<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

به نام خدا

مصاحبه خبرنگار شبکه نیل مصر با شیخ احمد الطیب شیخ و مفتی دانشگاه الأزهر مصر که البته سال گذشته واقع شده خواندنی است. با خواندن این مصاحبه می بینید که چگونه روشنفکری سبب شده تا ایشون خودش رو در خط تعادل نگه داره و از جاده انصاف بیرون نره و خشنودی خدا رو با کلام خودش بدست بیاره. این روشنفکری البته یه جاهایی باعث شده برخی پا رو از جاده انصاف بیرون بذارند و موجبات گمراهی خودشون و جامعه را فراهم کنند. اینجاست که باید گفت روشنفکری یه چاقوی دو دمه که اگه ضوابط و چارچوبش رعایت نشه و کسی بخواد بدون قاعده و اصول و به  خاطر خوشامد این و اون نظر بده چگونه به انحراف میره. بنابراین صحبت از خدمت و خیانت روشنفکرها در طول تاریخه.
نمونه مثبت روشنفکری رو اینجا براتون گذاشتم. بخونید که خوندنیه.
این مصاحبه رو دکتر محمد حسن شجاعی فرد، استاد دانشگاه علم و صنعت، از شبکه نیل دیده و ترجمه اون رو در مصاحبه ای که فرهنگ نیوز با ایشون داشته آورده که لینکش اینه.

لینک مصاحبه با دکتر شجاعی فرد

اما مصاحبه:
- خبرنگاری سوال کرد آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟
شیخ طیب جواب داد: نه چه مشکلی دارند، ۵۰ سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است.
- خبرنگار گفت: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم؟
شیخ جواب داد: خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی به مالکی برود ما اشکالی به او می گیریم؟ خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند.
- خبرنگار پرسید شیعیان با ما درحال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می کنند.
شیخ جواب داد: چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است.
- خبرنگار گفت: می گویند شیعیان قرآنشان فرق می کند.
شیخ طیب پاسخ داد: این حرف ها خرافه پیرزن ها است. قرآن شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قرآن ما است.
- خبرنگار گفت: ۲۳ روحانی از یک کشور(عربستان) فتوا داده اند که شیعیان کافرند، رافضی هستند.
شیخ گفت: برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد.
- خبرنگار گفت: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می کنند چیست؟
شیخ پاسخ داد: این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد.
- خبرنگار گفت من یک سوال جدی دارم: شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه می گویید این ها مسلمان هستند؟
شیخ طیب گفت: بله قبول ندارند، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟
قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد.
- خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می گویند امام زمانشان از ۱۰۰۰ سال پیش هنوز زنده است.
شیخ پاسخ داد: خوب ممکن است، چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم .
- خبرنگار پرسید: آیا ممکن است کودک ۸ ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک ۸ ساله امام شده است.
شیخ گفت: وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک ۸ ساله هم امام باشد عجیب نیست، هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آنها صدمه ای نمی زند و آنها مسلمانند.
اما نمونه منفی روشنفکری، سوال و جوابیه که بین یه بهایی و یکی ازعلمای عراق واقع شده که اسم نمی برم. روشنفکری، اینجا سبب شده تا بهائیت که گمراهیش مثه کف دست روشنه به رسمیت شناخته بشه و مظلوم نمایی این فرقه ی استعماری صهیونیستی نتیجه بده. متنش رو ترجمه کردم و براتون اینجا قرار میدم:
پرسش:
من یک شهروند بهایی عراقی هستم و در شمال عراق زندگی می کنم. برخی از مسلمانان تصور می کنند که ارتباطشان با ما حرام است و شرعا باید از رفت و آمد با ما دوری کنند. اخیرا نیز فتواهایی از برخی شخصیت های دینی صادر شده که می گوید دین داری ما گمراهی و گمراه کننده است و رفت و آمد با بهائیان به هر نحوی حرام است. و شما بزرگوار می دانید که در زمان نظام گذشته بسیار به ما ظلم شده و بسیاری از دارایی های ما غصب شده و بسیاری از ما زندانی شده ایم و حکم اعدام در حق ما صادر شده است. حال نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ:
خدای تبارک و تعالی ما را به رفتار خوب مبتنی بر عدل و رحمت و محبت با همه برادران و خواهرانمان از دین ها و مذهبهای دیگر سفارش کرده است و می گوید: "لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ" [الممتحنة:8] و بر این اساس اشکالی ندارد که ضمن اصول انسانی عمومی بین مسلمانان و برادرانشان از دینها و اعتقادات دیگر رفت و آمد و معاشرت باشد بلکه ملتزم بودن به اصول عدل و برابری در حقوق و جلوگیری از برتری دادن یکی بر دیگری و ظلم بر علیه هر یک از پیروان دینهای دیگر واجب است.
شهید مطهری از اون روشنفکرانی بود که پا رو از راه حقیقت بیرون نگذاشت و همواره در مسیر مستقیم بود و همین سبب شد که آثاری از خودش بجا بذاره که بی استثناء همه اش خوب است.
حال در سالگرد شهادت این شهید بزرگوار، ان شاء الله با شناخت بیشتر این شهید و با خودسازی علمی و معنوی بتونیم در مسیر ایشون قدم برداریم و مثل ایشون روشنفکر باشیم.

نظرات  (۱)

با سلام
عالی بود
پاسخ:
سلام و ادب، سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">