<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

پوشش قرآنی2- زیبایی پوشش

دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۴۲ ق.ظ



به نام خدا
قبل از اینکه به حد پوشش زن و مرد در قرآن بپردازیم بهتره در مورد اهداف و فواید پوشش، رنگ و جنس و پاکی آن در قرآن اشاره ای کنیم. در داستان آدم در قرآن کریم در سوره اعراف خدا به دو هدف عمده برای لباس اشاره داره. یکی پوشوندن قسمتهایی از بدنه که انسان فطرتا مایله پوشونده بشه، چرا که در غیر این صورت آرامش خودش و دیگران را سلب میکنه. دیگه زینته، چرا که انسان دوست داره زیبا باشه و خدا هم به این نیاز فطری انسان توجه کرده و نه تنها با آن مخالفتی نداره بلکه جالبه که در این آیه می فرماید: ای آدما ما لباس را برای شما فرستادیم تا اندام شما را بپوشونه و زینت باشه برای شما. در ادامه خدا می فرماید: لباس تقوا اون بهتره و این از نشانه های خداست. گفتیم تا یادتون باشه. (یا بَنی‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ (الاعراف: 26)) در مورد "لباس تقوا" دو نظر عمده وجود داره یکی اینکه خدا میخواد بگه: همونطور که لباس، زشتی های ظاهری را میپوشونه، تقوا هم زشتیهای باطنی را می پوشونه و از این نظر مثل لباسه و چون باطن مهمتر از ظاهره، خدا میگه لباس تقوا بهتره، یعنی مثلا درسته که لباس جلوی تحریک را میگیره اما باز اگه کسی تقوا نداشته باشه و دلش مریض باشه لباس کاری براش نمیتونه بکنه. نظر دیگه اینه که خدا میخواد بگه لباس اهل تقوا را بپوشید و این بهتره. یعنی یک جاهایی مثلا بین زیبایی و پوشش تضاد پیش میاد قرآن میگه در این موارد مثل آدم حسابیا باشید. ببینید کدوم با روح خویشتنداری سازگارتره. این قضیه در خانومها زیاد پیش میاد. میگه: اگه لباس زینته و خدا با زینت مخالف نیست خب موی من که رنگش هم کردم زیباتره. قرآن میگه: باشه اینجا چون یک مصلحت بالاتر هست و خودت و جامعه را بهتر حفظ میکنه، تو این زیبایی را به خاطر من بپوشون و تقوا یعنی همین یعنی جانب خدا را نگه داشتن.
در قرآن علاوه بر این دو هدف فوایدی هم برای لباس ذکر شده خدا در آیه 81 سوره نمل می فرماید: ما پیراهنهایی برای شما قرار دادیم که شما را از سرما و گرما و همچنین از ضربات فیزیکی حفظ کنه مثل انواع لباسهای جنگ.( وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابیلَ تَقیکُمُ الْحَرَّ وَ سَرابیلَ تَقیکُمْ بَأْسَکُمْ) جالبه تو این آیه گرما را آورده و سرما را نیاورده به نظر شما علتش چیه؟
در مورد جنس لباس، خدا در سوره نحل به پشم و پوست حیوانات اشاره می کنه و اونها را جز یکی از نعمتها و نشانه ها می -شماره. (وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فیها دِفْ‏ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ (النحل/5)) اما به طور صریح از رنگ و جنس لباس بهشتیها در برخی آیات قرآن از جمله آیه 31 کهف و 21 انسان  نام می بره که طبعا بهترین رنگ و جنسه. خدا می فرماید که بهشتیها لباسهایی سبزرنگ از جنس حریر نازک و ضخیم دارند. همچنین بهشتیها دستبندهای نقره و طلا دارند. جالبه این جنس یعنی حریر در دنیا برای مردا حروم شده. اگه واقعا بهترین جنسه چرا باید برای مردان حروم باشه؟
جوابش اینه که خدا همانطور که در بحث قبلی گفتیم میدونه آدم تو این دنیا برای بدست آوردن نیازهای اصلیش مثل آب و غذا و مسکن و لباس باید سختی بکشه و بیشتر این سختی هم باید رو دوش مردا باشه. لذا گفته مردا تو این دنیا حریر نپوشن تا صلابت و اقتدارشون از دست نره و بتونن سختی بعضی از کارها را تحمل کنن. رو این قضیه فکر کنید. مردا دارند آروم آروم نرم و نازک میشند و داره آمار طلاق بالا میره.
فقط یک چیز در مورد لباس موند و اون پاکی لباسه که خیلی اهمیت داره. شاید همه نتونن لباس نو بپوشن اما میتونن تمیز بپوشن لذا قرآن میگه:
وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ (المدثر : 4)

و لباست را پاک کن

نظرات  (۷)

سلام تشکر منتظر اینگونه مطالبتون هستم همچنین ادامه همین بحث پوشش. اگه امکان داره اون موردی که نوشتید فکر کنیم را هم نظر ومطالعات خودتون که به نتیجه رسیده را قرار دهید. با تشکر فراوان
پاسخ:
سلام
متشکرم که این پست را دنبال می کنید و نظرتان را اعلام می کنید. ان شاء الله قصد دارم در آینده یک موضوع با نام مسائل خانواده ایجاد کنم و این مطلب را به فضل الهی اونجا بحث می کنیم. ضمنا یک سوال در این پست مطرح کرده بودم که به نظر شما چرا در آیات قرآن گفته لباس شما را از گرما حفظ می کنه ولی نگفته از سرما؟

ببخشید منظورم این بود بد نوشتم

هم این سوال را اگه امکان داره توضیح بدید هم این که بیان کردید: رو این قضیه فکر کنید. مردا دارند آروم آروم نرم و نازک میشند و داره آمار طلاق بالا میره.
با تشکر وسپاس

پاسخ:

به نام خدا

در مورد اینکه در قرآن گفته لباس، شما را از گرما حفظ میکنه و نگفته از سرما نظر یکی از اساتید ما این بود که چون محیط عربستان گرم بوده و مخاطبان اولیه قرآن گرما را بهتر درک می کرده اند فقط گرما ذکر شده ولی ما به قرینه ی گرما می فهمیم که بالاخره سرما هم منظوره و لباس، انسان را از سرما هم حفظ میکنه. من این سوال را سر یکی از کلاسها پرسیدم. یکی از دانشجویان فنی گفت دلیلش اینه که از نظر علمی سرما همان نبود گرماست و خودش چیزی نیست

سلام تشکر از توضیحتون درست است سرما همان عدم گرماست ولی جای فکر داشت برام چون آیات حق مفهومهایی داره که نیاز به تفکرداره.

در ضمن تشکر، منتظر جواب سوال دومم هم هستم! ممنون

پاسخ:

سلام، از عنایت شما متشکرم. در مورد پاسخ به پرسش دوم ان شاء الله قصد دارم در موضوعی که در مورد مسائل خانواده خواهم گذاشت به تفصیل به آن بپردازم.

سلام ممنون
پاسخ:
سلام، سپاس
۲۵ بهمن ۹۲ ، ۰۰:۲۶ مرتضی شایان
سلام
واقعا انسان با خواندن اینگونه مطالب به اهمیت فراوان پوشش چه برای زن و چه برای مرد، پی می برد.
با تشکر فراوان از شما دوست عزیز
پاسخ:
به نام خدا
سلام علیکم
سپاس فراوان از لطفتان
۲۵ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۳۵ شاگرد استاد
سلام استاد
این یه بیت شعر معروف به جایگاه مهم لباس تقوا در انسان اشاره داره:
((تن آدمی شریف است به جان آدمیت        نه همین لباس زیباست نشان آدمیت))
ان شاءالله خدا به همه ما تقوا عنایت کنه که شاه کلید تمام مشکلات ما تو زندگی همین تقوا ست
تشکر،خدا خیرتون بده
پاسخ:

به نام خدا

سلام همکلاسی

ان شاء الله خدا به هممون تقوا عنایت کنه

سپاس از نظرتان

۰۳ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۰۵ سادات حسینی
ممنون، مطلب خوبی بود و چون ساده و زیبا مینویسید، مخاطب رو جذب میکنه تا انتهای مطلب رو بخونه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">