قالی باف در کوی دانشگاه...

و...

همه دولتها کاستی هایی داره... درسته ما عمریه داریم میگیم مرگ بر آمریکا درسته که مردم دوست ندارن خون را به بهای نان بفروشند درسته احمدی روشن کشاورز و دیگران رفتند اما خیلیای دیگه بی صدا مردند به خاطر اینکه تحریم بودیم داروهاییکه باید از آمریکا میرسید ولی به خاطر تحریم نرسید(یه سری به داروخانه های معروف بزنید در مورد تالیدوماید سوال کنید ببینید چه جوابی میگیرید) و مردم بی گناهی که به خاطر همین انرژی هسته ای سرطان گرفتند و به خاطر همین انرژی هسته ای تحریم شدیم و بخاطر وضعیت درمان مردند... روح احمدی روشن و دیگر شهدا شاد و یادشون گرامی اما رهبر به خانوادهاشون سر زدمشکلاتشون را دید اسمشون جاودانه شد. کسایی که بی گناه و بی صدا مردند نه نامشون جاودانه شد نه کسی خبردار شد فقط چه خانواده هایی که از هم پاشیده شد چه بسیار کسانی که روانی شدند و در فارابی بستری شدند کیا این ها را دیدند؟؟؟؟؟

کیا به اینها رسیدگی کردند؟؟؟؟؟؟؟؟

کاش انسانیت مهم بود نه اصول یا اصلاح...

پاسخ:
سلام
ظاهرا آن طور که از روایات بر می آید قبل از ظهور امام زمان هیچ صد در صدی حاصل نخواهد شد. تلاش ما باید این باشد که تا میتوانیم درصد را بالا ببریم و در واقع به وظیفه خود عمل کرده و خیر الموجودین را انتخاب کنیم. این طوری شرایط آماده تر میشه. بحث اینجاست که آقای روحانی بهترین گزینه بود؟ حقیقتش نمیدونم. مرگ بر آمریکا هم که یک حقیقته و مسئولیت کشته شدن انسانهای بیگناه به گردن اونه. البته کشتگان ما که جاشون تو بهشته و به سعادت رسیدند و روسیاهی به ذغال میمونه. در شعب ابیطالب پیامبر به خاطر سرسختی مشرکان و اینکه پیامبر دست از آیینشون بر نداشتند بهترین حامیان اسلام یعنی حضرت خدیجه و ابوطالب را از دست دادند. به قول قرآن "ودوا لو تدهن فیدهنون"(دوست داشتند تو در دینت کوتاه بیایی تا اونها هم کوتاه بیایند) اما پیامبر اکرم از دستور الهی سر سوزنی کوتاه نیامدند و در جنگهای بعدی هم چه در زمان پیامبر اکرم و چه در زمان امیر المومنین خیلی از مسلمانان به شهادت رسیدند. آخرش چی شد؟ اسلام پا گرفت و عالمگیر شد. مسلمانهایی که شهید شدند هم بیش از هزار سال است در انواع نعمتها در بهشت غوطه ورند و رضایت خدا را که بالاتر از این نیست با خود دارند ولی کافران که یا همان موقع کشته شدند یا بعدا مردند بیش از هزار سال است در عذاب اعمال بد خویش گرفتارند. پس ای کاش من هم در راه حق شهید شوم. مشکل ما با امریکا همونطور که خودشون گفته اند و برای ما اثبات شده انرژی هسته ای نیست اگر  این هم نبود مسئله حقوق بشر، مسئله ارتباط با فلسطین، حزب الله لبنان، مسئله ساخت موشک و دفاع از شرف و عزت و وطنمون و ... را بهانه میکردند. همین طور که الآن هم همین مسائل را مطرح میکنند. مشکل ما با امریکا عینا مثل مشکل پیامبر اکرم(ص) با امثال ابوجهل و ابولهب و ابوسفیانه.
سلام ممنون از جوابتون
پاسخ:
سلاما سلاما
طرفداران توافقنامه ژنو چای بیانیه اخیر اتحادیه اروپا را تحویل بگیرند!!!!!
حالا ما منتظریم واکنش شفاف و صریح و به دور از لفاظی و بازی با کلمات دولت راستگویان را ببینیم!!!
دوستان به بندهای آخر بیانیه توجه داشته باشند که یک عده کافر نجس نجس خوار برای مملکت شیعه چه نسخه ای پیچیده و چه شرط و شروط هائی گذاشته اند!
اما می دانم باز هم ظریف جان با خنده های ملیحش همه چیز را به شوخی می گیرد!
این بیانیه نتیجه ی کوتاه آمدن از مبارزه و ایستادگی در برابر استکبار است.
البته اگر آقایان معتدل بپذیرند و منتقدان بی سواد و .... قلمداد نشوند!
با سلام خدمت تمام کسانی که نظر گذاشتن و همچنین نویسنده وبلاگ.    قبل هر چیز باید بگم من بنده آزاده خدایم نه بنده و عضو--- حزبی،ریشی،پاپیون،کروات،جا نماز آبکش و....... خدا مرا آزاده خلق کرد پس اگه نظری میدم از این دید هست، با اجازه از همه می می خوام شروع کنم:
  به نام خدا 
از همه می خوام از حالا با سواد شن که کسی بهشون گیرنده پس از این به بعد همه با هم بگیم "متن اقدام مشترک" نه توافقنامه.
اگه کسی روی سقفه یک ساختمون 20 طبقه ایستاده باشه می تونه راحت با کسی که اون پایین ایستاده صحبت کنه(البته بدون وسایل ارتباطی امروزی)؟ نه می تونه؟ بعضی از دوستان اون بالا هستن و بعضی دیگه اون پایین پس زیاد سخت نگیرین بخصوص دوستان ؟ - ناشناس - آقای شایان و... خدا اون بالایی هارو یا بیاره پایین یا خدا نخواد اون روزی رو که ما بریم بالا چون اگه آدم با هر جور جنایتی بره بالا بهتر از این که با روش اینا بره بالا.
کشور ما از لحاظ سیاست چه داخلی و چه خارجی دچار مشکل بوده چون سنگه بنا رو در عمل اشتباه گذاشتن  خوب توجه کنین در عمل نه در حرف.یک طرف برادران طالبان هستن که فکر کنم دست هرچی فرقه هست از پشت بستن و یک طرف برادران به اصطلاح روشن فکر البته نه همه ی روشن فکران عزیز،حالا می مونه این وسط که هر کی اومده راه بره و به اصطلاح معتدل(معتدل واقعی نه کسانی که هر روز رنگ عوض می کنن) باشه از هر دو طرف زیره فشار و .... بوده-روزی که به نفع طرفی بوده گفته (به اصطلاح حال و روز سیاست امروزمون)دولت شرکت سهامی و رو زی که به نفعشون نبوده گفته وای انقلاب از دست رفت وای به ولایت خیانت شد یا وای افراطی ها دوباره می خوان پا بگیرن و.......-حالا خدمونیم با این جور جریانا اگه حال روزمون بدتر از این نیست دیگه نا شکری نکنیم.خلاصه کلام این که اگه ما از این طرف با آدمای به اصطلاح آدم رابطه برقرار کنیم بازم می گن به ولایت خیانت شده ، اسلام از دست رفت و .... و اگه از اون طرف قدس که هیچ اگه آمریکا رو هم بگیریم می گن آبرومون رو تو دنیا بردین با این طالبان بازی هاتون.
اینا بازیه، بازی واسه همه هم مومن هم روشن فکر و هم برادران طالبان،میدان برلین آلمان با خاک یک سان شد گورستان جمعی شد ولی دوباره بعد 60 سال ساختنش حتی بهتر از قبل،حالا ببینین وضعیت مادی مارو که قبل انقلاب از کره میومدن تو ایران کار  و حالا ما باید..... چند ماهی هم هست که به طور غیر رسمی جمهوری اسلامی گفته تو اقتصاد شکست خودیم"بازم جای شکرش باقیه که گفته" (این از لحاظ مادی)-از لحاظ معنوی اگه بخواهیم تفتیش عقاید نکنیم و به زواهر امور نگاه کنیم که خودمون میدونیم چی کار کردیم بهتر نگم)پس به جای این حرفا یاد بگیریم با هم حرف بزنیم البته قبل از هر چیز. حالا هم با اجازه نظر شخصیم رو در مورده نظرات بگم:
-این که دوستان میگن چرا تو این همه سال توافق نشد حالا تو چند ماه شد باید بگم چون شما نتونستین پس هیچ بنی بشری هم نمی تونه لابد!!!(؟؟؟؟؟)
-دوستی گفته بود که سنگر های ما در حال تسخیر شدن است من هم میگم بله با این وضعیت که عده ای اون عقب ایستادن و شعار میدن(بهتره شعار هاشون رو نگم بیشتر از این خجالت نکشن البته اگه...)و دین و جون مردم که هیچ جدیدا هم سفره مردم رو سپر خودشون کردن دشمن در کسری از ثانیه در تهرانه (بازم صد رحمت به صدام که می خواست یک هفته ای بیاد) البته هم وطن عزیز خوب توجه کن شاید تا حالا هم اومده باشه.راستی دوست من ماکه گرسنه نیستیم تا.... (میترسم با گونی بیان سراغم بقیش رو نمی نویسم)
-خوب شد سه نفر نشدن چون یکی دقدقش میشد املا و انشا دومی میشد حمله گاز انبری و کوی دانشگاه و سومی هم که اگه میشد به طور غیر رسمی جنگ جهانی سوم شروع میشد.
-دوست عزیز من، ما به لطف شما داریم 24 ساعت کار میکنیم تا اگه خدا بخواد زنده بمونیم شما برو از طرف من یه چای دبش بزن که ما داریم ترکمنه شمارو میگیریم. 
 توی کتابی که معرفی شده بود سوال هایی بود که به گونه ای قصاص قبل از جنایته فقط میخواستن تا بحثش داغه یه چیزی به هش بچس بونن همین و بس.
تاریخ تکرار میشود به خصوص دوره خلافت بی مانند مولا علی.دوستان با نقد ها یا حب وبغض های غلط خدایی نکرده نشیم ابن ملجم؟(خدا نکه)
"اگه غلط املایی داشت پوزش می خوام "

پاسخ:
به نام خدا
سلام آقای شعبانی
سپاس از فرصتی که گذاشتید. متن شما پر از گزاره های جور واجوره که بعضا اون قدر در لفافه پیچیده شده که برای بنده مبهمه. اما در مورد چندتاش نظر میدم .بقیه اش باشه با مخاطبان این سایت. ضمنا به نظرم به خودتون سخت نگیرید و راحت صحبت کنید من فکر نمی کنم با نظر گذاشتن تو یه سایت و جواب گرفتن کسی را تا حالا تو گونی کرده باشن. وگرنه الآن خیلی ها باید تو گونی بودند:
1- اینکه که گفتید همه با سواد شن یه کنایه است که یعنی شما سواد ندارید در صورتی که اشکال شما بی مورد است. بالاخره در این اقدام مشترک دو طرف توافقاتی ولو به صورت محدود داشته اند بنابراین این متن یک توافقنامه است همانطور که هم سایتها و روزنامه ها توافقنامه می نویسند و هم بر زبان دولتی ها جاری است. اشکالات معناشناسانه ای نیز به این جمله شما وارد است که خیلی حالا به بحث ما مربوط نیست.
2- "کشور ما از لحاظ سیاست خارجی و داخلی دچار مشکل بوده چون سنگ بنا رو در عمل اشتباه گذاشتن" هم یه ادعای کلی مبهمه که برداشتهای گوناگونی ازش میشه که برخیش خیلی درشت و زشت و غیر واقعیه و توهین به امثال امام خمینی و شهید بهشتی و امام خامنه ای و رجایی و ... است و در واقع زیر سوال بردن اصل انقلابه.
3- برادران طالبان که درنظرتون تکرار کردید را دقیقا بگید منظورتون کیا هستند ولی لطفا با دلیل. 


با سلام خدمت همه دوستان بخصوص مدیر محترم وبلاگ
باز هم یه بحث مهم مطرح شده که باید بدون هیچ طرفداری از حزب خاصی به اون پرداخته بشه
خوبه دوستان محترم جستجوی بیشتری انجام بدن که چرا باید به جای توافقنامه عبارت متن اقدام مشترک باید به کار برده بشه؟
میدونید چرا؟ چون وزارت خارجه اینطوری ترجمه کرده تا بار حقوقی توافقنامه بر اون بار نشه چون هر گونه توافقنامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسه!
پاسخ:
سلام دوست قدیمی
اگه اینی که گفتید صحت داشته باشه یعنی اینکه وزارت امور خارجه یه جورایی خارجیه!
من هم می گویم توافق اما هرجا رفتم صحبتی شده ینده از لفظ اقدام مشترک استفاده کردم ولی انتظار توافق ازش دارم. در زیر پاسخ بعضی نظرات رو میدم:
-هم وطن و دوست عزیز اینم نوعی سیاست هست دیگه که تو دوره گذشته نداشتن و ملت رو به درد سر مینداختن،8 سال پیش از این کله دنیا مکیرفتیم اون سر دونیا بغداد1 و 2 استانبول 1 و 2 ........
آخرش هیچی ازشون نگرفتیم هیچ یه چیزی هم دادیم و تو بوغ کرنا کردن که ایران داره سلاح میسازه ما داریم از در دیپلماتیک وارد میشیم و ایران هم با یک مزاکره کردن یا نکردن با یک سخنرانی آقای اوباما یا سایرین از نظر اتقصادی بهم می ریخت و .............. این طوری بود که افکار عمومی جهان هم رفت سمت اونا ، حالا هم کارشو کرد آقای ظریف و هم از زیر باره حقوقیش در رفت،ناز شصتش.
-جناب آقای توکلی برای من نه امام خمینی و نه رهبری و نه خیلی های دیگه که تعلق خاطر دارم بهشون، معصوم نیستن که اشتباه نکنن:امام خمینی اوایل انقلاب سر قضیه آقای بازرگان و دولت موقت و یک سری مسائل دیگه مثل افراد لیبرال در اوایل انقلاب اشتباه کرد و در صدد جبران بر آمد و با انایت الاهی جبران شد و این موضوع هم توسط نزدیکان امام تایید شده و من خود در تلویزیون جمهوری اسلامی دیدم و شنیدم بدونه واسطه ،از اشتباه های رهبری هم عینی ترینش که خوده ایشان هم اعتراف کرده و از تلویزیون جمهوری اسلامی هم پخش شد مسئله کنترل جمعیت بود.
این نمونه ها هم که گفتم از سیاست داخلی بود اما جناب آقای توکلی یه جا هایی سکوت و میدان دادن به افکار غلط خودش  به نوعی استباه هست که از نظر من رهبری این گونه سکوت هارو داشته به خصوص در 4 سال دوم آقای احمدی نژاد که هم مسائل داخلی بوده و هم خارجی البته امام خمینی این اشتباه هارو نداشت.در ضمن از بچگی به من گفتن خداوند 14 معصوم روی زمین دارد که بین این ها، امام خمینی،رهبری، شهید بهشتی ، شهید رجایی و.... نیستن حالا یا به من اسامی 14 معصوم رو اشتباه گفتن یا تعداشون 14 نیست(نعوضو به ا....) که سخن خیلی زشت و زیر سوال بردن انقلاب باشد اگر کسی بگوید رهبری یا امام خمینی اشتباه کرده.
-برای معرفی برادران طالبان خودش یک سری مقالات مفصل و وقت کافی می خواهد که این امکان مقدور نیست و اگر به طور کامل خواستین انشا ا.. باید حضوری صحبت کنیم اونم با وقت کافی.
اما به طور اجمالی یه مثال می زنم :برادران طالبان یکی از کار هایی که انجام دادند و میدهند استفاده  از دین در راستای اهدافشان است که این گونه بر خورد ها در سایر ادیان دیگه هم سابقه دار نمونه بارز این گونه رفتار ها بر خورد دوگانه با بعضی احکام دینی میباشد مثل حکم ربا که شاید هم اکنون نیز دارد تبلیغش از تلویزیون پخش میشود و شما بهتر بنده میدانید که این حکم شرعی به طور مستقیم در قر آن هست و ربا جنگ با خداست و دیگه فکر نمی کنم نیازی به توضیح بیشتر باشد.(هر چند بنده خود در این باره در حال پرسش و پاسخ هستم و هنوز به اطمینان نرسیده ام)
تمام نظرات داده شده در این نظر، شخصی و با علم محدود و ناقص بنده حقیر می باشد و بنابر این هر گونه رد یا اشتباه یودن آن امکان دارد و مسولیت آن را می پذیرم (از هر گونه غلط املایی بازهم پوزش می طلبم.)
پاسخ:
به نام خدا
سلام آقای شعبانی
خدا رو شکر پس شما کلامتون را در مورد توافق یا متن اقدام مشترک پس می گیرید و قبول می کنید که اونهایی که نقد می کنند هم سواد دارند!
فرمودید هیچی نگرفتیم و یه چیزی هم دادیم. میشه بگید چی بهشون دادیم جز عصبانیت و اخبار پیشرفت انرژی هسته ای ایران؟ ظاهرا از کار دکتر ظریف خیلی خوشتون اومده خب الحمد لله خود آقای ظریف چیزی به این مضمون گفت که اینکه ما تونستیم این کار را بکنیم اقدامات پایدارانه دولت قبلی بود.
بله ما تنها چهارده معصوم داریم و غیر اینها ممکنه اشتباهاتی داشته باشند اما اشتباههای افراد با یکدیگر متفاوت است. یه وقت خاتمی اشتباه میکنه مثلا و تز میده در حد جین شارپ و میره بنیاد سوروس و آدم میمونه اینا دشمنن یا دشمن اینا. یه وقت امام خمینی و امام خامنه ای که اشتباهشون اینه که مثلا چرا به اینا رو دادن. امام خمینی در قضایایی که ذکر کردید یادمه که قبلا در صحیفه نور خوندم که فرمودند من از اول میدانستم و ظاهرا ناراحتند که چرا گذاشتند اینها بال و پر بگیرند. در مورد مثالی هم که در مورد جمعیت زدید آن طور که علامه طهرانی در کتاب "کاهش جمعیت ضربه مهلکی بر پیکر مسلمانان" که حدود 19 سال پیش نوشته اند آورده اند که آقای خامنه ای با آن مخالفت کردند اما ظاهرا آقای هاشمی اصرار داشت انجام شود. در مورد سیاست خارجی دولت قبل هم من معتقدم آقای خامنه ای با آن موافق بودند و مشکل آقای احمدی نژاد را سیاست داخلی میدانستند و در مورد آن تذکرات لازم را دادند.
در مورد طالبان هم که آخرش متوجه نشدم منظورتون کیا هستند! اما به  نظرم اصلا چنین اسم گذاریهایی درست نیست.

سلام
 
 جناب آقای توکلی  
_کجای حرف من پس گرفتن نظرم بود خواهشا یک بار دیگر توجه کنید "من هم می گویم توافق اما هرجا رفتم صحبتی شده بنده از لفظ اقدام مشترک استفاده کردم ولی انتظار توافق ازش دارم" این که من به چه کسی می گویم توافق و معنای لغوی توافق چیست را هم دقت کنید شاید من و شما با هم عقد قرار داد اجاره نماییم با سر برگ و عنوان اقدام مشترک و هر جا رفتم خواستم رسمی و با دلیل صحبت کنم، گفتم من با آقای توکلی توافق کردیم که به مفاد این برگه عمل کنیم حال کسی از من می پرسد که این برگه چیست؟من می گویم  اقدام مشترک در این جا کلمه توافق به عنوان یک توضیح گر آمده تا مخاطب به راحتی بتواندبه درک و مفهومی مورد نظر دست یابد. حال نمیدانم نیت بنده را از استفاده از این کلمه دریافت کرده اید یا یا نه؟
از نظر من 90 % افرادی که از این مورد انتقاد و می کنند بی سواد هستند آن هم به معنایی "نداشتن اطلاعات و همچنین پردازش نکردن آن" و فقط 10 % هستند که سواد با این معنایی که منظور شده انتقاد می نمایند که آن هم به دلیل به خطر افتادن منافعشان می باشد، که در واقع به گونه ای افکارشان را به 90 % دیگر تزریق می کنند. و در مقابل موافقان 50 %‌ 50 % هستند.

_ من هم مثل افراطی ها نمی گویم که همه بد هستند و همه دشمن اسلام و باید توبه کنند و .... این جور حرف ها من اگر یادتان باشد در دوره آقای احمدی نژاد به شما عرض کردم که این گونه اقدام و افکار ها برای موقعه ایست که ما جای پایمان را روی پله دوم محکم کرده باشیم بعد بریم برای فطح پله سوم. برای مثال توجه کنید:  ما زود طر از مشرکان و استکبار و با خوش خیالی تمام گفتیم ما به شما نفت نمی فروشیم ، حال آیا ما به نفت وابسته بودیم یا نبودیم؟  ایا اصلا گامی در راستای قطع این وابستگی کرده بودیم؟ مگر غیر از این بود که بیشترین صود حاصل از نفت را دولت ا.ن..... برد و بعد هم خودشان بودند که زود تر  اروپا را تحریم کردند.و دست آخر ضربه را مردم خوردند و آقایان در فکر تاسیس دانشگاهند؟ و حال جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی شکست خورده است و این ضربه محلکی است بر پیکره انقلاب و بد تر دین اسلام و جالب تر هم این که همین ها(افراطی ها ، جبهیه پایداری و .....) در حال حاظر در جایگاه مدعی در آمده و هر کس و ناکس را که با آن ها مخالف باشد خاعن( در جلاسات خصوصیشان هم کم نگفتند بی دین و حتی حق اظهار نظر رابه کسی نمی دهند و......) با این تفاسیر که گفتم که گوشه ایست از اقدامات ....... که بی عقلی آنان به مظاکرات کمک کرد و این شرط انصاف است که  چشم بر کوشش های آنان نکنیم که با نیت کمک چه کار ها که نکردند ببندیم، گرچه بعضی ها خودشان رعات نکردند و نمی کنند و فقط انتظار رعات کردن را دارند.
_من از هر اقدامی که باعث خدشه وارد کردن به دین نباشد و اعضای جبهیه پایداری را ناراحت کند تا این لحظه موافق هستم وحمایت نیز می کنم حال اقدام از طرف اصولگرا باشد یا اصلاحاتی. و اقدامات آقای ظریف هم در این راستا است گرچه خوده ایشان این حرف را قبول ندارند.

_ گفتید که زیر سوال بردن اصل انقلابه اگر اشتباه نکنم. که من هنوز هم که هنوزه در  تعجبم.
قرآن خدا- دین خدا - پیامبران و اصلا واجب الوجود بودن خود خدا را  هزاران نفر در طول تاریخ و با نیت های مختلف زیر سوال بردن و خدا هم جوابشان را به طریق مختلف داده و حالا آیا انقلاب ما از این موارد هم که گفتم بی نقص تر و والا تر است که اگر بگوییم که رهبرانش مرتکب اشتباه شدند و خود نیز معطرف هستند و خود را معصوم نمی دانند (گرچه بعضی به زور می خواهنند به آن ها معصومیت دهند ) زیر سوال بردن آن اشکالی داشته باشد؟ - شاید یک چوپان از نظر عددی بیشتر از یک دکتر اشتباه کند اما اگر دکتر اشتباه کند جان امدی زاد به خطر می افتد حال اگر رهبری اشتباه کند و به مثال من هم اشتباه کنم اثرش یکیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و در ضمن در مورد آقای هاشمی در مطلب مربوطه اگر صلاح بدانید نظر میدهم فقط یک نکته یادتان نرود اگر کنترل جمعیت جواب می داد و مشکل ساز نبود باز هم می آمدند بگویند که آقای آیت ا.. اکبر هاشمی رفسنجانی بر این موضوع تاکید داشتند یا می گفتند که این از درایت های رهبری بوده که جمعیت کنترل شود و این توفیق حاصل شده از جانب رهبری است؟ کمی خنده دار به نظر میرسد:در ادبیات پارسی مثالی هست که می گوید شاه بخشیده منتحا وزیرش نمی بخشد و یا این که کاسه داغ تر از آش شد اند"
 حال خوده آقا می گوید من اشتباه کردم اما بعضی ها....

_ در مورد برادران طالبان از اول هم عرض کردم که ملاقات حضوری شاید بتواند آنان را با اسمی که  بر آن ها گذاشتم به جناب عالی معرفی کند اما از سر ادب و اخلاصی که جناب عالی بر بنده معطوف داشته اید و جواب نظر هارا می دهید سعی می کنم نشانه هایی از آن ها معرفی کنم:

1ـبرادرانم طالبان به طور نا محسوسی جلو تر از رهبری حرکت می نمایند و فقط از رهبری آن هم برای رسیدن به اهدافشان سوءاستفاده می نمایند و مثلا اگر کسی در مقابلشان ایستاد از رهبری به عنوان ابزاری برای کنار زدن طرف مقابلشان استفاده نمایند
2ـ در بین گروه های سیاسی موجود هم از نظر عددی بیشترین حضور را در جبهیه پایداری دارند.
3ـ خود در پشت جبه  ایستاده اند و مدام مردم را به مبارزه دعوت می مکنند و اگر خطری تهدیدشان کند مردم را سپر بلای خودشان می کنند.
4ـ حتی گاهی وقت ها در لباس اصلاحات نیز نمود می کنند  و نمود کرده اند که مثل این که الان مدشان عوض شده شدن اصولگرا
  "؟" در انتها باید از خدا خواست که طول عمر باعزت به رهبری دهد که اگر بعد از  120 سال ایشان فوت کرد برادران طالبان هیچ کسی را قبول ندارند و همین طور که در بالا عرض کردم همین حالا هم برای نیل به اهدافشان است که ظاهری ولایت ولایت می کنند"؟" خدا بخیر کند آن روز را


پاسخ:
سلام
به قول خودتون باید حضوری صحبت کنیم
عالی تر از این نمیشه....!!!!!
آیا می دانید؟!...
آیا می دانید در 6ماهه پس از توافقنامه ژنو (همون پیروزی بزرگ اعتدالیون!) تا بحال 3بار از طرف کشورهای دوست (آمریکا و اروپا) تحریم شده ایم و 17 بار تا بحال تهدید؟!
آیا وقت آن نشده است که فریاد امام راحل عظیم الشانمان را با جان و دل دریابیم که :
آمریکا مثل سگ است اگر ازش ترسیدیم و عقب نشستیم جری میشه و به پارس کردن و پاچه گرفتن میفته و اگر ازش نترسیدیم و مقابلش ایستادیم ارام میگیره یا عقب میشینه! (قریب به مضمون)

آیا می دانید؟!
هنوز چیزی از پولی که طی توافق ژنو قرار شده بود آمریکا از دارائیهایمان آزاد کنه را آزاد نکرده است در حالیکه اولین قسط از ده قسط آن!! قرار بود بهمن ماه واریز بشه؟!!! و آیا می دانید دارایی که از ساختمان علوی اخیرا به بهانه ای از ایران بلوکه کرده اند به اندازه یا بیشتر (تردید از منه) هست نسبت به اموالی که طی توافقنامه قرار بود طی ده قسط ازاد بشه و هنوز نشده؟! و آیا می دانید این در حالیه که ایران دو سوم (اگه اشتباه نکنم) از اورانیوم غنی شده اش را طبق مفاد توافقنامه تابحال اکسید کرده و کلید اقای روحانی نیروگاه اراک را قفل زده تا سانترفیوژها نچرخند تا اقتصادمان بواسطه سبد کالایی و توهین به مردم برای نگرفتن چندرغاز یارانه و.... بچرخد و مردم چرخش اقتصاد را با پیامک های تبریک عیدنوروز و جشن کذایی روز زن در کاخ سعادت آباد ببینند و به عزت و پیشرفت روزافزون برسند؟!!!

البته شاید ظریف ما در شکم استکبار هم بهنگام هضم مملکت لبخند بزند! شاید معده دشمن، دلش سوخت!!....

آیا وقت آن نرسیده که دست از تعصبات جاهلانه خود برداریم؟!

سلام

باید خدمت همه دوستانی که انتقادات حق و نا حق در مورد توافق نامه زنو بیان میکنند بگویم کمی هم انصاف داشته باشید و به جای نشستن و عیب گرفتن به دولت به فکر سازندگی ایران باشید همه ما بخوبی یادمون هست که در اوایل تحریم ها چه آشفته بازاری در کشور بود بیاد بیاورید روزگاری را که در یک نیم روز ارز قیمت ثابتب نداشت !

توصیه بنده به همه دوستان تلاش مجدانه برای ساختن زیر ساختهای لازم برای ایران مقتدر است  بدانیم اقتدار با مجاهدت و تلاش بدست می آید نه با شعار !

دوست واقع گرای محترم
متاسفانه شما چشمت رو بر واقعیات بسته ای
آ سد علی رو نمی شناسم ولی واقعیت رو داره میگه

سلام  

متاسفانه تلخ ترین پیش بینی عمرم این هست که جمهوری اسلامی توسط فدایی یانش سر نگون میشه(انشا ا.. من و نسل من توی این کار دخیل نباشیم)، همان هایی که سینه چاکش بودند و هستند آن هم با جهالت(خدا از جهالت من وامثال من کم کنه).
-فکر نمی کنم چیز هایی که قبل از جناب آقای محمد جواد ظریف دادیم کم تر از حالا باشه ، با این تفاوت که اون موقعه همه چیز رو دادیم و هیچی نگرفتیم.

نمی دونم این شعبانی جون چشه؟
چقدر منفی و تاریک نگره!
چشم حسود انقلاب کور
نهضت ادامه دارد تا انقلاب مهدی عجل الله
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
اجسام از آنچه در آئینه می بینید به شما نزدیکترند نه نه جون! شعبان جون!
سلام

شارخ ،مارخ،تمام رخ، نیم رخ ................ عزیزم، دوست من ، جیگر ، آقا ، بزرگوار فقط یک باره دیگه نظر قبلیم رو بخون.: زه دعای حسودان شده ای تیشه بریشه / شاید این میشه نمی شه ، ولی این بوده همیشه.

شعر بالا رو فل بداه گفتم ( از تمام غلط های املایی تا حرف هایی که زدم که ممکنه ناراحت بشی پوزش می خوام) 

                                                    تقدیم به دوست عزیزم تمام یا شاید هم نیم رخ
از اقای شعبانی سپاسگرازم در این هوای گرم خوب خنکمون فرمودن خوش بحالتون که انقده بانمکید...
حمید و ماهرخ و معتدل به نظر می آید که یک نفر هستند
واقع گرا که هم اتاقی من است
اصول گرایان افراطی و اصلاح طلبان افراطی هیچ فرقی با هم ندارند.
آ سد علی آقا که معلوم نیست این حرف های بدون مدرک را از کجا درآورده نوشته
زنده باد ملت ایران و پاینده با کشور ایران
واقع گرا و شعبانی و شایان هم لابد یه نفرند؟!
شایدم یه نفرند...
اوووووه حرفای آ سد علی چیز جدیدی نبود اشکال شما اینو که عمدتا تو خبر انلاین و افتاب و بهارنیوز و... میچرخید
زنده باد حق گرا چه با نام افراطی چه معتدل چه داغ چه یخ
خدا هدایت کند تعصب گرا  یا هوی پرست یا جاهل را اعم از اینکه موسوم به راست باشد یا چپ یا معتدل یا داغ یا یخ یا بسیجی یا حزب اللهی یا اصلاحطلب یا ....

نه شایان جان من هیچکدامشون نیستم من معتدلم! حمید و ماهرخ هم نه داداش منند نه هم اتاقی نه همسایه نه شاید همشهری...
خب توکلی خودش می داند که شعبانی کیه، منم که هر نظری گذاشتم معلومه، واقع گرا هم که هم اتاقی بنده است.
نه یه نفر نیستند. سه نفر هستند.
نظرات شعبانی و واقع گرا به خود آنها مربوط است.
شاید خود آسد علی آقا هستی!
اتفاقا بنده هیچ وقت تا حالا خبر انلاین و افتاب و بهار نیوز و رجا نیوز و ... را چک نکردم.
اسمت خودت را نذار حق گرا اقا یا خانم معتدل.
ان شاءالله که خدا هدایتت کند ما را هم هدایت کند.
اگر سایت شبکه خبر را چک می کردی میدیدی که رئیس سابق انرژی اتمی (که خار چشم دشمنان هم بود) در مورد توافقنامه چه گفته است.
نماینده های مجلس هم از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع گردیده اند.
بابا معتدل،
پاسخ:
سلام خدمت دوستان
به نظرم فرقی نمیکنه کی کیه؟ ولی برای از بین رفتن شبهه بگم که آی پی حمید، آسد علی آقا، معتدل اول، معتدل دوم و شعبانی و ماهرخ با هم متفاوتند. البته بنده شعبانی و آسد علی آقا را می شناسم.

سلام

بنده دوباره خدمت دوستان عرض میکنم به جای ایراد گرفتن به دولت بیایید کمک کنیم که ایران ساخته شود چرا به دلیل اینکه کاندید مورد نظرتون در انتخابات رای نیاورده میخواهید بر سر این دولت تلافی کنید ؟ شما اگر واقعا ولایتمدارید و یا به اصطلاح معتدل و یا حق گرایید  که باید از صحبتهای رهبری این را فهمیده باشی که باید ایران را ساخت رجوع کنید به صحبتهای اول سال ایشون در حرم رضوی  و قبلش و بعدش  بروید و بفهمید که راهی که میروید به ترکستان است

صد چلچراغ داری و بیراهه میروی بگذار تا بیفتی و بینی جزای خویش

البته امیدوارم قبل از افتادن اصلاح شوید

با سلام

با یک ینده خدایی مصاحبتی داشتم که روی صحبتمان به این سمت رفت که بعضی از گروه هایی سیاسی برای این که خود را باز سازی کنند. خود را با برادران طالبان پیونده زده اند (دست به افراطی گری زددند) تا شاید نگذارند دولت از آن بهاری که قرار بود 8 ساله بیاورد حرفی بزند و مردم نسبت به آنان موضع گیری کنند و دوباره شکست بخورند. برای همین"متن اقدام مشترک" را کرده اند پیراهن عثمان. هم وطن واقع گرا خیلی ها فقط برای مصارف شخصی خودشون ولایت فقیح رو قبول دارند و آن هم ظاهرا پس توقعه زیادی است که همه با هم کشور را بسازیم ، فکر میکنم ابتدا باید سوء استفاده کنندگان از دین را باید شناسایی کرد.

۲۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۲۹ معتدلِ واقع گرا (همون معتدل دوم)!
با عرض معذرت و بلانسبت همگی یاد اون جمله طنزپرداز کشورمون افتادم:
بارالها که گربه عابد شد....

آقایون چرا اون زمانی که رهبری اون حمایتهای بی دریغ رو از دولت حاج محمود میکردن رو نمی دیدید و نمی بینید؟!

چند تا از انتقادات رهبری بر سیاستهای دولت فعلی رو براتون بذارم؟!
مگه بارها ایشون تاکید نکردن که باید بر توانایی های خودمون تکیه کنیم چشممون به تحریمها نباشه!از سیاست اقتصاد مقاومتی چه می دانید؟! اقتصاد برون گرا و درون زا

میدونید امسال که 27 امین سال برگزاری نمایشگاه کتاب بود سومین سالی بود که رهبری از آن بازدید نکردن؟! میدونید اون دوبار کی بود؟؟ زمان مهاجرانی و مسجدجامعی!
میدونید رئیس دفتر ایشون هم گفته بنده به نمایندگی از ایشون نیومدم و بازدیدم به نیت شخصی بوده و رهبری بعلت مشغله نیومدن؟!
هرچه رهبری تذکر داد به اقایان فرهنگ فرنگی کشور تو گوششون نرفت و بدتر کردن حالا اینم....

بجای این بحثای کلیشه ای احساسی ( طرح اعتدال و تندرو و اثبات یکی با رد دیگری و.... )که این روزها توی رسانه های زنجیره ای دولت پره بیاید یه کم عقلی و مصداقی تر صحبت کنیم.
بعله رهبری با تخریب دولت مخالفن هر عقل سلیمی با این کار مخالفه حتی اگه دولت خاتمی باشه بهرحال دولت خدمه ملته و بزرگترین حامیش مردم باید باشند وگرنه دودش توی چشم خود ملت میره ولی هم رهبری هم هر عقل سلیمی انتقاد رو تایید میکنه انتقاد صحیح و سازنده ست که کشور را رو به جلو میبره همینای که از دولت فعلی انتقاد می کنند یه زمانی مخصوصا دو سال اخر از دولت حاج محمود هم انتقاد میکردن کسی هم بهشون نمیگفت بی سواد و بدخواه و نمیدونم از جای خاصی تغذیه شو و... . روزنامه ای هم بسته نشد برنامه های صدا و سیما هم تعطیل نشد .... خود جناب حاج حسن هم معتقد به انتقاده (البته در زبان)....

من نمیدونم چی شد یه دفه از 12مرداد به بعد یه عده به فکر وحدت و حمایت از مواضع دولت افتادن. من البته روی صحبتم به دوستان عزیز در اینجا نیست کلی عرض می کنم  حالا شاید دوست عزیزمون قبلا هم بر اتحاد و حمایت از دولت تاکید داشتن و در هر صورت صحبتشون درسته و قابل احترامه بشرطی که این رو در تزاحم با رویه انتقاد صحیح و مطالبه مردم ندونند. بهرحال ولی نعمتان میخوان بدونند چی داره بر سرشون میاد الان حتی نمایندگان این مردم در مجلس هم از توافقنامه ژنو خبر ندارند رهبری هم که اینقدر اقایون ازشون مایه میذارن یه بار فرموده اند در جزئیات دخالت نمی کنم (قریب به مضمون)

با عرض معذرت یه اصلاحیه هم بزنم البته قطعا غلط تایپی بوده: ولایت فقیه، نه فقیح
۲۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۰۷ ولایتی: شیوه تیم قبلی مذاکره‌کننده را قبول ندارم
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با بیان اینکه شیوه تیم قبلی مذاکره کننده را قبول ندارم، گفت: شیوه تیم فعلی مذاکره کننده هسته ای حکایت از تجربه آنها در مذاکرات دارد و جمهوری اسلامی ایران هم از کار خود و هم مذاکره کنندگانش مطمئن است.

دکتر «علی اکبر ولایتی» دیپلمات کهنه کار جمهوری اسلامی ایران که 16 سال تصدی وزارت امور خارجه را برعهده داشته، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای از افرادی مجرب و پایبند به منافع و مبانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده که هر کدام از آنان سابقه طولانی کار دیپلماتیک و مذاکره در صحنه بین المللی دارند و افرادی کارآزموده اند.

وی تصریح کرد: مذاکرات مبانی ای دارد که اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده و دوستان مذاکره کننده باید در این چارچوب مذاکره کنند.

وی با بیان اینکه چارچوب مذاکره مشخص است و تیم مذاکره کننده در داخل این چارچوب مذاکره می کنند، گفت: داشتن صبر و حوصله، شنیدن حرف طرف مقابل و بیان موضع کشورمان را از جمله قواعد مذاکره است و ما از مذاکره کنندگان خود مطمئن هستیم.

وی نگرانی برخی منتقدین به شیوه کار تیم فعلی مذاکره کننده را به نفع مذاکره کنندگان دانست و اظهارداشت: در داخل کشور هر کسی آزاد است و می تواند عقیده خود را بیان کند و این را به حساب دشمنی آن ها نباید قلمداد کرد اما هر کاری روش و چارچوب مشخصی دارد، چون مبانی اصلی آن جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و مادامی که این کار تحت نظارت مقام معظم رهبری انجام می شود، ما نگرانی نداریم.

ولایتی که پس از انتخاب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی از سوی مردم به ریاست جمهوری، جایگزین وی در مرکز تحقیقات استراتژیک شده است، درباره دلیل افزایش دیدارهای خود با مقامات خارجی گفت: نوعا شخصیت ها و مقامات خارجی از ما درخواست ملاقات می کنند و می خواهند با شرح بیشتری مبانی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را بشنوند که این اقدام وسیله ای برای تبیین بیشتر مبانی و مواضع جمهوری اسلامی ایران است.

مشروح گفت‌وگو با دکتر علی اکبر ولایتی مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است:

 در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در وین برای تهیه پیش نویس توافق جامع هستیم اما هر روز انتقادات علیه تیم مذاکره کننده هسته ای و دیپلماسی دولت تدبیر و امید شدت می گیرد؛ اقلیت مخالف دولت یازدهم، یک روز با ساخت فیلم «من روحانی هستم » و روزی با برگزاری همایش «دلواپسیم» درباره توافق ژنو و هجمه به اعضای تیم مذاکره کننده، مرزهای نقد را در می نوردند و مخالفت خود را از طرق مختلف نشان می دهند، شما به عنوان کسی که سال ها وزیر امورخارجه بوده اید، نظرتان درباره این مخالفت ها چیست؟

جمهوری اسلامی ایران طرفدار مذاکره و ادامه مذاکره است و این جزو سیاست های قطعی جمهوری اسلامی ایران است که مذاکره باید ادامه پیدا کند. تیم مذاکره کننده نیز از افرادی تشکیل شده که سابقه طولانی کار دیپلماتیک و بین المللی دارند. همه اعضای تیم مذاکره کننده همکاران من در زمان حضورم در وزارت امورخارجه بودند و من همه آن ها را می شناسم.

همه این ها سابقه و تجربه طولانی در کار مذاکره به خصوص در صحنه بین المللی دارند و افرادی کارآزموده اند.این افراد تا زمانی که در چارچوب اصول ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری حرکت کنند مورد حمایت خواهند بود.

نکته دیگر این است که مذاکرات مبانی دارد که اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده و دوستان مذاکره کننده باید در این چارچوب مذاکره کنند؛ چارچوب مذاکره مشخص است و تیم مذاکره کننده در داخل این چارچوب مذاکره می کنند و مادامی که مذاکره کنندگان در همین مسیر هستند نباید مذاکره کنندگان تضعیف شوند.

مذاکره قواعد خاص خود را دارد


با توجه به اینکه در مناظره های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتقد شیوه مذاکره یکی دیگر از نامزدها بودید، چشم انداز مذاکرات کنونی را چطور ارزیابی می کنید؟


من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم؛ مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را بکار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را باید بزنیم.ادامه دادن مذاکره و صبر و حوصله نشان دادن به معنای آن نیست که انسان از چارچوب و خط تعیین شده خارج شود. به هر حال من آن شیوه مذاکره را قبول نداشتم.

روشی که اکنون مذاکره کنندگان ما دنبال می کنند، شیوه ای است که حکایت از تجربه این ها در مذاکره می کند و برای مذاکره باید افراد مجرب و با تجربه را بکارگرفت. تا آنجایی که مربوط به کار جمهوری اسلامی ایران می شود ما هم از کار خود و هم از مذاکره کنندگان مطمئن هستیم و اینکه طرف مقابل چه می کند ،ممکن است صد درصد برای ما قابل پیش بینی نباشد چون بعضی طرف های مقابل مثل وزیر خارجه آمریکا روش های نامطلوب دارند. بعنوان مثال وزیر خارجه آمریکا بعد از یکی از مذاکرات به محض پایان آن شروع به حرف زدن علیه ایران کرد.به نظرم، این وزیرخارجه آنقدر اعتماد به نفس ندارد که آنچه را در پشت میز مذاکره بیان می کنند در عموم نیز بیان کند، ظاهرا برای راضی کردن صهیونیست ها و لابی آنها در داخل آمریکا و بعضی دیگر از منتقدین نوع برخوردشان برخوردی منافقانه است؛ یعنی پشت میز مذاکره یک چیز می گویند اما وقتی بیرون می روند چیز دیگری.

البته این ها در مذاکره تعیین کننده نیست، در مذاکره آنچه تعیین کننده است عزم طرفین است که جمهوری اسلامی ایران با عزم راسخ به پشت میز مذاکره می رود؛ عزم راسخی که حاکی از این است که ما از حق خودمان که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، به هیچ وجه صرف نظر نمی کنیم و حتی حاضر به تقلیل آن نیز نیستیم .

ما باید بتوانیم از انرژی هسته ای در جهت صلح آمیز به صورت عملی استفاده کنیم و غنی سازی در حد معمول برای سوخت راکتورهای هسته ای که تولید برق می کنند، داشته باشیم.

ما برای آب شیرین کن هایی که در کنار خلیج فارس و دریای عمان لازم داریم و نیز برای رفع علاج کم آبی در جنوب ایران، حتما باید از آب شیرین کن استفاده کنیم که بهترین شکل آب شیرین کن، استفاده از راکتور هسته ای است.

انرژی هسته ای یک انرژی پاک است که همه دنیا به دنبال آن هستند؛ آنها می دانند که ما نمی خواهیم سلاح هسته ای درست کنیم چرا که این امر از سوی مقام معظم رهبری تحریم شده و در این زمینه فتوا داده اند. علت اینکه با ما مخالفت می کنند این است که می خواهند تولید مواد غنی سازی شده در حد راکتورهای تولید کننده انرژی فقط در انحصار آن ها باشد و با هر شرایطی که می خواهند در اختیار کشورهای دیگر بگذارند و اگر ایران بخواهد این کار را کند معنی آن این است که از حوزه انحصاری آن ها خارج می شود و آن ها با این مخالف هستند و جمهوری اسلامی ایران هم به هیچ وجه حاضر نیست که از این حق خود بگذرد.

ایران از اوایل دهه 60 به دنبال این امر بوده و هرگز از حقوق خود صرف نظر نمی کند. الان نیز شرایط دنیا طوری نیست که آمریکایی ها و بعضی از متحدانشان بخواهند به زورگویی قبلی خود و تحریم ها ادامه دهند چون همه اعضای 1+5 مانند یکدیگر فکر نمی کنند.می بینیم به محض اینکه مقداری فضا تغییر کرده است، از کشورهای غربی و غیر غربی به ایران آمده اند و هیات های سیاسی و اقتصادی و غیره آنان به دنبال مذاکره با طرف های ایرانی برای برقراری ارتباطات اقتصادی هستند و این خیلی مشهود است و منحصر به یک یا دو کشور نیست و بنده نیز در ماه های گذشته با ده ها هیات خارجی از کشورهای مختلف در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و .... دیدار داشتم. این امر نشان می دهد د برای آن هایی که می خواهند علیه ایران سخت گیری کنند و به ناحق تحریم ها را ادامه دهند، دیگر فضا مثل سابق نیست.

نباید از اظهار نگرانی برخی نگران باشید

شما بیان فرمودید تیم مذاکره کننده و شیوه کار تا زمانی که در چارچوب اصول تعیین شده مقام معظم رهبری باشد مورد تایید است اما در حال حاضر عده ای در داخل ابراز نگرانی می کنند و می گویند ما دلواپس هستیم. پاسخ شما به آنان چیست؟


اینکه عده ای ممکن است اظهار نگرانی و دلواپسی کنند لزوما به این معنا نیست که این افراد خلاف مصالح کشور عمل می کنند؛ بالاخره هر کسی عقیده ای دارد و عقیده اش را بیان می کند . اگر واقعا نگران است می گوید من نگران هستم و این اشکالی ندارد چرا که در داخل کشور هر کسی آزاد است و می تواند عقیده خود را بیان کند و این را به حساب دشمنی آن ها نباید قلمداد کرد ولی هر کاری روش و چارچوب مشخصی دارد، چون تعیین مبانی اصلی مذاکرات جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و مادامی که این کار تحت نظارت مقام معظم رهبری انجام می شود ما نگرانی نداریم برای اینکه مراقبت های کافی از نحوه مذاکرات صورت می گیرد؛ شما هم نباید نگران باشید که عده ای ممکن است اظهارنگرانی کنند و این اشکالی ندارد.حساسیت داخل کشور نشان می دهد که این موضوع مساله مهمی است.

آن زمان که من مذاکرات صلح مربوط به قطنامه 598 را انجام می دادم، افرادی اظهارنگرانی و حساسیت می کردند که مبادا حقوق ایران نادیده گرفته شود و این ما را مصمم تر می کرد که در مذاکرات جدی تر وارد شویم.

انتقاد نباید به تخریب بینجامد

اینکه موضوعات سیاست خارجی به توده مردم و سطح جامعه کشیده شود، را چگونه ارزیابی می کنید؟

عیبی ندارد، مورد بحث قرار می گیرد. اگر در چارچوب مصالح کشور همه به فکر مصالح کشور هستند چه آنان که یک جور دیگر فکر می کنند و چه آن هایی که حامی دولت هستند، این ها همه در چارچوب منافع نظام فکر می کنند منتها هرکسی سلیقه ای دارد که به نظر من مشکلی نیست و اتفاقا در داخل جمهوری اسلامی ایران هیچ نگرانی از تفرقه و تشتت نداریم چون کارها به صورت منسجم پیش می رود و در داخل کشور همانطور که درباره سیاست های داخلی اظهارنظر می کنند درباره سیاست های خارجی نیز می توانند اظهارنظر کنند و این عیبی ندارد اما این نباید به تخریب بینجامد، انتقاد حتما باید انتقاد باشد و ویژگی انتقاد داشته باشد.

مادام که مذاکره کنندگان در چارچوب اصول حرکت می کنند مورد تایید رهبری هستند

شما خودتان دیپلمات ارشد و با تجربه ای هستید و بخوبی می دانید برای رسیدن یک مذاکره به نتیجه، طرفین باید گام های متوازنی بردارند اما منتقدان مثلا درباره راکتور آب سنگین اراک که طرف غربی به بهانه سیاسی می گوید درباره آن نگرانی دارد، معتقدند که باید ایستادگی کرد و به همین شیوه باقی بماند، در حالیکه سازمان انرژی اتمی درصدد است طراحی این راکتور را که تا تکمیل آن دو سه سال باقی مانده است، به گونه ای انجام دهد که نه تنها این راکتور آب سنگین باقی بماند، بلکه به بهانه سیاسی، پاسخ فنی و علمی بدهند تا به پرونده هسته ای ایران خاتمه داده شود.پاسخ شما به این انتقادات فنی درباره اراک، فردو و سانتریفیوژها چیست؟

اگر در داخل کشور عده ای اظهار دلواپسی و نگرانی کنند این می تواند به نفع تیم مذاکره کننده نیز تمام شود زیرا به طرف مقابل می گوید در داخل کشور ما یک چنین حساسیت هایی در بین مردم ما است و افراد و گروه های مختلف ضمن اینکه همه هدف واحد دارند و آن هم حفظ منافع ملی است اما نگران این هستند که مبادا از حقوق هسته ای ایران چیزی کم شود و این موضع مذاکره کنندگان را تقویت می کند و ما نباید نگران باشیم اما در مورد راکتور اراک، تعداد سانتریفیوژها، فردو و موضوع غنی سازی و رادیوداروها جمهوری اسلامی ایران سر موضع خودش است. یعنی از اراک و فردو و نیز تعداد سانتریفیوژها و کیفیت آن ها برای اینکه نیازمندی های خود را در رابطه با مواد غنی سازی شده برای مصرف راکتورهایی که در آینده تعداد آن زیادتر خواهد شد، دست برنمی دارد.


در عین حال ایران تمام نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی را در چارچوب معاهده ان. پی. تی که امضا کرده است، می پذیرد؛ بنابراین این ها مشخص و مسلم است و دوستان مذاکره کننده نیز می دانند که ایران دست از راکتور آب سنگین اراک برنمی دارد و فردو را رها نمی کند، فردو به عنوان یک جای امن برای کار غنی سازی تعبیه شده است چرا ایران باید این جای امن را رها کند؟ رها کنند که آن ها بتوانند آن را از بین ببرند؟ معلوم است که این کار را نمی کند.

درباره تعداد سانتریفیوژها که ایران نمی خواهد این سانتریفیوژها به صورت نمادین بگردد بلکه می خواهد تولیداتی داشته باشند که این تولیدات به درد ایران بخورد. ما با روس ها سر قضیه نیروگاه اتمی بوشهر قرارداد 10 ساله داریم، بعد از 10 سال باید خودمان سوخت آن را تامین کنیم و معلوم است که این راکتور چه مقدار مصرف دارد. علاوه بر این روس ها پیشنهاد فروش تعداد بیشتری از راکتورها کرده اند. استفاده از انرژی هسته ای به خاطر آلودگی محیط و هم اینکه انرژی فسیلی دیر یا زود تمام می شود، در دستور کار درازمدت ما است و ما باید در این فاصله از این فرصت استفاده کنیم تا در حوزه هسته ای نیز در آینده خودکفا باشیم.مادامی که این مبانی حفظ شود ما هیچ نگرانی نداریم و اگر کسانی اظهارنگرانی می کنند، باز موضع مذاکره کنندگان ما را تقویت می کند.

اصل این است که مذاکره کنندگان ما در چارچوب اصول، مذاکره می کنند و مادامی که در چارچوب اصول حرکت می کنند مورد تایید مقام معظم رهبری هستند، و من شخصا آن ها را می شناسم ؛ اینها افرادی مجربند و به منافع و مبانی جمهوری اسلامی ایران پایبند هستند.

** **** ****** ******** ** ***** **** **** ******* ********* *********** ** ***** ** * ****** ***** ****** ***** **** **** ** ***** *** ****** ******** ******* ****** ****** *** ** *** ***** *****

**** ***** ** * ****** ***** ** ** ******* ****** ** **** * ******* ** *** ***** ****** **** ** ****** ** ** *** ****** ***** ******** ****** ****** ***** ** ********* **** ** ***** * ****** ** ** ******** **** ***** *** ******* ****** ** ** ** *** *** **** **** ***** ** ***** *** ****** ** **** * *** * ****** **** ** **** **** ********** ******* * **** ** ** ***** ***** * ** **** ** **** ****** ****** ****** ***** ****** ***** ***** * ***** * ******* **** ***** * ***** ** ** ****** ** *** ****** ** *** ***** ****** ****** ***** **** **** ** **** *** **** ***** *** ***** ** **** ***** ***** ***** * ***** ****** ****** ***** *** * ** ** **** ** *****

******** ***** ***** *** ** **** ** ****** **** **** *** * ******* **** * ********* **** ******* ** *** *** ** **** ******** ***** ****** ***** ***** **** ******* *** ** ******** **** ** ** ****** ****** *** *****


** **** ***** **** **** *** ****** ******** ** *** **** ***** *** ** **** ***** **** **** ***** ** ** *** ** ** **** ****** **** **** ***** *** ** ******** ****** ******* ** ****** ** ** ** ** *** ***** ** ***** *** * **** ***** ******* ***** * ****** * ******** ** ****** ** *** ** **** *** *** ***** **** *** ***** *** ** ****** * ****** *** * ***** ****** *** *** ***** *** ** *** *** *** ****** **** *** **** ***** ** ****** ******* **** * ****** ** ******* **** * **** ******* ****** ***** ** *** **** ***** **** ****** ****** ** *** *** ***** **** *** * ********* ** *** *** *** **** ** *** *** ** ** **** **** ****** ***** * ***** ** ****** **** ******** ** ****** **** **** *** ***** ***** *****

** **** **** *** ********* **** **** ** *** ***** ** ** ***** **** **** ***** **** **** **** *** ** *** **** ******** * ******** *** ******** ****** **** **** ****** *** ****** ******** ** ****** **** **** **** ** **** *** ****** **** ** **** ** ******** **** ****** **** ***** ***** **** *** *** ***** * **** **** ** *** ** **** ***** * ******* ******** *** ** ** ***** *** * ** ****** **** **** ***** ****** ** *** **** ******* **** **** *** **** **** ** ***** **** ** *** ** **** *** ***** ***** **** * *** **** ******** **** *** *** ****** ******* ***** ** ***** *** *** ** ****** **** ***** ** **** ***** **** ***** **** ** *** ** **** ******* ***** *** * ****** ** ** **** ** ***** **** **** ***** *****
چه نظر طولانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی ای
یکدفعه کل تابناک را در قسمت نظرات می نوشتی.
حداقل اون جاهایی که مربوط به سوریه و عراق بود را نمی نوشتی.

پاسخ:
موافقم، با اجازه از صاحب نظر که البته نمیدونم کی هست قسمتهایی که مربوط به این موضوع نیست را حذف می کنم.
با سلام خدمت تمام دوستان
بنگر که چه می گوید ننگر که که می گوید!
باز هم بحث رو کشندونین به حاشیه و این حاشیه سازی ها آفت خطرناکیه دوستان
بنده به مذاکرات هسته ای و به هر توافق و یا اقدام مشترکی که انجام گرفته بدبین هستم
چرا به عنوان یک ایرانی که من را برای پای صندوق رای و برای راهپیمائی 22 بهمن و .... می خواهند اما برای مطلع بودن از حق هسته ای کشورم که نمی دانیم مخفیانه چه بر سر آن آورده یا می آورند، مرا نمی خواهند؟
چرا اسرائیل باید بداند در مذاکرات چه می گذرد اما ایرانی نباید بداند؟
این را توهین به شعور خود نمی دانید؟
میدانید بدترین نوع توهین و تحقیر توهین به فهم و شعور افراد است؟
راستی تا حالا حدود چیزی کمتر از ده ماه از عمر این دولت گذشته است یعنی حدودا بیشتر از یک پنجم، دوستان چه تغییری در زندگی روزمره و خرج و مخارج زندگی تون احساس کردید؟
مریدان اقای هاشمی چی ؟چی بدست آوردید؟در سیاست خارجی و مدیریت داخلی چی به دست آوردیم؟ چه تغییری ایجاد شده است؟
با چشم باز و به دور از تعصب ببینید!
دستاوردهای توافق ژنو چیست؟
از دوستان طرفدار توافقنامه خواهشمندم چند مورد را بنویسند؟
پول های بلوکه شده خودمان را می خواستند به ما برگردانند! که بر نگرداندند و گفتند باید ابتدا بدهی های سازمان ملل و ... را با آن صاف کنیم؟!
راستی آقای شعبانی خودرو ارزان شد؟
سبد کالات رو کامل گرفتی؟ خوش به حالت به ما که مرغ و روغنش نرسید!
البته از همه ی دوستان خواهشمندم با شناسنامه حرف بزنند درست است دنیای مجازی است ولی با شناسنامه حرف بزنید چون مهم نیست چی میگید! مهم این است که کی هستید!
معلوم است اگر معیار اعتدال اشتباه تعریف شود معتدلان واقعی یا تندرو می شوند و یا کند رو!
دولت محترم که هیچوقت حاضر نشده است تعریف خود را از اعتدال ارائه دهد1
عزیزان توافق نامه ژنو بهانه است مهم این است که ما مدل صحیحی برای گفتگو در برابر ابر قدرتها داشته باشیم!
تقریبا هیچ کدام از دوستان به این مدل گفتگو اشاره نکرده اند فقط با غلیان احساسات خود و با توجه به گرایش سیاسی ای که داشته اند سخنانی گفته اند.
شمائی که به فکر سازندگی ایران اسلامی هستی و آرزوی پایندگی اون رو داری، نمی دونی چرا ما مدل گفتگو ارائه نداده ایم؟
ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای و با یک بینش خاص  سیاسی و مدیریتی که توانسته و می تواند بر معادلات منطقه ای و جهانی تاثیر بگذارد، چرا نباید یک مدل گفتگوی حساب شده برای مذاکرات هسته ای داشته باشد؟
می دانید چرا در مذاکرات هسته ای این دولت چرا بارها امتیازهائی خارج از محدوده هسته ای از ایران خواسته اند؟ چون دیده اند ما کوتاه آمده ایم.
دم صدا و سیما هم گرم که ظاهرا مهر بر لب زده و خاموش است تا توافق با چراغ خاموش صورت بگیرد و آن را جشن بگیرد.
آقا شایان هم همش به دنبال اینه که این ناشناس و علامت سوال و ماهرخ و حمید و .... کی هستند؟ بابا دنیای مجازی مجازی!
مال همینه که میگن به دنبال همسر اینترنتی نباشید یهو می بینید شب عروسی برعکس از اب در اومد! حالا بیا درستش کن!!!!!!

با سلام

هم وطن و دوست عزیز واقع گرا من شاید 2 مین باری بود که از لفظ ولایت فقیه توی عمرم استفاده میکردم. و حداکثر از واژه رهبری استفاده کردم و می کنم با این حال از تمام غلط های املایی که داشتم و خواهم داشت عذر می خوام.

- سوال را با سوال جواب نمیدهند دوست گل سر سبد. این گونه رفتار ها برای کسانی بود که همه را دزد می انگاشتند و خود را پاک و طاهر،‌ اول به تک تک سوال هایی که در ذیل مطلب آقای آیت ا.. اکبر هاشمی رفسنجانی نوشتم پاسخ بدهید بعدا اگر بنده را قابل دانستید به سوال های شما جواب می دهم.
۲۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۲:۳۲ معتدل واقع گرا
تقدیم به برادر شعبانی:

http://snn.ir/NSite/FullStory/Video/?Serv=12&Id=315658&Sgr=0

دروغ گویی وتهمت زنی  در دولت اقای روحانی امری رایج شده مثال رایگان شدن زایمان.گرانی با شیب ملایم 42.5 در صد بنزین و75 در صد بنزین سهمیه ای.50 در صد گاز والی ماشاالله..تهمت به دولت گذشته عادت کرئه ایم.شنیده بودیم منشا همه گناهان دروغ است.
خداوند رحمت کند پدر دولت راستگویان را!!!!!
وخداوند هدایت کند بقیه را که همه جزء دروغ گویان اند!!!!
ما صادقیم، چون صادقیم ثابتیم
در مصاحبه اش با یکی از شبکه های خبری امریکایی
اصلاحطلبا هرچیو دیدید بیشتر شعارشو دادن باید ازش وحشت کنیم مثلا اگه شعار قانون دادن یعنی باید منتظر بی قانونیاشون باشیم اگه شعار راستی دادن یعنی باید منتظر دروغهای پی در پی اونها باشیم و...
کلید حاج حسن و کلید عمو عین هم بودند! فقط دو تا تفاوت با هم داشتن و اون اینکه کلید عمو پورنگ نمایشی بود ولی کلید حاج حسن واقعی بود دوم اینکه کلید عموپورنگ خیلی زود پلمپ شد چون نتونستن تحملش کنن ولی کلید حاج حسن برعکس؛ همه چی رو پلمپ کرد!!...

شباهتاشونم که عیانه برای کسایی که تو جریان برنامه عموپورنگ و گزارش خبری اون روزها بوده اند...
یه فیلمی بود که عده ای عروسک آقای جنتی و آقای احمدی نژاد را درست کرده بودند و داشتند دیالوگ های رو می گفتن چیز زیاد بدی هم نبود ( نه بد و بیرایی نه و...) اما کلا سایت طرف رو فیلتر کردن که هیچ رفتن دنبال IP طرف و ... بعد از اون هم دیگه بی خیال شد داره مسافر کشی می کنه.

از لینک مورد نظرتون استفاده کردم خوب بود آدم علاقش به آیت ا.. اکبر هاشمی رفسنجانی زیاد می شه. اما فکر می نم اینترنت هم مثل بعضی جاها ابزار دست گروه هایی سیاسی شده. چون اون فیلم بالایی که توضیح دادم اوضاعش خیلی بهتر از مال شما بود اما...
۰۳ خرداد ۹۳ ، ۰۷:۰۷ آیت الله جوادی آملی
وی در پیامی به همایش تخصصی "عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی" افزود: گروه محاربی که هر از چند گاه سخن از گزینه نظامی روی میز می زند سوگند، امضا و تعهّد متقابل‌ نمی شناسد

به گزارش خبرگزاری « نسیم»، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در پیامی به همایش تخصصی عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی» بیان داشت: اسلام برای روابط ملی منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده است و این سه محور شامل ارتباط داخلی و خارجی با ملت و دولت مسلمان، رابطه با اهل کتاب و ارتباط با جوامع بشری اعم از مشرک و غیره است و آیات و روایات برای هر سه بخش دستورات ویژه‌ای دارد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
 بسم الله الرحمن الرحیم
اصول سیاست خارجی نظام اسلامی در چند محور قابل طرح است که اجمالاً به سه یا چهار محور از آنها اشاره می‌شود و در پایان ـ ان‌شاءالله ـ به آن جمع‌بندی هم می‌پردازیم.

اسلام بر اساس سه منطقه برنامه‌ریزی کرده است هم منطقه ملّی و محلّی, هم به اصطلاح منطقه‌ای, هم بین‌المللی. محورهای سه‌گانه با سه بخش از دستورهای اصولی و فقهی و اخلاقی همراه است. بخش اول که در مدار ملّی و محلّی است در حوزه اسلام و مسلمین است که با مسلمان‌ها چگونه رابطه داشته باشیم, رابطه داخلی ما, رابطه خارجی ما با دولت و ملت اسلامی چگونه باشد. محور دوم, بخش منطقه‌ای است در قبال محلّی و آن اینکه با اهل کتاب چه در داخل چه در خارج چگونه رابطه داشته باشیم. با یهودی‌ها, با مسیحی‌ها و به نظر عده‌ای هم با زرتشتی‌ها چگونه معامله داشته باشیم. رابطه سیاسی نظام اسلامی با اهل کتاب و موحّدان عالم چگونه خواهد بود. بخش سوم مربوط به جریان بین‌المللی است که رابطه انسانیِ نظام الهی با جوامع بشری چگونه است؟ خواه مشرک, خواه ملحد ما با آنها چگونه رابطه انسانی داشته باشیم؟ در هر سه بخش, هم آیات ما, هم روایات ما دستورهای ویژه‌ای دادند, این یک مطلب.

مطلب دیگر آن است که ما فعلاً بر اساس جامعة المصطفی العالمیة بحث‌های فرهنگی و علمی‌مان را سامان می‌دهیم وقتی بر اساس جامعة المصطفی العالمیة بحث‌های فرهنگی و علمی‌مان را سامان ببخشیم بحث‌های سیاسی ما هم باید بر اساس جامعة المصطفی العالمیة باشد, بحث‌های اقتصادی و اجتماعی ما هم باید بر اساس جامعة المصطفی العالمیة باشد مگر در مواردی که استثنای خاص داریم, اگر بحث‌های علمی, فرهنگی ما  بر محور جامعة المصطفی است و بخش‌های داخلی ما بر اساس جامعة المرتضی, جامعة المجتبی, جامعة السجاد, جامعة الباقر و الکاظم باشد که حوزه داخلی است نه تنها در محور اسلام, بلکه در محور تشیّع باشد با آن مدار اصلی ما سازگار نیست, این هم یک مطلب و ذات اقدس الهی در قرآن کریم برای سه مرحله از حوزه رسالت پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که برنامه‌ریزی کرده وجود مبارک پیغمبر را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[1], ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[2], ﴿ذِکْری‏ لِلْعالَمینَ﴾[3]  که با داشتن قرآن و کتاب جهان‌شمول، او جهانی می‌اندیشد با جهان رابطه دارد جهان را دعوت می‌کند در امور اعتقادی جهان نظر می‌دهد راهنمایی می‌کند و مانند آن, اگر نظامی اسلامی شد چه اینکه هست باید بر محور جهان‌شمول رسالت و نبوّت پیغمبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) که در همه این مراحل اظهارنظر می‌کند سخن بگوید. اظهارنظر بدون رابطه و تعامل متقابل و بدون رابطه و ارتباط‌های متقابل صورت نمی‌پذیرد, این هم یک مطلب.

ارتباط اعم از ولایت و سبیل است, ارتباط اعم از مودّت و محبّت است بسیاری از روابط است که روابط فرهنگی, اجتماعی است کاری به اخلاقی و عاطفی ندارد رابطه سیاسی ما, رابطه اقتصادی ما, رابطه اجتماعی ما, رابطه‌های فرهنگی و مانند آن می‌تواند بدون مودّت, بدون محبّت, بدون عاطفه, بدون اتّخاذ ولیّ, بدون اتّخاذ سبیل باشد هیچ تلازمی بین ترابط و تعامل متقابل با مسائل عاطفی و اتّخاذ مودّت و محبّت و اتّخاذ ولیّ و سبیل و امثال ذلک نیست, این هم یک مطلب.

مطلب دیگر اینکه تمام این جوامع یادشده که برای چهارده معصوم(علیهم الصلاة و علیهم السلام) است همه اینها در جای خود لازم; ولی زیر پوشش جامعة المصطفی العالمیّة سامان می‌پذیرد; یعنی رابطه داخلی ما باید طوری باشد که با آن ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[4] و ﴿ذِکْری‏ لِلْعالَمینَ﴾, ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾, ﴿یا أَیُّهَا النَّاسُ﴾[5], ﴿یا بَنی‏ آدَمَ﴾[6], ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾[7] منافات نداشته باشد. قرآن کریم ضمن اینکه ﴿أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ﴾[8] دارد, ﴿یا أَهْلَ الْکِتابِ﴾[9] دارد, ﴿یا أَیُّهَا النَّاسُ﴾ هم دارد. ضمن اینکه جریان محلّی و منطقه‌ای دارد, جریان جهان‌شمول هم دارد که ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ هیچ چیزی از مردم جهان اعم از مسلمان و اهل کتاب و ملحد و مشرک شما کم ندارید رابطه داشته باشید, در معاملات و تعهّداتتان, این هم یک مطلب.

اما اگر طرف مقابل محاربی بود که همواره سخن از گزینه نظامی روی میز دارد این گروه همان‌هایی هستند که بارها به عرضتان رسید وقتی انسان با اینها معامله می‌کند دست می‌دهد باید انگشتانش را بشمرد باید مواظب باشد. قرآن کریم اینکه فرمود: ﴿خُذُوا حِذْرَکُمْ﴾[10] ناظر به دشمن‌هاست, اینکه می‌فرماید: ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾[11] ناظر به همین گروه محاربی است که هر از چند گاه سخن از گزینه نظامی روی میز بودن است. برهانی که قرآن کریم اقامه می‌کند این نیست که آنها چون مسلمان نیستند و کافرند شما با اینها طرز دیگر رفتار کنید برهان مسئله این نیست که آنها کافرند, چون با کافر می‌شود کنار آمد چه اینکه در مطلب بعد به عرضتان می‌رسد; ولی با مستکبر نمی‌شود کنار آمد. برهان قرآن کریم این نیست که «فقاتلوا ائمة الکفر انّهم لا اِیمان لهم» چون ایمان ندارند و کافرند, بلکه برهان قرآن کریم این است ﴿إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ اَیمان جمع یمین است; یعنی اینها سوگندشناس نیستند, امضاشناس نیستند, کنوانسیون‌شناس نیستند, میثاق بین‌الملل‌شناس نیستند, تعهّد متقابل‌شناس نیستند, قطعنامه‌شناس نیستند با این گروه نمی‌شود زندگی کرد اینها به هیچ تعهّدی از تعهّدات خود پایبند نیستند چندین قطعنامه علیه اسرائیل صادر شد اینها عمل نکردند, چندین قطعنامه در زمان دفاع مقدس صادر شد اینها عمل نکردند.

غرض آن است که برهان قرآن درباره محاربی که همواره سخن از گزینه نظامی روی میز است دارد این است که ﴿لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ با اینها باید کمال دقّت, رعایت و تیزبینی و تیزهوشی را اِعمال کرد. در بخشی از سخنان نورانی امیر بیان علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه أفضل صلوات المصلّین) دارد که فلان شخص اگر بیعت کند به بیعت او, به امضای او, به تعهّد او هیچ اعتبار نیست «إِنَّهُا کَفُّ یَهُودِیَّةٌ»[12] دستش, دست یهودی است این یعنی اگر با دست راست بیعت کند با دست چپ نقض می‌کند, با دست بیعت کند با پا نقض می‌کند, با چشم تعهّد کند با گوش نقض می‌کند چنین کسی است. مذاکره با اینها در حدّ عالی سواد بین‌الملل, فرهنگ بین‌الملل, ادب بین‌الملل, هوش بین‌الملل, گوش بین‌الملل, عقل بین‌الملل, قلب بین‌الملل لازم است که انسان مصافحه کند بعد انگشتانش را هم بشمرد و چیزی کم نیاید در توافق‌ها این‌چنین است ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾[13] این هوشیاری دقیق و عمیق مسئولان محترم ما را می‌طلبد. دست اینها از نظر مسائل حقوقی پر است.

مطلب دیگر اینکه در موارد شخصی, کلاً عزّت, حکمت, مصلحت اینها حاکم است و هیچ کدام از اینها منافی با رابطه بین‌الملل نیست, منافی نیست و معاند نیست و مزاحم نیست یک, چه اینکه ارتباط بین‌الملل, روابط با کشورها هم مستلزم اتّخاذ ولیّ, مستلزم سبیل داشتن که آنها بر مسلمین سبیل داشته باشند, مستلزم موالات, مستلزم تحت حمایت اینها بودن نیست نه از این طرف تعاند است نه از آن طرف تلازم, نه رعایت اصول عزّت, حکمت و مصلحت معاند با رابطه است, مخالف با رابطه است, مزاحم با رابطه است نه رابطه مستلزم اتّخاذ ولیّ, اخذ سبیل, دادن سلطه به آنهاست این به هوشیاری مرتبطان ما وابسته است این عزیزان ما آن‌قدر باید مقتدرانه حامی و بیانگر اسلام باشند که «الإِسلامُ یَعلُوا و لا یُعلیٰ عَلیه»[14] را در نظر داشته باشند و هیچ‌گاه چیزی را امضا نکنند که بر خلاف فرمان ذات اقدس الهی است.

بخش پایانی عرضم این است که مسئولان محترم ما در عین حال که اصول سیاست را بر محور قرآن و روایات و عترت اهل بیت(علیهم السلام) اجرا می‌کنند مصوّبات مجلس, قانون رسمی مملکت هم برای همه قابل احترام است و اگر این قانون ملحوظ شود همه مسئولان نظام حمایت می‌کنند, خود قانون حمایت می‌کند, توده مردم هم حمایت می‌کنند. اول و وسط و آخر, آخر و وسط و اول همه برنامه‌ها حضور خداست که انسان خدای سبحان را در آغاز در ذهن نظر داشته باشد, در اثنای سخن در نظر داشته باشد چیزی که در قیامت انسان نتواند از عهده‌اش برآید نه بگوید, نه امضا کند, نه بپذیرد, نه گوش بدهد این تأیید الهی است که فرمود: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ﴾[15] اینها عصاره‌ای از اصول سیاست دولت اسلام و نظام اسلامی است در سطح محلّی و منطقه‌ای و بین‌المللی.

امیدواریم ذات اقدس الهی نظام ما, رهبر ما, ملت و مملکت ما, مراجع ما, حوزه و دانشگاه ما همه را در سایه ولیّ‌اش حفظ بفرماید! روح مطهر امام راحل و شهدا را با انبیای الهی محشور بفرماید! مسئولان محترم نظام را از هر نظر مورد عنایت ویژه خود قرار بدهد و این نظام را تا ظهور صاحب اصلی‌اش از هر گزندی محافظت بفرماید!
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">