<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

معلّم، کلاس اول سه، نه معلّمِ کلاس اول سه!

چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۵:۰۸ ب.ظ

به نام خدا

امروز به جای یکی از دوستان به مدرسه رفته بودم. بار اولی بود که به این مدرسه می رفتم و طبعا نه دانش آموزان شناختی از من داشتند و نه من شناختی از دانش آموزان. وسط کلاس بود که دانش آموزی در زد.

- بله  

- آقای ناظم کارتون دارند! 

- منو؟ 

- بله

- (با تعجب) چه کار دارند؟!

- نمی دونم. گفتند بیایید دفتر.

- شما از کجا منو میشناسید؟

- گفتند معلمِ کلاس اول سه را صدا بزنم.

- (با خود گفتم)خب حتما کاری پیش اومده دیگه! 

به همراه اون دانش آموز از راه پله ها پایین اومدم و به دفتر ناظم رفتم. 

- سلام، با من کاری داشتید؟

ناظم مدرسه یکدفعه جا خورد و گفت:

- ای وای! آقا معذرت میخوام. (با صدای بلند)کاظمی من چی بهت بگم. آقا می بینید دانش آموزان با هوش ما رو! من گفتم:

معلّم، کلاس اول سه، نه معلّمِ کلاس اول سه! معلّم اسم یکی از دانش آموزهاست.

این قضیه من را به یاد این نکته علمی انداخت که چند ماهی است ذهنم را به خودش مشغول کرده و آن اینکه:

قرآن یک متن است و دارای زنجیره سخن. بنابراین واحدهای زبرزنجیری مثل آهنگ، تکیه و درنگها در کلام می تواند معنای آن را تغییر دهد. چیزی که معمولا به علت عدم ورود پژوهشهای نو در مورد قرآن کریم مورد غفلت قرار گرفته است. بیشتر قاریان ما از آوردن واحدهای زبرزنجیری درست در هنگام قرائت قرآن غفلت می کنند و همین منجر می شود که معنا و مفهوم به درستی به مخاطب منتقل نشود. بخشی از این امر به خاطر عدم آموزشهای لازم در این زمینه است که آن هم به خاطر کمبود پژوهشهای لازم است و بخشی هم به خاطر تقلید از دیگران و مهمتر شدن صوت و لحن نسبت به معانی آیات شریفه قرآن کریم است. برای روشن تر شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید:

«والسابقون السابقون اولئک المقربون» (واقعه، 11-10)

بر اساس آهنگ کلام و اینکه بر "السابقون" اول درنگ انجام گیرد یا بر "السابقون" دوم، حد اقل دو معنا حاصل خواهد شد:

و سبقت گیرندگان، پیشگامند. آنها هستند که مقرّبند. 

یا

و پیشگامان پیشگام، همان مقربان هستند.


نظرات  (۳)

۰۱ آبان ۹۳ ، ۱۲:۵۸ غلط املایی
سلام...

جالب بود.در فارسی برای بهتر درک کردن نقش کاما، کافی است جمله یا کلمه را تا قبل از کاما خوانده و به اصطلاح نفسی بگیریم(کمی مکس کنیم) و بعد ادامه را بخوانیم.البته نکته ی نگارشی آن هم این است که هر گاه از کاما استفاده میکنیم باید بعد از این یک فاصله کوچک بگذاریم نه این که بلا فاصله شروع به نوشتن کنیم مثل زیر:

..........، ......
۱۴ آبان ۹۳ ، ۲۳:۴۳ مهدی روستا
سلام استاد عزیز
اگر مرا بخاطر داشته باشید دانشگاهی که بجای دوست شریفتون جناب اسماعیلی امدید, هستم! خوشحال شدم وبلاگتون رو دیدم...
اتفاقا در حین خواندن قرآن برای خودمم سوال بود چرا کاما, یا اعلام نگارشی درش نیست... شاید دیگر معجزات آیه های شریفه باشند
پاسخ:
سلام دوست عزیز
از حضورتون خوشحال شدم. آن کلاس هر چند کوتاه بود اما حداقل باعث شد دوستان تازه پیدا کنم.
خیلی جالب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">