<>

عبد منیب


این وبلاگ به منظور خدمتی به اهل ایمان و عمل و در راستای نشر معارف بلند اسلام عزیز منتشر شده است. مطالب را با موضوعاتی که در پایین این صفحه مشخص شده آورده ام و قصدم این است که از انتشار مطالبی که خود فهم نکرده ام و همچنین مطالب سایر نویسندگان حتی الامکان خودداری کنم و در واقع به نوبه خود به تولید اثر بپردازم و در صورت نقل مطلب از جایی، مأخذ را ذکر کنم. لطفا مرا از نظرات خویش بهره مند سازید.

آخرین نظرات
  • ۱۵ فروردين ۰۲، ۲۱:۲۹ - احمد
    Ya Ali

اهمیت سوره حمد

چهارشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۵۱ ب.ظ

در آیه 87 سوره حجر آمده است که "وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانی‏ وَ الْقُرْآنَ الْعَظیم" یعنی "ای پیامبر قطعا ما به تو "سبعا من المثانی" و قرآن بزرگ را عطا کردیم." در اینکه منظور از "سبعا من المثانی" چیست، بیشتر مفسران قائلند که منظور سوره ی حمد است و به خاطر اهمیتی که داشته در کنار قرآن در این آیه مطرح شده است. علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان می فرمایند با توجه به روایات صحیح اسلامی از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) منظور سوره ی حمد است. در مورد اینکه چرا این سوره چنین نامیده شده نیز علامه قائلند که مثانی جمع "مثنیه" به معنی "عطف شده" می باشد و با توجه به اینکه در جای دیگر در قرآن، همه ی قرآن "مثانی" نامیده شده(کتابا متشابها مثانی(الزمر/23) بنابراین منظور هفت آیه از آیات قرآن است که همدیگر را تایید و تفسیر می کنند. برخی نیز مثانی را جمع "مثنی" به معنی "دوتایی" گرفته اند و گفته اند چون سوره حمد دو بار در نماز خوانده می شود یا دوبار نازل شده به این نام نامیده شده است. یک بار که داشتم سوره حمد را می خواندم احساس کردم گویی آیات این سوره نیز دوتایی است. توجه کنید:  

 به نام خدای رحمان ...... و رحیم. حمد خدا.... که پروردگار عالم است. او که الرحمن ......و الرحیم است. او که مالک..........روز حساب است. تو را می پرستیم ....... و از تو یاری می جوییم. ما را هدایت کن ....... به راه مستقیم. راه کسانی که نعمت داده ای به آنها نه غضب شدگان ........ و نه گمراهان.

البته نمی خواهم روی نظرم تاکید کنم ولی به هر حال هر چه باشد این آیه نشان از اهمیت سوره ی حمد دارد. شاید این سوره به خاطر کثرت تلاوت آرام آرام برایمان عادی و خدای نکرده کم اهمیت شده باشد ولی نباید چنین باشد! 

 

۹۲/۱۱/۰۹

نظرات  (۲)

۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۰۴ دوست قدیمی
سلام و ارادت خدمت آقا محسن
اگر مناسب می دونید در مورد روش تفسیری به ترتیب نزول یا همون تفسیر تنزیلی مطالبی رو مطرح نمائید. سایت همگام با وحی استاد بهجت پور و وبلاگ مدهامتان دکتر نکونام مطالب مفیدی در این مورد دارند. همچنین مجله پژوهشهای قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی مشهد یکی دو شماره اش رو به این بحث اختصاص داده است.
پاسخ:

به نام خدا

سلام و ارادت

موافقم، خیلی خوبه، اگه شما هم به نظرتون مطلبی میرسه ایمیل کنید.

سپاس فراوان

۲۶ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۱۵ شاگرد استاد
سلام استاد
روایت های بسیاری هم درمورد فضیلت و ثواب قرائت این سوره هست و معروف ترین اونها اینه که اگر این سوره را هفتاد مرتبه به نیت شفای مریض بخوانیم، مریض شفا پیدا میکنه که بنده هم بهش رسیدم
اللهم اشف مرضانا و امراضنا بالقرآن
تشکر،خدا خیرتون بده
پاسخ:

سلام دوست خوبم

متشکرم، بله روایت داریم اگر بر مرده خواندید و زنده شد تعجب نکنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">